بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
حقوقی ها صف خرید را سنگین تر کنند
این کارشناس بازار سرمایه گفت: تنها راه برای بهبود بازار سرمایه، حمایت حقوقی هاست. حقوقی‌ها باید صف‌های خرید را سنگین‌تر کرده و عرضه نکنند.
کد خبر : ۲۴۴۷۶۶

حقوقی ها صف خرید را سنگین تر کنند

فواد صلواتی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، درخصوص شرایط این روز‌های بازار سرمایه اظهار کرد: گزارش فروش شرکت‌ها و گزارشا دوره‌ای ۳ ماهه و ۶ ماهه را وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که ۹۰ درصد شرکت‌های بورسی شرایط خوبی دارند.

وی افزود: قیمت جهانی فلزات، کامودیتی ها، قیمت نفت و تقاضای بالایی که در چین وجود دارد باعث شده که اکثر شرکت‌های مهم ما مثل پتروشیمی‌ها مثل فلزی‌ها و پالایشگاهی‌ها شرایط خوبی داشته باشند. ۹۰ درصد شرکت‌های ما شرایط خوبی دارند. حدود میانگین ۳۰ درصد افزایش سوددهی این شرکت‌ها را داریم. وقتی گزارش فروش شرکت‌ها در تیرماه را می‌بینیم نسبت به سال گذشته شرایط شرکت‌ها بسیار خوب است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از منظر بنیادی بازار سرمایه ما در ۴۰ سال اخیر بی سابقه بوده است. یعنی این P/E را هرگز بازار سرمایه به چشم خود ندیده است. P/E شرکت‌ها در حال حاضر میانگین ۷ و ۸ است. خیلی از شرکت‌ها با P/E ۴ و ۵ معامله می‌شود و این حکایت از ارزشمندبودن شرکت‌های بورسی دارد.
صلواتی خاطرنشان کرد: بزرگترین عاملی که در حال حاضر باعث شده بازار سرمایه شرایط خوبی نداشته و رشد شارپ را تجربه نکند و نوسانات منفی را داشته باشد بحث اعتماد مردم به بورس است.

وی بیان کرد: در تمامی دنیا یکی از ارکان مهم رشد اقتصاد یک کشور بحث سرمایه گذاران است. اگر در هر صنعتی تقاضا وجود داشته باشد وقتی سرمایه گذاران و مردم نسبت به جایی اعتماد داشته باشند تقاضا بالا می‌رود و باعث رونق و شکوفایی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص اعتماد مردم به بازار سرمایه تصریح کرد: در بازار سرمایه ما در ابتدای سال ۱۳۹۹ باتوجه به اینکه دولت مردم را به بازار سرمایه دعوت کرد، رسانه و صداوسیما نیز برای بازار سرمایه تبلیغ کرد و شما دیدید که برنامه‌های بازارسرمایه و صدا و سیما و رسانه برای این بود که مردم به این بازار بیایند و وقتی مردم هجوم آوردند همه ما شاهد صف‌های کد بورسی مردم بودیم.



صلواتی ادامه داد: وقتی این سیل عظیم مردم وارد بازار سرمایه شدند همانجا بود که شرکت‌های بزرگ حقوقی و خصولتی که وابسته به دولت هم بودند خیلی سنگین فروختند و شرکت‌های با P/E ۷۰، ۸۰ بود و شرکت‌های زیان ده را به مردم فروختند. دیدیم پشت سهم‌ها را خالی کردند و، چون بالا فروخته بودند دوست داشتند که در قیمت‌های بسیار پایین نیز سهم‌ها را جمع کنند.

وی بیان کرد: همچنین شاهد بودید که دولتمردان آقای روحانی هم می‌آمدند و بحث‌های کارشناسی به راه می‌انداختند و می‌گفتند که حمایت شاخص در یک میلیون و ۶۰۰، ۷۰۰ بوده در حالی که به هیچکدام عمل نکردند. متاسفانه اعتمادی که باید پابرجا می‌ماند و اعتمادی که کارشناسان با سختی به وجود آورده بودند را در عرض ۶ ماه از بین بردند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در حا ل حاضر بازار سرمایه ما دارد چوب بی اعتمادی را می‌خورد. در شرایط فعلی گزارش شرکت‌ها خیلی خوب است. می‌بینیم که شرکت‌هایی که P/E آن‌ها ۲، ۳ است با دو روز صف خرید در روز سوم دیگر برایش تقاضایی وجود ندارد. وقتی سهامداران به یک شرکت اعتماد نداشته باشند و در صف خرید نروند رشد قیمتی نیز اتفاق نخواهد افتاد.

زمانی که برای یک شرکت تقاضا وجود نداشته باشد و سهامداران برای خرید یک شرکت پا پیش نمی‌گذارند طبیعتا قیمت آن سهم رشد نخواهد کرد و بدانید که قیمت یک سهم را عرضه و تقاضا در بورس و بازار سرمایه مشخص می‌کند، اما متاسفانه مردم به دلیل اینکه به بورس، شرکت ها، حقوقی‌ها و مدیران شرکت‌ها اعتماد ندارند وارد صف خرید نمی‌شوند.

وی توضیح داد: با این وجود متاسفانه شاهد این هستیم برای P/E شرکت‌هایی که در ۴۰ سال اخیر سطح بسیار خوبی دارد تقاضایی وجود ندارد و شاخص کل بعد از یکی دو روز مثبت بودن چند روز منفی است.

صلواتی بااشاره به عامل مهم رشد بازار سرمایه عنوان کرد: بهترین عامل برای رشد و رونق مجدد بازار سرمایه برگشت اعتماد مردم به این بازار است. به نظرم باید مدیرانی بر سر کار بیایند که به این وضعیت کمک کنند. در حال حاضر وقتی به چارت سازمانی، شاکله، مدیران فعلی بازار سرمایه و حقوقی‌ها نگاه می‌کنیم این‌ها همان‌هایی هستند که چندماه پیش سرمایه مردم را به آتش کشیدند. پس انتظار نداشته باشیم که مردم مجدد به این مدیران اعتماد کنند. باید افراد جدید بیایند. کسانی وارد بازار سرمایه شوند و مسئولیت بپذیرند. سهامداران به مدیران فعلی و کسانی که در ریزش‌های سنگین پشت مردم را خالی کردند و سرمایه‌شان را نابود کردند اعتماد نخواهند کرد.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به نظرم با آمدن آقای رئیسی رئیس جمهور جدید باید مدیران جدید بیایند و به مردم این ذهنیت داده شود که با مدیران متخلف برخورد خواهیم کرد. وقتی که مردم ببینند در شرکتی تخلف روی داده و با آن‌ها برخورد نمی‌شود نباید انتظار داشته باشیم که کسی در آن شرکت و در بازار سرمایه سرمایه گذاری کند. باید اول با متخلفان برخورد شود و مدیران دلسوز را وارد بازار سرمایه کنیم که این افراد می‌توانند به بازار سرمایه کمک کنند.

وی بیان کرد: توجه داشته باشید زمانی می‌توانیم بگوییم که بازار سرمایه می‌تواند رشد داشته باشد که سهامداران نسبت به آینده آن خوش بین باشند. پس باید اعتماد را برگردانیم و برای این کار باید با مدیران متخلف برخورد کنیم و مدیران جدید بیاوریم. کسانی که در رسانه گفتند حمایت می‌کنیم و سرمایه مردم را به آتش کشاندند با آن‌ها برخورد شود.

فوادی درخصوص آینده بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در چندسالی که در بازار سرمایه هستم تا به این حد شرکت‌ها را ارزشمند ندیدم. شرکت‌های بورسی شرایط خوبی دارند و سوددهی خوبی دارند. باید اشکالات و ایراد‌های گذشته را تکرار نکنیم و ایرادات و اشتباهات را پاک کنیم و مجددا کمک کنیم که مردم به بازار سرمایه اعتماد کنند تا شرایط بازار خوب شود. شرکت‌های فلزی، پتروشیمی، دارویی و سیمانی و اکثر شرکت‌ها شرایط خوبی دارند و با آمدن پول‌های جدید و اعتماد مردم به بازار سرمایه این بازار می‌تواند مجدد مورد توجه قرار بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تنها راه برای بهبود بازار سرمایه، حمایت حقوقی هاست. حقوقی‌ها باید صف‌های خرید را سنگین‌تر کرده و عرضه نکنند. بعضی از نماد‌ها حکم لیدر دارند و اینقدر رنج منفی می‌کشند که خریداران عقب نشینی می‌کنند. باید شاخص کل را چند روزی صعودی نگه داریم و تا بازار سرمایه شرایط پابرجایی پیدا کند و وقتی اعتماد مردم برگردد به صورت کلی تقاضا هم افزایش پیدا می‌کند و شاهد رشد مجدد بازار سرمایه هستیم. باید از کسانی که کارآمد هستند، کارشناسانی که دلسوز هستند را انتخاب کنیم که بازار سرمایه شرایط بهتری را داشته باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بورس در انتظار شکل گیری روند
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

بورس در انتظار شکل گیری روند

تابلوی بورس؛ ترس، اطمینان و امید
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تابلوی بورس؛ ترس، اطمینان و امید

مراحل اعطای مجوزها در بازار سرمایه آسان می شود
مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار:

مراحل اعطای مجوزها در بازار سرمایه آسان می شود

ارسال نظر
نظرات بینندگان
نسترن
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱
کاری با مردم کردند که به این زودی اعتماد مردم برنمیگرده خود من به شخصه یک ریال هم توی بورس ایران سرمایه گذاری نمیکنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹
صلواتی خودش تو اوج بازار سهم دبالک رو با پنج میلیون تومن معرفی میکرد بعد پشتش رو خالی کرد