بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

از این جیب به آن جیب در جاده مخصوص

از این جیب به آن جیب در جاده مخصوص
چشم انداز صنعت خودرو برای سرمایه گذاران مثبت خواهد بود. ولی کماکان امیدی به بهبود وضعیت بازار خودرو ندارم و مردم(خریداران خودرو) با این شرایط نباید اصلاح قیمت یا بهبود کیفیت خودرو را داشته باشند و فقط از جیب خریداران خودرو، پول بیشتری برداشت خواهد شد تا سهامداران، ضرر و زیان کمتری متحمل شوند!
کد خبر : ۲۴۶۲۵۶

دلیل تمرکز برنامه های وزیر صمت روی صنعت خودرو چیست

به گزارش بورس نیوز، از برنامه های وزیر جدید صمت چنین تصور می شود که انحصار در صنعت خودرو ادامه خواهد داشت و باید دید تحقق این برنامه ها به نفع صنعت خودروی کشور خواهد بود یا نه.

مرتضی مصطفوی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: صنعت خودرو همچون صنعت ساختمان و صنعت گردشگری، جزء صنایع پیشرو کشور محسوب می‌گردد و اگر این صنعت رونق گرفته و رشد کند، آثار مثبتی بر حوزه اشتغال و ایجاد ارزش‌افزوده خواهد داشت. اما اینکه در برنامه‌های وزیر جدید "صمت" توجه زیادی به صنعت خودرو شده، ناشی از چند دلیل است. دلیل نخست آنکه صنعت خودرو، صنعتی است که به‌نوعی تمام مردم با آن ارتباط دارند و به لحاظ رفتارهای پوپولیستی و اقناع افکار عمومی، صحبت کردن از این صنعت بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: دلیل دوم آنکه فعالان صنعت خودرو، معمولاً سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در حوزه تبلیغات و جذب مخاطب می‌کنند و اگر هم با مشکلی مواجه شوند، این مشکلات زیر ذره‌بین رسانه‌های متعددی قرار خواهد گرفت.

مصطفوی تاکید کرد: بنابراین طبیعی است که وزرای صنعت، صنعت خودرو را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند تا نظر مثبت مخاطبین را جلب کنند. حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، ازجمله برنامه‌های ایشان برای صنعت خودرو است که برنامه درستی هم هست و به نظر می‌رسد فعالان صنعت خودرو تمایل زیادی به حضور آقای فاطمی امین در وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتند و از ایشان حمایت کردند.

وی ادامه داد: ولی ایشان در برنامه‌های خود به تولید سالانه ۳ میلیون دستگاه خودرو اشاره کردند و مدعی شدند تا ۳ الی ۴ سال دیگر صنعت خودرو، به‌افتخار ملی تبدیل خواهد شد، وعده‌های قشنگی است که یک هدف ایدئال محسوب می‌شود؛ نه برنامه‌ای برای توسعه یک صنعت!

این کارشناس صنعت خودرو افزود: بهتر بود ایشان به‌جای وعده تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو، اعلام می‌کردند این افزایش تیراژ تولید با کدام تکنولوژی صورت خواهد گرفت؟ تنها برنامه‌ایشان، اشاره به‌ضرورت خصوصی‌سازی در صنعت خودرو بوده است.

مصطفوی تصریح کرد: مشخص نیست برای تحقق این اهداف، آیا حاضر به اصلاح رابطه خودروسازان با قطعه سازان خواهیم بود؟ آیا حاضر به اصلاح ساختار مالی، اداری، مدیریتی و بنگاه‌داری خودروسازان هستیم؟ آیا قدرت و اراده‌ای برای مقابله با مافیای صنعت قطعه‌سازی وجود دارد؟ در شرایطی که خودروسازان برای برخی قطعات مثل لامپ و چراغ خودرو، نیاز به واردات داریم؛ چطور قرار است در شرایط تحریم، تیراژ تولید را افزایش دهیم؟ ساختار تولید خودرو، وابسته به واردات است و در شرایط تحریمی، برخی اظهارات فقط در حد وعده خواهد بود. چرا یک بسته سیاستی برای این صنعت ارائه نشد؟ برای مثال ایشان باید در گام اول به دنبال اصلاح ساختار مالکیتی خودروسازان باشند و در گام دوم، طی چند سال واردات خودرو به‌صورت مشروط آزادسازی شود و... معتقدم برنامه‌های وزیر جدید صمت برای صنعت خودرو، بیش از آنکه قابلیت انجام داشته باشد؛ بار پوپولیستی دارد. درمجموع معتقدم تأکید ایشان بر برنامه‌های توسعه صنعت خودرو به علت حمایت خودروسازان از ایشان، تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی است.

این کارشناس صنعت خودرو، در رابطه با پیش‌بینی وضعیت سهام خودرویی‌ها از منظر سهامداری، گفت: از منظر سهامداری، انحصار در صنعت خودرو یعنی خودروسازان کشور هر چه تولید کنند، مردم ناچار به خرید آن هستند. در چنین شرایطی، با آزادسازی قیمت خودرو، با افزایش شدید قیمت خودرو (هم نرخ فروش خودرو در کارخانه و هم قیمت بازار آزاد) مواجه خواهیم شد؛ چراکه تجربه نشان داده اکثر کالاها و خدمات در کشور ما به نرخ دلار وابسته‌اند و با افزایش نرخ ارز، خودرو چند برابر نرخ ارز، رشد خواهد کرد. بنابراین چشم‌انداز صنعت خودرو برای سرمایه‌گذاران مثبت خواهد بود. ولی کماکان امیدی به بهبود وضعیت بازار خودرو ندارم و مردم(خریداران خودرو) با این شرایط نباید اصلاح قیمت یا بهبود کیفیت خودرو را داشته باشند و فقط از جیب خریداران خودرو، پول بیشتری برداشت خواهد شد تا سهامداران، ضرر و زیان کمتری متحمل شوند!

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز:

آزادسازی قیمت خودرو نیازمند عزم ملی است

کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"لاف" نمایشی تازه در صنعت خودرو

ارسال نظر