بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:

اجتناب از قیمت‌ گذاری دستوری در اولویت باشد

اجتناب از قیمت‌ گذاری دستوری در اولویت باشد
رئیس سازمان بورس گفت: در بحث حمایت دولت از بازار سرمایه موارد متفاوتی وجود دارد، اما انتظار اولویت‌دار را می‌توان به اجتناب از قیمت‌گذاری دستوری کالا‌ها نسبت داد؛ اقدامی که اگر از سوی دولت سیزدهم با جدیت دنبال شود نه‌تنها بازار سرمایه و بلکه کلیت اقتصاد کشور و مردم نیز به وضوح از ثمرات آن بهره خواهند برد.
کد خبر : ۲۴۵۶۴۵

بازار سرمایه+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس درخصوص انتظار اولویت‌دار سازمان بورس و فعالان بازار سرمایه از دولت جدید اظهار کرد: در بحث حمایت دولت از بازار سرمایه موارد متفاوتی وجود دارد، اما انتظار اولویت‌دار را می‌توان به اجتناب از قیمت‌گذاری دستوری کالا‌ها نسبت داد؛ اقدامی که اگر از سوی دولت سیزدهم با جدیت دنبال شود نه‌تنها بازار سرمایه و بلکه کلیت اقتصاد کشور و مردم نیز به وضوح از ثمرات آن بهره خواهند برد.



وی افزود: همواره توقع فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران از دولت‌ها، تمرکز بر وظیفه سیاستگذاری و تنظیم گری بوده تا یک نقشه راه روشن برای همه فعالان حوزه اقتصاد و صنعت کشور نمایان شود، اما به هر حال ایجاد التهاب‌های گاه و بیگاه باعث شده تا دولت‌ها به طور مستقیم وارد بازار‌ها شوند و رویکرد نادرست قیمت‌گذاری کالا‌ها را در پیش بگیرند که مجموعه بازار سرمایه به تغییر این رویه در دولت سیزدهم بسیار امیدوار هستند.

وی با بیان اینکه دولت باید اجازه دهد تا قیمت‌ها در بازار براساس مکانیسم عرضه و تقاضا کشف شود، افزود: اگر قیمت‌گذاری دستوری کنار گذاشته شود، بسیاری از شرکت‌های حاضر در بورس متحول خواهند شد که منافع این تحول نیز به تولید و مردم می‌رسد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: اگر اکنون شرکتی به دلیل قیمت‌گذاری دستوری در سنوات گذشته زیان‌ده است، اثر فوری رفع قیمت‌گذاری، احیای فعالیت و سوددهی آن شرکت در زمانی کوتاه است که به دنبال این اتفاق کلیت بازار سهام مثبت شده و فعالیت‌های تولیدی نیز رونق می‌گیرد.

به گفته دهقان دهنوی، وقتی صنعتی با قیمت‌گذاری دستوری زیان‌ده شده به معنای آن است که سرمایه‌گذاری در آن صنعت توجیه اقتصادی ندارد و زمانی که در یک صنعت سرمایه‌گذاری نشود، برای کل اقتصاد کشور مضر است؛ نمونه بارز این موضوع صنعت برق است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت‌گذاری دستوری برق یکی از عواملی کلیدی در کاهش سرمایه‌گذاری در این صنعت بوده که امروز با مشکل در حوزه برق و قطعی آن مواجه هستیم که همه صنایع را تحت تاثیر خود قرار داده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر با کنار گذاشتن رویکرد دستوری به قیمت‌ها موجبات سرمایه‌گذاری در صنعت برق و چندین صنعت دیگر را فراهم می‌کردیم، اکنون با چنین مشکلاتی در صنعت مواجه نبودیم و درجه تاب‌آوری اقتصاد نیز در برابر التهابات نیز دوچندان می‌شد؛ لذا قیمت گذاری دستوری به دلیل آثار منفی و زیان بار آن، به عنوان یک سم مهلک در اقتصاد کشور تلقی می‌شود و توقع و خواسته ما از سیاست گذاران جدید اقتصادی کشور، کنار رفتن سایه قیمت‌گذاری از سر کشور است.

دهقان دهنوی گفت: بورس‌های کالا و انرژی به عنوان دو رکن بازار سرمایه کشور آماده میزبانی از کالا‌های شرکت‌های بورسی هستند که با تحقق کامل این اتفاق شاهد ایجاد یک زنجیره شفافیت حداکثری از بخش تولید تا مصرف کالا‌ها خواهیم و این رویه به سیاست‌گذاران نیز در اتخاذ بهترین تصمیم‌ها در جهت تنظیم صحیح عرضه و تقاضای بازار کمک می‌کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رمرارزها جایگاهی در بازار سرمایه ندارند
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:

رمرارزها جایگاهی در بازار سرمایه ندارند

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

تقویت خوش بینی به آزادسازی قیمت ها

در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سراب سود در پارکینگ این صنعت بورسی

ارسال نظر