بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه گفت:

ایران درجمع کشور‌های توانمند در زمینه تولید تختال‌های API

ایران درجمع کشور‌های توانمند در زمینه تولید تختال‌های API
مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه گفت: تولید تختال‌های API به معنای واقعی کلمه، تجلی کار گروهی در سطح کلان کشور بود و شرکت فولاد مبارکه به عنوان پایه و اساس تولید این نوع تختال به نیاز وزارت نفت به خوبی پاسخ داد.
کد خبر : ۲۴۵۸۶۰

ایران درجمع کشور‌های توانمند در زمینه تولید تختال‌های API

به گزارش بورس نیوز، غلامرضا سلیمی، مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: در تمام صنایع کشور و به ویژه صنایع فولادی، استراتژی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت تدوین و اهداف سال آتی و افق آینده برنامه‌ریزی می‌شود که شرکت فولاد مبارکه همواره در این زمینه پیشگام بوده است؛ این شرکت به منزله سازمان متعالی، استراتژی «توسعه محصول» و «بومی‌سازی» را در دستور کار خود قرار داده است.



وی افزود: شرکت فولاد مبارکه همواره در تیررس تحریم‌های ظالمانه قرار داشته و در سال گذشته هم دو مرتبه تحریم شد و نیاز بود که رویکرد تکیه بر توانمندی داخلی را تقویت کند؛ اقدامی که نتایج آن خودش را در تولید محصولات و گرید‌های فولادی جدید نشان داد.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه گرید‌های مختلف فولادی را تولید کرده و با تجهیز ماشین آلات و ارتقای دانش و اراده کارکنانش به سمت تولید محصولات مورد نیاز داخلی گام برداشت.

وی با تأکید بر توانمندی فولادمردان در تولید تختال API مخصوص انتقال نفت خام، اظهار کرد: تا سال گذشته، لوله‌های مورد نیاز برای انتقال نفت خام به کشور وارد می‌شدند و این دغدغه در شرکت فولاد مبارکه وجود داشت که چرا نباید این محصول در داخل کشور تولید شود تا مانع از خروج ارز شویم؟ نهایتاً این دغدغه با یک کار تیمی در سطح ملی به سرانجام رسید و شرکت فولاد مبارکه توانست با انسجام مدیریتی، تختال‌های مورد نیاز انتقال نفت خام از گوره به جاسک را برای نخستین بار در کشور تولید کند.

سلیمی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد و تعامل سازنده با وزارت نفت، شرکت فولاد اکسین و شرکت‌های لوله‌سازی در ابرپروژه انتقال نفت خام گوره به جاسک گفت: تولید تختال‌های API به معنای واقعی کلمه، تجلی کار گروهی در سطح کلان کشور بود و شرکت فولاد مبارکه به عنوان پایه و اساس تولید این نوع تختال به نیاز وزارت نفت به خوبی پاسخ داد.

وی تأکید کرد: اگرچه در سال‌های گذشته، تولید تختال‌های مورد نیاز انتقال نفت ترش مطرح شده بود، اما امکان آن فراهم نبود تا اینکه در سال گذشته سنگ بنای استراتژیک‌ترین ابرپروژه کشور یعنی انتقال نفت خام گوره به جاسک در شرکت فولاد مبارکه به درستی بنیان گذاشته شد و پس از آزمایشات لازم به تولید انبوه ۴۰۰ هزار تن تختال مورد نیاز این پروژه ملی دست یافتیم.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: این بستر علمی در شرکت فولاد مبارکه برای تولید تختال‌های مورد نیاز انتقال نفت ترش سبک و سنگین فراهم شد و امروز قادر هستیم انواع و اقسام گرید‌های مورد نیاز فولادی انتقال نفت یا API را تولید کنیم.

 

وی با اشاره به ویژگی‌های تختال API تولیدشده در شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: نفت خام خاصیت خورندگی دارد و تختال مورد نیاز باید از استاندارد‌های لازم برخوردار باشد، تولید این گونه گرید‌های فولادی در انحصار چند کشور است و اکنون ایران با همت شرکت فولاد مبارکه در زمره این کشور‌ها قرار دارد.

سلیمی به عناصر آلیاژی و عملیات تولید این تختال‌ها اشاره کرد و یادآور شد: عناصر آلیاژی به کاررفته در تختال‌های API متنوع است و با کنترل عناصر آلیاژی و ترکیب‌های شیمیایی این گرید فولادی تولید می‌شود و شرکت فولاد مبارکه با مجهز بودن به پلنت گاززدایی امکان تولید این گرید‌های فولادی را دارد؛ این گرید فولادی هم در ترکیب شیمیایی و هم عملیات تولید، گرید ویژه‌ای است و شرایط خاص و زمان‌بندی‌شده برای تولید آن مورد نیاز است، پس از آن سیکل خنک‌کاری متفاوتی نیازمند است که بایستی مدیریت شود.

وی ادامه داد: کارکنان شرکت فولاد مبارکه با تکیه بر خودباوری، عزم راستین خود را برای تولید انواع گرید‌های فولادی جزم کرده‌اند تا امید و نشاط را به جامعه تزریق کنند و به جرأت می‌توان گفت تولید تختال‌های مخصوص انتقال نفت خام برای نخستین بار در کشور اقدامی جسورانه بود و تولید این تختال API، سرآغاز تولید گرید‌های مورد نیاز وزارت نفت خواهد بود.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه مزایای تولید این نوع تختال را برشمرد و توضیح داد: یک محصول جدید و استراتژیک که برای نخستین بار در شرکتی تولید می‌شود، بر اساس اقدامی همدلانه و منسجم حاصل می‌شود که از نظر معنوی به پرسنل انگیزه می‌دهد، اما علاوه بر این تولید این تختال باعث جلوگیری از خروج ۵۰۰ میلیون یورو از کشور شد تا با توانمندی تولید این گرید و ارتقای کیفی و کمی محصولات، زمینه ثبت سفارشات متعدد برای انواع دیگر فولاد هم فراهم شود.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر اهمیت تولید در کشور، عنوان کرد: در سال جهش تولید، شرکت فولاد مبارکه به رغم تمام تهدیدات و تحریم‌ها توانست نسبت به سایر صنایع دیگر در تحقق شعار سال اقدام کند و امسال هم در همین مسیر گام‌های مهمی برداشته است چراکه ما در فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین بنگاه اقتصاد کشور به دنبال این هستیم تا با پشتیبانی از ارگان‌های کشوری بتوانیم موانع را بزداییم و با تأمین ورق‌های مورد نیاز صنایع پایین‌دستی نسبت به رفع موانع این واحد‌ها اقدام کنیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر