بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مدیرعامل "سدشت" در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سیمانی ها و بازار شفافی بنام "بورس کالا"

سیمانی ها و بازار شفافی بنام
مدیرعامل شرکت سیمان دشتستان گفت: با توجه به تقاضای داخل، حجم صادرات سیمان ایران کاهش داشته و به نظر می رسد توقف صادرات سیمان به افغانستان، مشکل خاصی در بازار سیمان ایران ایجاد نخواهد کرد‌.
کد خبر : ۲۴۵۹۲۶

سیمانی ها و بازار شفافی بنام

به گزارش بورس نیوز، قیمت سیمان در چند هفته اخیر افزایش محسوسی داشته و عده‌ای، این افزایش قیمت را به عرضه سیمان در بورس کالا گره می‌زنند. این در حالی است که کارخانه‌های سیمانی چند وقتی هم با معضل قطعی برق و توقف یا کاهش چشمگیر تولید مواجه بودند.

ایرج موسوی مدیر عامل شرکت سیمان دشتستان با نماد "سدشت" در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: به‌طورکلی قیمت هر محصول در بازار بر اساس عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌شود. زمانی که سیمان مشمول قیمت‌گذاری دستوری بود، گلایه تولیدکنندگان این بود که این قیمت‌گذاری دستوری، تعیین‌کننده قیمت بازار نخواهد بود. افزایش قیمت‌های چند هفته اخیر هم ناشی از متغیر عرضه و تقاضا بوده است. با قطعی برق، عرضه سیمان در بازار مختل شد و طبیعی است که محدودیت عرضه سیمان در فصل پیک تقاضا، سبب افزایش قیمت‌ها شود. کما اینکه در بازار مناطقی که مشکل قطعی برق برطرف شده و کارخانه‌های تولید و عرضه سیمان را از سر گرفته‌اند، افزایش معناداری در قیمت سیمان مشاهده نمی‌شود.

موسوی اضافه کرد: با این تفاسیر باید گفت افزایش قیمت سیمان، ناشی از قطعی برق بوده و اگر سیمان در بورس کالا عرضه نمی‌شد، با توجه به اینکه توزیع سیمان در بازار توسط عاملین فروش انجام می‌شد و شرکت‌های سیمانی، نظارت چندانی بر قیمت بازار نداشتند؛ حتماً قیمت سیمان در بازار آزاد بالاتر از قیمت‌های فعلی بود. عرضه سیمان در بازار شفاف بورس کالا، سبب شد خریداران مشخص باشند و قیمت‌گذاری هم در فرآیندی شفاف صورت بگیرد. ضمن اینکه نهادهای نظارتی هم امکان نظارت بر قیمت سیمان را خواهند داشت.



وی افزود: نکته دیگری که در بحث اختلاف قیمت سیمان در بورس کالا با بازار آزاد باید مدنظر قرار داد، هزینه‌های شبکه توزیع و از همه مهم‌تر، هزینه حمل سیمان است. کرایه‌های حمل رشد شدیدی داشته و نمی‌توان از تأثیر افزایش هزینه‌های حمل بر قیمت سیمان در بازار غافل بود.

سیمانی ها و بازار شفافی بنام

این فعال صنعت سیمان در رابطه باقیمت منطقی سیمان(به‌شرط رفع مشکل قطعی برق کارخانه‌های) اظهار کرد: به نظر می‌رسد قیمت سیمان درب کارخانه، بین ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومان منطقی خواهد بود.

مدیرعامل "سدشت" در مورد وضعیت این شرکت تصریح کرد: محصول تولیدی شرکت سیمان دشتستان نیز همانند سایر زیرمجموعه‌های هلدینگ سیمانی غدیر، در بورس کالا عرضه می‌شود.

موسوی خاطرنشان کرد: قیمت سیمان پاکتی شرکت سیمان دشتستان در بورس کالا نزدیک به ۶۰۰ هزار تومان بوده و معتقدم با توجه به هزینه‌های تولید، این قیمت گران نیست و حتی از نقطه سربه‌سر، پایین‌تر است. امیدوارم مشکلاتی مثل قطعی برق یا گاز، برطرف شده و تولید سیمان به وضعیت باثباتی برسد. تولید باثبات و مستمر، هم برای سهامداران و هم مصرف‌کنندگان سیمان خبر خوبی خواهد بود و به نظر می‌رسد تا دو هفته دیگر به وضعیت باثباتی خواهیم رسید.



وی تصریح کرد: نگران کمبود سیمان در بازار نباید بود؛ چراکه صنعت سیمان با مازاد ظرفیت تولید مواجه است. علاوه بر این، قیمت‌گذاری عادلانه در سایه ورود سیمان به بورس کالا و کمرنگ شدن حضور واسطه‌ها در بازار سیمان هم منافعی برای سهامداران و مصرف‌کنندگان خواهد داشت.

موسوی در خاتمه در مورد تأثیر ناآرامی‌های افغانستان بر بازار سیمان ایران گفت: حدود یک ماهی است که صادرات سیمان به افغانستان متوقف‌شده است. به‌هرحال، درگیری‌های افغانستان و بسته شدن مرزهای صادراتی، بازار سیمان در شرق کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد. اما درمجموع با توجه به تقاضای داخل، حجم صادرات سیمان ایران کاهش داشته و به نظر می‌رسد توقف صادرات سیمان به افغانستان، مشکل خاصی در بازار سیمان ایران ایجاد نخواهد کرد‌.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
فصل شیرین سودسازی شرکت های سیمانی در «بورس کالا»
گفت‌وگوی بورس‌نیوز با مدیر عامل "سکرد"؛

فصل شیرین سودسازی شرکت های سیمانی در «بورس کالا»

نفع مخالفان عرضه سیمان و ... در بورس کالا از عدم شفافیت
تحلیلگر بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نفع مخالفان عرضه سیمان و ... در بورس کالا از عدم شفافیت

آبی که به لانه مورچگان رفت؛

گرانی "سیمان" رمز احیای رانت و فساد

ارسال نظر