بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

تقویت خوش بینی به آزادسازی قیمت ها

کارشناس بازار سرمایه گفت: خوش‌بینی‌ها بین اهالی بازار سرمایه مبنی بر اینکه آزادسازی قیمت‌ها در محصولات مختلف صورت خواهد گرفت تقویت شده که اجرایی شدن آن می‌تواند وضعیت شرکت‌ها را بهبود و روی بازار سرمایه اثرگذار باشد.
کد خبر : ۲۴۵۵۱۰

تقویت خوش بینی سهامداران به آزادسازی قیمت‌ها

احسان رضاپور در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: نرخ دلار در حال تقویت است و این موضوع موجب شده حضور سرمایه‌گذاران در بازار‌های مختلف و بورس شدیدتر شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: بورس نسبت به سایر بازار‌ها عقب‌تر است و حتی خود را با دلار ۲۰ هزار تومان تطبیق داده بود، اما اکنون‌که به این نتیجه رسیده نرخ دلار نمی‌تواند به کمتر از ۲۴ هزار تومان برسد شاهد تقویت معاملات هستیم.

وی گفت: در هفته‌های گذشته بازار از شوک و هیجانات پرشتاب خارج‌شده بود و با رشد‌های نسبی که در نماد‌ها اتفاق می‌افتاد سهامداران پیش‌بینی می‌کردند در صورت فروش در قیمت پایین‌تر می‌توانند مجدداً خرید کنند به همین دلیل بازار نوسانی بود.

رضاپور ادامه داد:، اما طی هفته اخیر بازار به‌گونه‌ای پیش رفت که به معامله گران فهماند اگر سهمی را بفروشند دیگر با قیمت پایین‌تر نمی‌توانند آن را خریداری کنند به همین دلیل بااحتیاط در سمت فروش حاضر می‌شوند و این موضوع به بهتر شدن روند بازار کمک کرده است.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: وضعیت بنیادی شرکت‌ها و گزارش‌های فصلی بسیار مناسب بوده و در بسیاری از صنایع در گزارش‌های سه‌ماهه بهار سودآوری نسبت به مشابه سال قبل افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است و این موارد می‌تواند روال معاملات را تحت تأثیر قرار دهد.

وی تصریح کرد: متأسفانه زمانی که شرایط کشور تورمی باشد و انتظارات تورمی وجود داشته باشد طبیعی است که افراد به سمت بازار‌ها گرایش و سعی می‌کنند مانع اُفت درآمد‌های خود شوند.

رضاپور افزود: بازار‌ها از نظر ارزش روز دارایی‌ها و پتانسیل سودآوری کلاس دارایی مختلف خود را با اقتصاد کشور و نرخ دلار مطابقت داده است.

کارشناس بازار سرمایه گفت: سایر بازار‌های کشور خیلی زودتر خود را با دلار ۳۰ هزار تومان مطابقت دادند، اما بازار سرمایه این‌گونه نیست و دلار نیمایی که مبنای قیمتی شرکت‌های بورسی است حدود ۲۲ هزار تومان است بنابراین طبیعی است هر چه قدر نرخ آن افزایش یابد می‌تواند روی سودآوری شرکت‌ها اثرگذار باشد به همین دلیل بازار سرمایه فاصله زیادی باارزش‌های خود نسبت به سایر بازار‌ها دارد.

وی درباره اینکه آیا امکان رشد شارپی وجود دارد یا خیر، تأکید کرد: هر چه پول‌ها به سمت بازار‌ها هدایت شود بسته به میزان پول‌ها و هیجان موجود می‌تواند موجب رشد آن بازار متناسب با خود شود.

رضاپور بیان کرد: مؤلفه‌های بزرگ در این بازار بسیار بیشتر از سال‌های گذشته وجود دارد و می‌تواند به‌عنوان یک ظرفیت شاهد برگشت منابع به بازار سرمایه باشیم که اگر اتفاق بیفتد می‌تواند روند افزایشی پرشتابی به بازار بدهد.

کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: هنوز فاصله زیادی با شرایط سال گذشته چه از نظر صعودی و چه از نظر نزولی داریم و تجربیات سال گذشته موجب شده شاهد اتفاقات سال ۹۹ نباشیم.

کارشناس بازار سرمایه گفت: خوش‌بینی‌ها بین اهالی بازار سرمایه مبنی بر اینکه آزادسازی قیمت‌ها در محصولات مختلف صورت خواهد گرفت تقویت‌شده و به نظر می‌رسد به سمت واقعی شدن اقتصاد کشور درفروش شرکت‌ها خواهیم رفت و با اجرایی شدن این موضوع احتمالاً بخشی از سود واسطه‌ها بیشتر به سمت تولید حرکت خواهد کرد که می‌تواند وضعیت شرکت‌ها را بهبود و روی بازار سرمایه اثرگذار باشد.


بیشتر بخوانید:

بورسی ها دور برجام خط قرمز کشیدند

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سراب سود در پارکینگ این صنعت بورسی

محرک بعدی رشد بورس چیست
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد:

محرک بعدی رشد بورس چیست

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

بورسی ها دور برجام خط قرمز کشیدند

ارسال نظر