بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
بررسی گزارش های شرکت سبحان انکولوژی
شرکت داروسازی سبحان انکولوژی نخستین و پیشرفته‌ترین کارخانه تولیدکننده دارو‌های ضد سرطان در خاورمیانه و ایران است.
کد خبر : ۲۴۵۵۳۲

شرکت سبحان انکولوژی+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، شرکت داروسازی سبحان اُنکولوژی نخستین و پیشرفته‌ترین کارخانه تولیدکننده دارو‌های ضد سرطان در خاورمیانه و ایران است. سبحان انکولوژی تنها شرکت داروسازی دارای تمامی خطوط تولید دارو‌های ضد سرطان در ایران است که قادر به تولید طیف وسیعی از اشکال دارو‌های ضد سرطان از جمله: ویال محلول، ویال لیوفیلیزه، قرص و کپسول است. ظرفیت اسمی خطوط تولید آن حدود هجده میلیون قرص و کپسول و یک میلیون ویال در سال است.



این شرکت در سال ۸۱ به نام شرکت فرآورده‌های شیمی درمانی سبحان (سهامی خاص) به ثبت رسیده و در سال ۸۳ به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده نام شرکت از فرآورده‌های شیمی درمانی سبحان به شیمی درمانی سبحان تغییر نام یافت و در سال ۸۸ طبق مصوبه مجمع عمومی فوق العاده نام شرکت از شیمی درمانی سبحان به داروسازی سبحان انکولوژی (سهامی خاص) تغییر یافته است.

"دسانکو" نام نماد شرکت داروسازی سبحان انکولوژی است است که موفق به اخذ مجوز تولید داروی استراتژیک «رمدیسیور» یا «Remdesivir» از سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران شده است. «داروسازی سبحان» که وابسته به گروه دارویی برکت از شرکت‌های زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی است و نخستین شرکت ایرانی است که داروی ضد کرونا را از نیمه دوم سال ۹۹ روانه بازار می‌کند.

هم‌اکنون و با اوج گیری مجدد کرونا، فروش این دارو بسیار بیشتر شده و شرکت نیز با تمام ظرفیت در حال تولید است. توان تولیدی شرکت حدود ۷ هزار عدد در روز است. در حالی نرخ فروش ۳۰۰ هزار تومان شده که در بازار، اما شاهد قیمت‌های میلیونی برای آن هستیم.

• بررسی مقایسه‌ای

بررسی گزارش های شرکت سبحان انکولوژی

 شرکت در ۴ ماهه سال جاری در حالی ۱۷۵ میلیارد تومان درآمد فروش داشته که سهم «ویال» از این فروش ۱۶۵ میلیارد تومان بوده است. (۱۵۴ میلیارد تومان فروش داخلی و ۱۰ میلیارد نیز فروش صادراتی).

همچنین فروش شرکت در سال ۹۹ بالغ بر ۴۱۵ میلیارد تومان بوده که ۳۶۹ میلیارد تومان آن از محل فروش «ویال» بوده است.

 درآمد صادراتی شرکت در حالی در سال جاری به یک میلیارد تومان نمی‌رسد که، اما در دوره مشابه سال گذشته حدود ۶ میلیارد تومان بوده است.

 درآمد فروش شرکت در ۴ ماهه جاری، ۴۲ درصد کل درآمد فروش آن در سال گذشته است.

• نگاهی به وضعیت درآمدی

بررسی گزارش های شرکت سبحان انکولوژی

 درآمد فروش شرکت در حالی تیرماه به رکورد ۶۰۰ میلیارد ریالی رسیده که رکورد درآمدی ماهانه، اما در آذرماه و ۸۰۰ میلیارد ریال بوده (نرخ و مقدار فروش ویال در این ماه به نسبت سایر دوره‌ها بالاتر بود).

انتظار می‌رود در این ماه شرکت به رکورد درآمدی جدیدی برسد (شرکت با حداکثر توان در حال تولید داروی رمدسیور بوده و در ظرفیت کامل (در صورت دسترسی کامل به مواد اولیه) می‌تواند بیش از ۷۰۰۰ عدد از این دارو را روزانه تولید کند).

 شرکت در این ماه افزایش نرخی برای داروی رمدسیور گرفته است.

• بررسی نسبت‌های مالی

بررسی گزارش های شرکت سبحان انکولوژی

همانگونه که در جدول فوق نیز مشخص است، حاشیه سود شرکت در برخی فصول کاهشی بوده که این مورد در بهار ۱۴۰۰ کاملا نمود پیدا کرده است. با افزایش قیمت محصول اصلی در تابستان جاری، انتظار بهبود وضعیت حاشیه سود را داریم (مواد اولیه مصرفی افزایش قیمت قابل توجهی داشته، اما افزایش نرخ فروش به تناسب آن نبوده که در تابستان شاهد افزایش نرخ بودیم، لذا انتظار می‌رود که وضعیت حاشیه سود خالص نیز به سطح نرمال خود یعنی ۱۲ درصد برگردد).

• بررسی تکنیکالی

بررسی گزارش های شرکت سبحان انکولوژی

سبدگردان داریوش

اشتراک گذاری :
ارسال نظر