بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دستکاری قیمتی عاملی برای کمبود عرضه سیمان

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: در طول چند دهه اخیر در هر جا که دستکاری قیمتی اتفاق افتاده، زمینه ساز عدم شفافیت، تولید موقعیت‌های فساد و کمبود در فضای عرضه و تقاضا شده است.
کد خبر : ۲۴۴۴۲۸

دستکاری قیمتی عاملی برای ایجاد فساد و کمبود عرضه

حسن فروزانفر در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: اصولا معتقدیم که مکانیزم‌های دولتی قیمت گذاری کارایی ندارد و به شفافیت بازار را آسیب می‌زند.

عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: قیمتگذاری دستوری همراه با تعارض منافع است و زمینه‌های شروع و توسعه موقعیت‌های فساد رو فراهم می‌کند.

وی گفت: قیمت‌گذاری دستوری و مداخله در بازار در اقتصاد بسیار محدود و زمان آن نیز باید کوتاه مدت باشد و زمانی این کار صورت می‌گیرد تا فرصت کوتاهی به دست آید تا کار یک سامان.

فروزانفر خاطرنشان کرد: در کشور ما با توجه به محدودیت‌هایی که در تعاملات بین المللی داریم مسئله قیمت گذاری به عنوان یکی از راهکار‌های شناخته شده و دولت طی چند دهه اخیر برای اینکه بتواند به بازار مسلط شود یا به نوعی بتواند تامین منافع عمومی را انجام دهد اقدام به این کار می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: این در حالی است هیچ وزیر یا مسئولی پاسخگوی به هم ریختگی و هزینه‌های وارده چند باره مکانیزم‌های قیمت گذاری که در طول زمان به جامعه تحمیل کردند نبوده و هیچ شخصی تا کنون در یک دادگاه صالحه درباره آثار منفی قیمت‌گذاری در جریان سرمایه گذاری یا بر اشتغال آن بخش و یا فسادی که توزیع شده جواب پس نداده است.

وی بیان کرد: ما چیزی به نام بورس کالا درست می‌کنیم که در آن واقعیت عرضه و تقاضا است حتی اگر این تقاضا تحریک شده یا به دلایل خاصی محدود شده باید آثار خود را در مصرف به جای بگذارد، چرا باید فرصت‌های افت و خیز بازار و بازیگری درست فعالان اقتصادی را از آن‌ها بگیریم.

فروزانفر تاکید کرد: در طول چند دهه اخیر در هر جا که دستکاری قیمتی اتفاق افتاده، زمینه ساز عدم شفافیت، تولید موقعیت‌های فساد و کمبود در فضای عرضه و تقاضا شده است.

عضو اتاق بازارگانی ایران درباره ارتباط دادن گرانی سیمان به عرضه در بورس کالا گفت: زمانی که قرار است تعطیلی بوجود بیاید و همه متوجه می‌شوند که دولت بصورت اجباری در حال ایجاد تعطیلی برای صنعت سیمان است این طبیعی است که افزایش قیمت کوتاه‌مدت برای آن بوجود بیاید و ربطی به وارد شدن این کالا به بورس ندارد و بیشتر به پیش بینی کمبود این کالا به دلیل کاهش تولید بر می‌گردد.


بیشتر بخوانید:

گرانفروشی دلالان ارتباطی به شرکت ندارد

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ستاد فرماندهی راهبری اوج بار نیز تایید کرد؛

پیشنهاد "برقی" بورس کالا پذیرفته شد

تابستان پرشور بورس
ساعت پنج و نیم عصر؛

تابستان پرشور بورس

گرانفروشی دلالان ارتباطی به شرکت ندارد
در پاسخ به صدای سهامدار بورس‌نیوز بیان شد؛

گرانفروشی دلالان ارتباطی به شرکت ندارد

برق؛ سیمان را گران می‌کند
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد؛

برق؛ سیمان را گران می‌کند

ارسال نظر