بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا گفت:

معاملات آتی سکه طلا یکی از موفق‌ترین معاملات بازار مشتقه

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا گفت:معاملات آتی سکه طلا یکی از موفق‌ترین معاملات بازار مشتقه در کشور ما محسوب می‌شود که بعد از آن این ابزار روی کالا‌های مختلفی انجام شد و تا زعفران ادامه داشت و بدین ترتیب موفقیت بعدی را با طلای سرخ کسب کرد.
کد خبر : ۲۴۵۹۰۷

معاملات بازار مشتقه+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، علیرضا ناصرپور، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا اظهار کرد: قدمت ابزار‌های مشتقه بورسی به شکل ساختار یافته فعلی در دنیا به بازار‌های کالایی باز می گردد. توسعه این ابزار‌ها در بازار‌های بین المللی به دلیل امکان پوشش ریسک شان است.



وی افزود: معاملات آتی سکه طلا یکی از موفق‌ترین معاملات بازار مشتقه در کشور ما محسوب می‌شود. بعد از آن این ابزار روی کالا‌های مختلفی انجام شد و تا زعفران ادامه داشت و بدین ترتیب موفقیت بعدی را با طلای سرخ کسب کرد. آخرین معاملات نیز بر روی نقره و آتی واحد‌های صندوق طلا انجام شد.

معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا ادامه داد: بررسی‌های زیادی در خصوص دلایل موفق نبودن برخی قرارداد‌های مشتقه در دنیا انجام شده، اما شاخص‌هایی که برای موفقیت و شکست آن عنوان می‌شود بیشتر به دو محور اصلی حجم معاملات و «طول دوره قرارداد» باز می‌گردد.

وی در ادامه با اشاره به چالش‌های اصلی در معاملات کالایی، بیان کرد: مهمترین چالش در معاملات کالایی موضوع دخالت قیمت گذاری و حساسیت قیمت‌ها در حوزه کامودیتی است.

وی خاطرنشان کرد: از نظر نهاد‌های سیاست گذار، امکان کشف قیمت‌ها به خصوص با ابزار مشتقه برای برخی کالا‌های غیرضروری و تا حدی موجب تشدید حساسیت‌ها در بازار است. مهمترین دلیلی که در این خصوص می‌توان به آن اشاره کرد، اتفاقاتی است که در حوزه معاملات آتی سکه طلا در سال ۹۷ رقم خورد که تا زمانی که این نگاه در اقتصاد ما وجود داشته باشد با مشکلات زیادی مواجه خواهیم بود؛ این نگاه در شرایطی است که در دنیا از ابزار‌های مشتقه در پوشش ریسک نوسانات قیمتی بهره بسیار زیادی می‌برند.

ناصرپور، رشد دانش مالی و فرهنگسازی در خصوص ابزار‌های مالی را موضوع مهمی برای توسعه این بازار دانست و گفت: توجه به این نکته به خصوص در مورد ابزار‌هایی که پیچیدگی بیشتری دارند (مانند قرارداد آپشن) می‌تواند به توسعه این ابزار‌ها در اقتصاد کمک ویژه‌ای کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اقدامات و برنامه های سازمان بورس برای توسعه بازارمشتقات
مدیرنظارت برنهادهای مالی سازمان بورس در نشست بین المللی ابزارمشتقه مطرح کرد:

اقدامات و برنامه های سازمان بورس برای توسعه بازارمشتقات

ارسال نظر