بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد؛

شروط ایجاد موج جدید صعودی در بورس

شروط ایجاد موج جدید صعودی در بورس
کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر دولت آینده قیمت گذاری دستوری را طبق وعده داده شده حذف کند می‌تواند تحول در بازار سرمایه ایجاد و بسیار زودتر از اینکه تحلیلگران انتظار دارند موجب ایجاد موجی از رشد در بازار سرمایه شود.
کد خبر : ۲۴۳۸۱۸

شروط ایجاد موج جدید صعودی در بورس

مهدی سوری در گفت‌وگو با بورس نیوز بابیان اینکه یکی از دلایل رشد به موضوع بنیادی و ارزشی مرتبط به سود سازی شرکت‌ها است، اظهار کرد: در حال حاضر بازار سرمایه نسبت به هر زمان دیگر طی یک سال گذشته در حال ارزندگی بیشتری قرار دارد، اما ارزش هر چه که شرایط مناسبی داشته باشد زمانی می‌تواند در قیمت‌ها نشان دهد که عرضه و تقاضا از آن پشتیبانی کنند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: عرضه و تقاضا در روز‌های اخیر بیشتر از اینکه متأثر از عوامل بنیادی باشد متأثر از عوامل روانی است.

وی گفت: با انتخاب رئیس‌جمهور آینده و تفسیر‌هایی که از روی کار آمدن دولت بعدی همانند حذف قیمت‌گذاری دستوری یا نرخ دلار می‌شود بازار استقبال نسبتاً خوبی از دولت آینده کرده است.

سوری بیان کرد:موضوعی از مهرماه مطرح شد مبنی بر اینکه حال بازار خوب است یا مثبت‌ها شکننده و کوتاه‌مدت است این معیار و پارامتر همچنان وجود دارد و استدلال درباره بازار از مهرماه تاکنون تغییر نکرده است.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: باید دید افرادی که در بازار سرمایه حضور دارند آیا دید بلندمدت دارند و بورس را جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری می‌دانند یا همچنان در بورس باقی ماندند تا زیان قبلی آن‌ها کاسته شود و با زیان کمتر از بازار خارج شوند.

وی تصریح کرد: تا زمانی که افراد به بازار اعتماد نداشته باشند و فقط برای جبران بخشی از زیان در بازار باقی بمانند تا پس‌ازآن بازار را ترک کنند نباید انتظار داشت روند سالم و روبه رشدی را از بازار سرمایه داشته باشیم و هر مثبتی می‌تواند شکننده باشد.

سوری تأکید کرد: اتفاقاتی که در حال رخ دادن است اگر تداوم داشته باشد و یا وعده‌های دولت آینده خود را به‌صورت واقعی نشان دهد و بتواند دید سهامداران از جبران زیان به سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار تغییر کند می‌تواند وضعیت خوب ایجاد شود، اما متأسفانه هنوز شاهد شکل‌گیری اعتماد نیستیم.

کارشناس بازار سرمایه بابیان اینکه بازار با چالش‌هایی مواجه است، گفت: یک گفتمان رایج و اشتباه در بازار وجود دارد که رشد بازار را منوط به رشد نرخ دلار می‌داند که بازار را تحت تأثیر قرار داده و باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: چالش بعدی مبهم بودن تیم اقتصادی دولت آینده است که گزینه‌های زیادی برای آن وجود دارد از افرادی که از بورس حمایت می‌کنند تا افرادی که آن را قمارخانه می‌دانند زمانی که گزینه‌هایی با این اختلاف وجود دارند بازار با یک نا اطمینانی مواجه است.

سوری افزود: بورس یا می‌تواند رشد تورمی داشته باشد که سود واقعی نیست یا می‌تواند سودی ناشی از بهره‌وری داشته باشد اگر تبادلات بین‌المللی ما به شرایط خوبی نرسد و تورم سنگین داشته باشیم این رشد تورمی است و فقط جبران هزینه‌ها را خواهد کرد، اما اگر روابط تجاری خوبی داشته باشیم قاعدتاً می‌توانیم با رشدی که دارد سود واقعی را به سرمایه‌گذار بدهیم.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به قطعی برق که ناشی از قیمت‌گذاری دستوری است، گفت: با این تفاسیر می‌توان امیدوار بود اگر دولت آینده قیمت‌گذاری دستوری را طبق وعده داده‌شده حذف کند می‌تواند تحول در بازار سرمایه ایجاد و بسیار زودتر از اینکه تحلیلگران انتظار دارند موجب ایجاد موجی از رشد در بازار سرمایه شود.


  • بیشتر بخوانید:

کف‌سازی دلار و دورخیز "بورس" برای رشد

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رفع خاموشی‌ها و نیازی ۱۵میلیاردیورویی!
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

رفع خاموشی‌ها و نیازی ۱۵میلیاردیورویی!

حجم مبنا؛ ابزاری برای توزیع رانت در بورس
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

حجم مبنا؛ ابزاری برای توزیع رانت در بورس

آیا تاریخ در حال تکرار است؛

"شستا"؛ خاطره فباهنر را زنده می‌کند؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
تا دامنه نوسان بطور کامل حذف نشود هیچ فایده ای ندارد باز همان اش و همان کاسه خواهد شد مسکن های موقت بی فایده اس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵
تا دامنه نوسان حذف نشود در دولت جدید هیچ فایده و اثری ندارد