بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
نماینده مجلس در چه جایگاهی از
کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اظهارات نیکزاد نایب رئیس مجلس گفت: شما که در اجرای پروژه فردی موفق بودید لطفا به ادبیات اقتصاد احترام بگذارید همانطور که ما به ادبیات ساخت و ساز احترام می‌گذاریم.
کد خبر : ۲۴۵۵۳۴

نماینده مجلس در چه جایگاهی از وزیر قیمت می‌خواهد!

به گزارش بورس نیوز، عسگری مارانی در واکنش به اظهارت نیکزاد نایب رئیس مجلس درباره قیمت سیمان و مصالح ساختمانی اظهار کرد: سوالی که مردم از آقای نیکزاد دارند بسیار ساده است، شما در چه جایگاهی به عنوان عضو مجلس و نماینده مردم می‌توانید از وزیر صمت بخواهید که سیمان و فولاد در یک قیمت ثابت بماند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: قیمت جهانی فولاد روزی که شما با مدیران وزارت  "صمت" صحبت کردید ۵۰۰ دلار بود در حال حاضر به ۷۰۰ دلار رسیده است بنابراین قیمت جهانی است که در کشور تعیین کننده قیمت کالا است، قیمت سیمانی که ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده در کشور‌های حوزه خلیج فارس بیش از ۶۰ تا ۷۰ دلار است به همین دلیل توافق و صحبتی که شما انجام دادید قطعا غیر قانونی است، بازار باید تابع بازار، قیمت تمام شده، عرضه و تقاضا و به گونه‌ای که قاچاق اتفاق نیفتد باشد.

وی گفت: تصمیمی که شما به اتفاق وزرایی که نباید به حرف شما گوش می‌کردند گرفتید خلاف منافع ۵۰ میلیون سهامداری است که در بورس وجود دارند.

عسگری مارانی خاطرنشان کرد: در گزارشی که آقای جمارانیان از هولدینگ سیتا اعلام کردند ۷۰ درصد سیمان زیرمجموعه‌های شستا طی سال‌های گذشته به ۱۰ نفر واگذار شده است.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: برآوردی که صورت گرفته سیمان به ارزش روز آن ۵ میلیارد دلار ارزش در تولید ناخالص کشور دارد و اگر به صورت صحیح فروخته شود بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی کشور افزایش می‌یابد که بر اساس آن شما و تمام افرادی که نگران خانه سازی هستید از منابع این افزایش مالیات به درستی و راحتی می‌توانید این مشکلات را برطرف کنید.

وی ادامه داد: مکانیزم عرضه و تقاضا هر کالایی که بالاتر از درصدی از تولید ناخالص ملی کشور باشد در تمام کشور‌های دنیا شفافیت قیمتی آن از طریق بورس کالا اتفاق می افتد که در گزارش اول کمیسیون اقتصادی به مجلس به درستی ذکر شد.

عسگری مارانی تاکید کرد: همه افرادی که فکر می‌کنند با قیمت پایین فولاد و سیمان به صورت تصنعی نه واقعی، می‌تواند خانه سازی کنند درخواست می‌کنم توجه خود را به مکانیزم عرضه و تقاضا تطبیق دهند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: بنگاه‌ها برای جهش تولید، افزایش تولید و جلوگیری از تعطیلی چاره‌ای ندارند جز اینکه بر اساس قیمت‌های واقعی اقتصاد عمل کنند.

وی تصریح کرد: قیمت یک کارخانه سیمان ۱۵۰ میلیون دلار است، اما استهلاک هر تن سیمان تولیدی ۱۵ دلار است زمانی که شما اعلام می‌کنید تنی ۱۳ دلار بفروشند هزینه استهلاک کارخانه تامین نمی‌شود، چگونه این رقم توافق شده است.

عسگری مارانی بیان کرد: زمانی که قیمت جهانی فولاد افزایش یافته و کشور توسط آمریکا تحریم شده چگونه بیان می‌شود باید کیلویی ۱۰ هزار تومان فروخته شود چگونه کارخانه ها توسعه و تولید خود را افزایش و برای کشور ارزآوری داشته باشند.

کارشناس بازار سرمایه خطاب به نیکزاد اظهار کرد: شما که در اجرای پروژه فردی موفق بودید لطفا به ادبیات اقتصاد احترام بگذارید همانطور که ما به ادبیات ساخت و ساز احترام می‌گذاریم.

وی گفت: شما نایب رئیس مجلس هستید به این مسائل توجه کنید، زمانی که نظر خود را به این صراحت از تریبون مجلس به اطلاع مردم می‌رسانید از این طریق ریسک سیستماتیک وارد بازار سرمایه می‌کنید و منافع ۵۰ میلیون نفر را به خطر می‌اندازید، قیمت سیمان دشتستان و داراب که متعلق به سهام عدالت است را تحت تاثیر قرار می‌دهید.

عسگری مارانی تاکید کرد: شما فرصت بدهید؛ عرضه سیمان در کشور بیش از تقاضا است قطعی برق موجب دلال بازی شد، به قطعی برق و مالیاتی که به دولت پرداخت نمی‌شود توجه کنید، اجازه دهید مکانیزم عرضه و تقاضا حل شود و بستر رانت از بین برود مطمئن باشید قیمت‌ها به تعادل می‌رسد که هم برای مصرف کننده و هم برای تولید کننده مناسب است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: مجلس صرفا به قانونگذاری بپردازد و دولت نیز در راستای سیاست‌های مجلس سیاستگذاری درست انجام دهد تا اقتصاد کشور حرکت کند.

وی با اشاره به رئیس سازمان بورس گفت: از نظر شکلی تمام صحبت‌هایی که دهقان دهنوی انجام دادند این مشکلات وجود دارد، آقای دهنوی از خارج بازار سرمایه به این بازار آمدند و به جز نوسان نامتقارن و مسائلی که در ابتدای کار به علت مشاوره نادرست به وجود آمد تمام تلاش خود را انجام داد و اهالی بازار سرمایه بدون هیچ نگاه سیاسی و خاص عملکرد رئیس سازمان بورس را خوب ارزیابی می‌کنند.

عسگری مارانی بیان کرد: دهقان دهنوی با شهامت در موضوعی که به نتیجه رسید آن را اجرا کرد، جمع این عملکرد به نظر می‌آید عملکرد مناسبی بوده است.

وی تاکید کرد: از نمایندگان مجلس درخواست دارم قبل از اینکه وارد مباحث اقتصادی شوند حتما با کمیسیون اقتصادی بررسی کنید که اظهارنظر‌ها منجر به اجاد ریسک سیستماتیک در اقتصاد نشود.


بیشتر بخوانید:

اتخاذ سیاست های نادرست، دلیل ولنگاری بازار سیمان

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کریم
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۳
متاسفا بورس کالا برای دوستان رانت خوار ما بهانه شده فولاد به بورس کالا می اید تولی کنند عرصه نمی کنند وقیمت گران می شود سیمان به بورس کالا بیایید تنها هم عرضه نمی کنند تا گرانتر بفروسن راست راستی عسگری مارانی با کدام مکانیسیم می خواهید عرصه را که هیچ تولید کننده نمی خواهد بکند متعادل بکنید بلی اگر می خواهید قیمت سیمان واهن متعادل شود باید تولید کنند ه تمام تولید خود را در بورس عرضه کنند نه اینکه قطره چکانی عرضه کنند چرا باید مردمی که شما ازاطرف انها صحبت می کنید می گویند چرا تولید کنند تولیدات خود را دپی کرده وعرضه نمی کند از طرف دیگر تقاضا به صف خرید سنگین تبدیل می شود وهر روزدربورس گرانتر از روز قبل می شود متاسفا هیچ مکانیسمی برای اینکه تولید کنند باید تمام تولیدات خود را در بورس عرضه کند وجود ندارد بنابراین هیچ فایده ای بین قیمت دستوری وفروش در بورس برای سهامدار ندارد چون هییت مدیره ها دستوری تعیین می شود چه هییت مدیره بورس کالا که شما به من نشان دهید یک حقیقی در بین انها باشد وبیشتر از سهامدار عمده فولادی وغیر تشکیل شده است کدام 50میلیون سهامدار چهار ماه نیم دستوری قیمت سهم بورس کالارادر صف فروش قفل کردید شما که همیشه در زمان انتخاب هییت مدیره به عنوان رییس جلسه حضور دارید وانی که شما می خواهید انتخاب می شود حرفهای شما سوال مردم نیست بلکه سوال سهامداران عمده است که با احتکار تولیدات خود زمینه گران شدن را فراهم می کنند قیمت در بورس کالا تعیین شود به شرط انکه کلیه تولیدات در بورس عرضه شود انوقت خود من هم می گویم نمایند ه نبایددرقیمت گذاری تولیدات کارخانه ها دخالت کند