بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
حضور سیمانی‌ها در بورس کالا به نفع تولیدکننده، سهامدار و مصرف‌کننده
مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر گفت: برای ورود سیمان به بورس کالا برنامه داشتیم و براساس آن برنامه برای حمایت همزمان از تولیدکننده، سهامدار و مصرف کننده اقدام به عرضه سیمان در بورس کالا می‌کنیم.
کد خبر : ۲۴۵۴۵۹
نویسنده :
مینا علیزاده

سیمان در بورس کالا+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا سلیمیان، مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر و عضو انجمن صنفی کارفرمایان درخصوص ارزیابی خود از ورود شرکت‌های سیمانی به بورس کالا اظهار کرد: ورود هر کالایی به بورس کالا در وهله نخست منجر به کشف نرخ شفاف، کاهش هزینه‌های معاملاتی و حذف واسطه گری می‌شود که در مورد صنعت سیمان و فرآورده‌های این صنعت نیز بی شک ارزیابی ما و کارشناسان نسبت به عرضه در بورس کالا، مثبت و توسعه بخش است.



 وی افزود: در این میان برای برخی از شرکت ها، استفاده از ظرفیت بازاریابی بورس کالا می‌تواند مزیت مهمی باشد و برای مجموعه دیگری حتی می‌توان از ظرفیت‌های رینگ صادراتی بورس نیز استفاده کرد. همچنین با کشف نرخ واقعی سیمان در بورس و کمک به رشد تولیدکنندگان، سهامداران شرکت‌های سیمانی نیز منتفع خواهند شد، زیرا کالای تولیدی شرکت‌های سیمانی که آن‌ها سهامدارشان هستند نیز متناسب با سایر گروه‌های کالایی و براساس منطق اقتصادی کشف قیمت خواهد شد.

مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر درباره عرضه سیمان در بورس کالا ادامه داد: در کل حضور سیمانی‌ها در بورس کالا به نفع تولیدکننده، سهامدار و مصرف‌کننده واقعی خواهد بود. فروش محصول با قیمت واقعی و حذف دلالانی که محصول را از درب کارخانه با قیمت پایین خریداری کرده و در بازار آزاد با نرخ بالا به مصرف‌کننده می‌فروختند باعث می‌شود تا مصرف‌کنندگان نیز با قیمت‌های معقول و واقعی که از نرخ‌ها در بازار سنتی پایین‌تر است اقدام به خرید کنند.

سلیمیان با اشاره به قیمت سیمان در بورس کالا خاطرنشان کرد: دلیل گران شدن سیمان در ماه اخیر برق است. یعنی وقتی برقی برای تولید وجود ندارد، سیمانی تولید نمی‌شود و وقتی سیمان تولید نشود و تمام ذخایر را نیز برای تعادل در بازار عرضه کرده باشیم دیگر سیمان و تولید جدیدی نیست و کمبود ایجاد می‌شود و کمبود هر چیزی نتیجه‌ای جز گرانی ندارد.

وی ادامه داد: حالا شما بگویید آیا در این مورد مشکل سیمانی‌ها هستند یا برقی ها! برق باشد تولید هم هست و تولید که باشد کمبودی نیست که بخواهد باعث گرانی شود؛ بنابراین گرانی‌های اخیر هیچ ربطی به ورود سیمان به بورس کالا ندارد و تنها این بهانه‌ای شده است در دست مخالفان شفاف سازی صنعت سیمان از طریق بازار سرمایه.

وی درباره نقش دلالان در ایجاد مقاومت برای بورسی شدن سیمان بیان کرد: واقعیت این است که نباید تمام تقصیر را بر گردن دلالان انداخت، چون این اسم برخی مواقع کاملا تغییر می‌کند و تبدیل به برخی افرادی می‌شود که در اتحادیه‌ها و صنوف وابسته مسئولیت بر گردن داشته و منافع‌شان به دلیل عرضه سیمان از طریق بورس کالا به خطر افتاده است. دیگر به این افراد نمی‌توان گفت دلال، چون مسئولیت صنفی دارند، اما از این سمت و مسوولیت به نفع مصرف‌کننده واقعی و مردم استفاده نمی‌کنند.

مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر درباره حضور صددرصدی تولیدات سیمانی در بورس کالا توضیح داد: صنعت سیمان با حضور در بورس کالا، گامی رو به جلو برداشته و بازگشت به عقب در هر فعالیتی به نفع نیست، زیرا اگر گذشته صنعت سیمان خوب و مطلوب بود کسی به فکر تغییر در آن نمی‌افتاد.

سلیمانیان گفت: ما برای ورود محصولات خود به بورس برنامه داشتیم و بر اساس همان برنامه این تصمیم را عملیاتی کردیم. در این میان قرار نیست با فشار عده‌ای از کاری که به درستی آن اطمینان داریم و به سود منافع کشور است، عقب نشینی کنیم.

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نفع مخالفان عرضه سیمان و ... در بورس کالا از عدم شفافیت
تحلیلگر بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نفع مخالفان عرضه سیمان و ... در بورس کالا از عدم شفافیت

باید اجازه داد تا بازار سرمایه به صورت خودکار عمل کند
رییس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار؛

باید اجازه داد تا بازار سرمایه به صورت خودکار عمل کند

بازاری شفاف‌تر از بورس‌کالا برای عرضه سیمان نیست
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد؛

بازاری شفاف‌تر از بورس‌کالا برای عرضه سیمان نیست

ارسال نظر