بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

وای از روزی که بگندد نمک!

وای از روزی که بگندد نمک!
مدیرعامل شرکت سیمان ساوه گفت: واحدهای سیمانی از روز چهاردهم تیرماه، برق ندارند و برق واحدهای سیمانی کماکان قطع است مواردی هم که توسط برخی وزرا و مسئولان در خصوص رفع مشکل قطعی برق واحدهای تولیدی مطرح می‌شود، فقط نمایش تبلیغاتی است و جنبه رفع مسئولیت دارد!
کد خبر : ۲۴۴۹۷۹

شفافیت، عامل گرانی سیمان نیست/واقع بین باشید

به گزارش بورس نیوز، قیمت سیمان در چند هفته اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

شفافیت، عامل گرانی سیمان نیست/واقع بین باشید

نکته عجیب در این میان این است که عده‌ای شمشیر خود علیه بورس کالا را از رو بسته‌اند و عرضه سیمان در بورس کالا را علت افزایش قیمت‌ها می‌دانند! کار به آنجا رسیده که مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت که خودش به خاطر تحمیل خسارت هزاران میلیارد تومانی به شرکت‌های فولادی (ناشی از دموراژ کشتی‌های صادراتی محصولات فولادی) با شکایت سهامداران فولادی مواجه است؛ در یک مصاحبه رسمی اعلام کرده هدف از عرضه سیمان در بورس کالا، بالا بردن قیمت‌ها بوده است!



کمال صدیقی مدیرعامل شرکت سیمان ساوه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: عرضه سیمان در بورس‌کالا، علت افزایش قیمت سیمان در کشور نبوده و از بخت بد، عرضه سیمان در بورس‌کالا هم‌زمان با قطعی برق واحدهای تولیدی سیمانی اتفاق افتاد وعده‌ای، افزایش قیمت‌های ناشی از کمبود عرضه سیمان را به عرضه سیمان در بورس کالا ارتباط دادند! وگرنه چه کسی می‌تواند ادعا کند عرضه کالا از طریق بازار شفاف بورس کالا، باعث گرانی سیمان شده است.

وی افزود: صنعت سیمان سال‌ها درگیر قیمت‌گذاری دستوری بوده و آرزوی سهامداران سیمانی آن است که قیمت سیمان در بورس‌کالا و بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین شود.

صدیقی اضافه کرد: سهامداران سیمانی با ورود سیمان به بورس کالا اطمینان خاطر دارند که هم فرآیند عرضه و تقاضا و هم قیمت‌گذاری سیمان، در بازاری شفاف صورت می‌گیرد و رانت و فسادی در کار نیست اما؛ مشکل اینجاست که اجرای طرح عرضه سیمان در بورس‌کالا مصادف با قطعی برق سیمانی‌ها شد.

آیا سیمانی ها برق دارند؟

مدیرعامل "ساوه" خاطرنشان کرد: واحدهای سیمانی از روز چهاردهم تیرماه، برق ندارند و برق واحدهای سیمانی کماکان قطع است مواردی هم که توسط برخی وزرا و مسئولان در خصوص رفع مشکل قطعی برق واحدهای تولیدی مطرح می‌شود، فقط نمایش تبلیغاتی است و جنبه رفع مسئولیت دارد! این آمادگی وجود دارد که رسانه‌های خبری در کارخانه‌های سیمانی حضور یابند و از نزدیک بررسی کنند که سیمانی‌ها تقریباً برق ندارند!

صدیقی تاکید کرد: بررسی میزان مصرف برق در کارخانه‌های اصلاً کار سختی نیست و کارخانه سیمان ساوه که نیاز به ۴۲ مگاوات برق دارد، کلاً روزی ۶.۵ مگاوات برق دارد و روزی ۶.۵ مگاوات برق، فقط به‌اندازه مصرف یک آسیاب سیمان بوده با این شرایط تولید سیمان شرکت تقریباً ۷۵ درصد کاهش‌یافته است!

این فعال صنعت سیمان خاطرنشان کرد: بورس کالا، مظهر شفافیت است و آنچه در این بازار شاهد هستیم، تأثیر کاهش عرضه سیمان روی قیمت‌ها بوده و عرضه سیمان در بورس‌کالا در حالت عادی، حداکثر ۱۵درصد تعدیل قیمت سیمان را در پی داشت.

برق و کاهش عرضه ها عامل گرانی بود، نه بورس کالا

مدیرعامل سیمان ساوه گفت: حال‌آنکه قیمت سیمان رشد تقریباً ۱۰۰ درصدی داشته و این افزایش قیمت‌ها، فقط و فقط ناشی از کاهش عرضه‌ها تحت تأثیر قطعی برق بوده و با این شرایط قطعی برق، حتی اگر سیمان در بورس کالا هم عرضه نمی‌شد، بازهم گران می‌شد.



این فعال صنعت سیمان با اشاره به اینکه قبل از قطعی برق سیمانی‌ها، این صنعت میزان تولید خود را افزایش داده بود و انتظار می‌رفت با حدود ۷۸ درصد ظرفیت اسمی، تولید داشته باشیم؛ گفت: قطعی برق منجر به کاهش شدید تولید سیمان شده و اگر این شرایط ادامه یابد، امسال ازلحاظ مقداری، به پیش‌بینی‌ها نخواهیم رسید و شاید ۶۰ درصد ظرفیت، تولید داشته باشیم. فراموش نکنید که در زمستان ۱۳۹۹، قطعی برق و گاز داشتیم و از حالا نگران هستیم که زمستان امسال، با قطعی گاز و برق مواجه خواهیم شد. امیدواریم مسئولین و سیاست‌گذاران، نگاه واقع‌بینانه‌تری داشته باشند و برق و گاز موردنیاز صنایع تولیدی را تأمین کنند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سهامداران حق دارند یا نظام قیمت گذاری دستوری
پای رئیس سازمان بورس هم وسط آمد؛

سهامداران حق دارند یا نظام قیمت گذاری دستوری

وزارت راه و صمت بی خیال قیمت‌گذاری نمی‌شوند؛

"سیمان" و همصدایی دولت با دلالان

ارسال نظر