بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۹
کد خبر : ۲۴۴۷۲

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از اساسی ترین دغدغه های مسئولین دانشگاههای برتر کشور در رابطه با افزایش ظرفیت پذیرش عدم هماهنگی در تنظیم بودجه جاری دانشگاه و میزان افزایش دانشجویان جدید است که در نتیجه آن از کیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی کاسته خواهد شد.

دانشگاههای مخالف افزایش ظرفیت نگران افت کیفی سطح علمی و آموزشی دانشگاه خود بوده و بیشتر بر این نکته تاکید دارند که در افزایش ظرفیت صورت گرفته طی سالهای اخیر به تفاوت اساسی و بنیادینی که میان افزایش ظرفیت پذیرش و امکانات موجود توجهی نمی شود و به اسم افزایش ظرفیت تنها افزایش تعداد دانشجو صورت گرفته است.

عده ای از روسای دانشگاهها نیز افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاهها طی چند سال اخیر را عادی و با روندی معقول و منطقی ارزیابی می کنند.

گروه حوزه و دانشگاه خبرگزاری مهر طی گزارشی تحلیلی وضعیت افزایش ظرفیت پذیرش در دانشگاههای کشور را بررسی می کند.

خواستار پذیرش 245 دانشجوی نیمه حضوری بودیم اما وزارت علوم 525 نفر را پذیرفت!

عبدالله شفیع زاده معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی به خبرنگار مهر گفت: ظرفیت دوره های نیمه حضوری این دانشگاه دو برابر ظرفیت درخواستی دانشگاه اعلام شده است.

وی افزود: ظرفیت درخواستی دانشگاه برای ورودی های امسال دوره های نیمه حضوری 245 نفر بود اما ظرفیت اعلام شده از سوی وزارت علوم 525 نفر است.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: به دلیل این افزایش ظرفیت در دوره نیمه حضوری در ارائه امکانات آموزشی و دانشجویی با مشکل روبرو خواهیم بود که به منظور پیشگیری از این امر مشغول تهیه و تدوین برنامه ای جدید برای پاسخگویی به دانشجویان ورودی جدید هستیم.

مشکلات کمبود فضا در شریف 15 ساله شد بنابراین افزایش پذیرش بی معناست

سعید سهراب پور رئیس دانشگاه صنعتی شریف درباره معضل افزایش بیش از اندازه ظرفیت دانشگاهها در هر سال جهت دستیابی به اهداف چشم انداز در بعد تعداد دانشجو گفت: وقتی توسعه دانشگاههای تهران ممنوع است بحث افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو معنایی نخواهد داشت.

وی افزود: دانشگاه صنعتی شریف از حدود 15 سال پیش با مشکل کمبود فضا روبرو بوده و طی روند افزایش ظرفیت پذیرش با مشکلات عدیده ای مواجه شده است.

سهراب پور گفت: با ادامه این روند در افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو کیفیت آموزش دانشگاهی پایین آمده و از خدمات دانشجویی نیز کاسته می شود.

وی افزود: پیشنهاد من که آن را حتما با وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری در میان خواهم گذاشت این است که برای افزایش ظرفیت پذیرش ابتدا شرایط و توانایی دانشگاهها را بررسی کنند و اگر واقعا جایی برای افزایش پذیرش بود ظرفیت پذیرش دانشجو را افزایش دهند.

بدون امکانات افزایش ظرفیت غیرموجه است

غلامرضا قربانی رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان درباره معضل افزایش بیش از اندازه ظرفیت دانشگاهها در هر سال جهت دستیابی به اهداف چشم انداز در بعد تعداد دانشجو به مهر گفت: افزایش ظرفیت پذیرش تنها زمانی موجه است که امکانات لازم را فراهم کنند.

وی افزود: پیش از این هم بارها گفته ایم که در سطح کارشناسی افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه مشکل جدی محسوب می شود.

قربانی گفت: امروز ما در دانشگاههای بزرگی مثل دانشگاه صنعتی اصفهان با مشکلات عدیده ای در زمینه حمل و نقل و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاه و کلاس روبرو هستیم.

وی افزود: امسال نیز در مقطع کارشناسی ارشد افزایش ظرفیت زیادی را شاهد بودیم و همچنین در مقطع دکتری با افزایش 50 درصدی مواجه شدیم.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه تنها افزایش سه تا پنج درصدی در طول هر سال قابل قبول و منطقی است تاکید کرد: با بحث افزایش پذیرش در دوره دکتری و کارشناسی ارشد مشکلی نداریم و حتی از چنین رویکردی استقبال می کنیم اما در مقطع کارشناسی معتقدیم که جایی برای افزایش نداریم.

وی افزود: افزایش ظرفیت پذیرش در دانشگاههای کشور تنها زمانی موجه خواهد شد که امکانات و شرایط لازم را نیز فراهم کنند.

قربانی گفت: برخی از دانشگاهها در چند سال گذشته از رسیدگی خوبی برخوردار بودند اما دانشگاه صنعتی اصفهان متاسفانه حتی در تامین بودجه عمرانی و آموزشی خود نیز مشکل دارد.


 کمبود امکانات مانع افزایش ظرفیت ویژه

فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس تهران نیز به مهر گفت: افزایش ظرفیت پذیرش در دانشگاههای دولتی بر اساس یک برنامه اصولی و متناسب با توانایی دانشگاهها انجام گرفته و ایرادی به آن وارد نیست.

وی افزود: افزایش ظرفیت پذیرش در دانشگاههای کشور متناسب با افزایش بودجه و توانایی دانشگاههای دولتی انجام شده است.

دانشجو گفت: دانشگاههای کشور در زمینه پذیرش دانشجو از امکانات بالقوه ای برخوردار هستند که باید در راستای بالفعل شدن آن قدم برداریم.

وی افزود: دانشگاه تربیت مدرس نیز برای افزایش ظرفیت پذیرش در دوره دکتری و کارشناسی ارشد ظرفیت بالقوه زیادی دارد اما در عمل چون امکانات و آزمایشگاه کافی نداریم و نمی توانیم هیئت علمی بیشتری جذب کنیم تحقق این امر ممکن نیست.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: بحث افزایش ظرفیت پذیرش در دانشگاههای کشور بیشتر در دانشگاههای پیام نور و علمی - کاربردی اجرایی شده است و سایر دانشگاههای دولتی با روندی کاملا طبیعی سالی 10 یا 15 درصد افزایش ظرفیت روبرو بوده اند و به این افزایش نسبی دانشجو ایرادی وارد نیست.
 
افزایش ظرفیت دانشجو بدون نظر دانشگاهها

محمد تقی بطحایی رئیس دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در گفتگو با مهر گفت: توسعه کمی دانشگاههای کشور با توسعه کیفی هماهنگ نبوده و طی چند سال گذشته شاهد افزایش ظرفیتهای پذیرش مستقل از نظر دانشگاه بودیم.

وی افزود: حتی مجلس شورای اسلامی ظرفیتهای جدیدی را برای پذیرش دانشجو بدون هماهنگی با دانشگاهها ایجاد کرد که این مسئله به برنامه ریزی تحصیلی و کیفت آموزشی دانشگاهها لطمه زد.

بطحایی گفت: در کل شیب افزایش ظرفیت پذیرش مطابق برنامه چهارم توسعه بوده اما شرایط دانشگاهها در این زمینه در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: با توجه به جمعیت 74 میلیونی ایران و سه میلیون و 500 هزار دانشجویی که داریم می توان گفت هنوز نسبت به استانداردهای جهانی عقب هستیم و لازم است که شتاب توسعه علمی داشته باشیم اما این توسعه باید با رعایت تمامی جوانب همراه باشد.
 
مشکلی با افزایش ظرفیت پذیرش نداریم

احمد اکبری رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان به خبرنگار مهر گفت: از آنجا که دانشگاه سیستان و بلوچستان دومین دانشگاه پرجمعیت کشور است توانایی پاسخگویی نسبت به افزایش ظرفیت پذیرش را دارد.

وی افزود: افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو که طی سالهای اخیر صورت گرفته برای دانشگاه سیستان و بلوچستان مشکل چندانی در بر نداشته است.

احمدی گفت: البته در بخش تامین خوابگاه برای دانشجویان کمبودها و مشکلاتی را داریم اما دیگر شرایط دانشگاه قابل قبول است و مشکلی به وجود نمی آید.

وی افزود: افزایش ظرفیت پذیرش بر اساس فرمهای تکمیل شده از طرف دانشگاه انجام شده و می توان گفت طی سالهای گذشته از روند متعارفی برخوردار بوده است.

رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: دانشگاه سیستان و بلوچستان حدود 20 هزار دانشجو و 430 عضو هیئت علمی داشته که از این جهت دانشگاه بزرگی محسوب شده و پتانسیل بالایی دارد.
 
به گزارش مهر، به نظر می رسد دانشگاههای کشور با افزایش ظرفیت پذیرش همگام با افزایش امکانات و تجهیزات مورد نیاز مشکلی ندارند اما چالش اساسی آنها افزایش تعداد دانشجو بدون توجه به ظرفیت و امکانات موجود است.

به نظر می رسد چنانچه در تنظیم بودجه جاری و سالانه هر دانشگاه تعداد دانشجویان و ظرفیت مورد نیاز برای پاسخگویی به آنها لحاظ شود تا حد زیادی شاهد کاهش نگرانی و دغدغه مدیران دانشگا های برتر کشور خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر