بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رشد شارپ و بدون وقفه، به نفع بورس نیست

رشد شارپ و بدون وقفه، به نفع بورس نیست
حرکت بازار سرمایه باید بر اساس روندها باشد و اگر بازار سرمایه ما مجدداً بدون وقفه و استراحت رشد کند، دوباره اتفاقات تلخ سال قبل تکرار خواهد شد بنابراین انتظار می‌رود بازار گردان‌ها، بازار را مدیریت کنند تا سهم‌ها در محدوده ارزش ذاتی معامله شوند.
کد خبر : ۲۴۶۲۹۶

رشد شارپ و بدون وقفه، به نفع بورس نیست

به گزارش بورس نیوز، با وجود افزایش نرخ ارز، عده ای معتقدند نرخ دلار پتانسیل کاهش دارد و در تحلیل ها باید نرخ های پایین تری لحاظ کرد. اما به هر حال واکنش بازار سرمایه به افزایش نرخ ارز مثبت بوده است.

سینا عنایت اللهی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بعد از ریزش های چند ماهه و محدودیت دامنه نوسان معاملات و عواملی که باعث ریزش سد، اعتماد اکثر سرمایه گذاران به این بازار از بین رفته بود. ضمن اینکه انتظار می رفت تا خردادماه، توافقی در زمینه احیای برجام شکل بگیرد و نرخ ارز کاهش شدیدی پیدا کند. اما این اتفاق رخ نداد و وعده دلار زیر ۲۰ هزار تومانی، محقق نشد. کاهش نرخ ارز تا حدود ۲۱ هزار تومان، تحت تاثیر شوک وعده کاهش نرخ ارز توسط دولت قبل ایجاد شد که البته دوامی هم نداشت.

وی افزود: با توجه به درگیری های افغانستان، به نظر می رسد کانال هرات برای ورود ارز از بین رفته و بازار اسکناس ارز تحت فشار بیشتری قرار دارد. از سوی دیگر، دولت جدید هنوز رویکرد خود را نسبت به موضوع برجام، به طور جدی اعلام نکرده است. بنابراین نمیتوان با صراحت از توافق و احیای برجام صحبت کرد. به هر حال بازار سرمایه که چند ماه قبل با دلار ۱۵ الی ۲۰ هزار تومانی هماهنگ شده بود، با کاهش خوشبینی ها به توافق و افزایش نرخ ارز، نقدینگی از بانک ها و بازار اوراق با درآمد ثابت خارج شد و وارد سهم های بزرگ و صادرات محور گروه پتروشیمی و فلزی و معدنی(که گزارش های ۳ ماهه و سود تقسیمی مناسبی داشتند) شد و با رشد این گروه ها، شاخص بورس از کانال ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی به محدوده ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار واحدی رسید. صنایعی همچون بانک و خودرو هم که از توافق احتمالی نفع بیشتری می بردند، از این رشد بازار سرمایه بهره چندانی نصیب شان نشد. به هر حال از منظر سیاسی، انتخاب اقای امیرعبداللهیان در کابینه دولت نشان از آن دارد که تمایل برای مذاکره وجود دارد، اما مذاکرات به سبب بدعهدی های آمریکا، به نوعی بن بست تضمین رسیده است. به هر حال باید پذیرفت که تحریم ها آثار مخربی بر اقتصاد ما داشته و در صورت عدم توافق، با این کسری بودجه دولت، دلار امکان رشد هنوز دارد. تا چندی قبل تصور ما بر این بود که با تولید واکسن کرونا در کشور، نیازی به واردات نداریم؛ ولی متاسفانه به دلایلی که مستحضر هستید غیراز این شد و نتیجه چنین نگرشی را مشاهده میکنیم‌. در مورد نرخ ارز هم عده ای خوشبین هستند که توان مهار نرخ ارز را بااین نقدینگی وکسری بودجه و…دارند؛ اما شاید هنوز به این باور نرسیده اند که عدم توافق چه تبعاتی برای بازار ارز خواهد داشت. البته در صورت توافق نیز، معجزه ای در اقتصاد ما رخ نخواهد داد و فقط دولت بخشی از کسری بودجه خود را از محل آزادسازی منابع بلوکه شده و فروش نفت و صادرات غیرنفتی جبران خواهد کرد. ولی نکته مهم ثبات نسبی نرخ ارز وکاهش نوسانات خواهد بود.به نظر می رسد در صورت توافق، دلار در شرایط خوشبینانه، در محدوده ۲۲ الی ۲۵ هزار تومان به ثبات خواهد رسید؛ اما با در نظر گرفتن حجم نقدینگی، انتظار ریزش چندانی در بازار ارز نمی رود.

عنایت الهی ضمن تاکید بر اینکه رشد شارپ و بدون وقفه، به نفع بازار سرمایه نخواهد بود، گفت: با دلار ۲۲ الی ۲۵ هزار تومان، بازار سرمایه در محدوده فعلی خطرناک نیست و بازار سرمایه حداکثر تحت تاثیر شوک نهایی شدن توافق شاید حدود ۱۰ درصد افت کند. (که البته ماندگار نخواهد بود)حرکت بازار سرمایه باید بر اساس روندها باشد و اگر بازار سرمایه ما مجددا بدون وقفه و استراحت رشد کند، دوباره اتفاقات تلخ سال قبل تکرار خواهد شد. انتظار می رود بامدیریت خوب سازمان در مقطع فعلی وسهامداران عمده و بازارگردان ها، بازار مدیریت شود تا سهم ها در محدوده ارزش ذاتی معامله شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: در صورت توافق و احیای برجام، گروه بانکی و خودرویی استارت رشد خواهند زد. اما امیدوارم انحصار صنعت خودرو شکسته شده و واردات خودرو آزاد گردد. قیمت خودرو در کشور ما بالا است و انتظار می رود با رفع تحریم ها و ایجاد فضای رقابتی، صنعت خودروی ما به سمت افزایش کمی و کیفی حرکت کند. این صنعت با محدودیت های تحریمی، امکان رشد و ارتقای محصول نخواهد داشت و روند زیان دهی خود را ادامه می دهد. همکاری صنعت خودرو با خودروسازان خارجی، شرایط این صنعت را تغییر خواهد داد. در صورت عدم توافق اما، همه چیز به نرخ ارز وابستگی دارد و سهم ها با رشد نرخ ارز و تورم، رشد خواهند کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دلایل استقبال سرمایه گذاران از بورس
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دلایل استقبال سرمایه گذاران از بورس

قله از دست رفته را پس میگیریم
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

قله از دست رفته را پس میگیریم

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

۲ سناریو پیش روی بورس

کم ریسک ترین گروه های بازار کدامند
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

کم ریسک ترین گروه های بازار کدامند

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
چچچطور یک ساله عقب روی شارپی وغیرشارپی بودوخیلی ازسهم هاهنوزتکون نخوردن شما نظرنمیدادین الان شارپ وشاش......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۶
**** باسلام درودبه آقای رییسی . رشد شارپی بورس علقلانی وحقانی ‌ واحقاق حقوق پایمال شده وسرمایه غارت شده ملت بیچاره ازتورم وگرانی ار زاق ومیحتاج مردم است چطور ماشین ۲۰ میلیونی را ۱۴۰ میلیون کردند ولی سهامداران را دعوت کردند وپوستشان را کنندند نان شب بچه های مردم غا رت شد بلا خدا نازل شده درس بگیر ۶۰۰ میلیون مردم از اصل سرمای به ۲۰۰ میلیون کاهش پیدا کرد پدری که می خواست جهازیه بهتربخرد هیچ نتوانست بخرد جوان مردم سیاه بخت شد توکجا بودی نظربدی خناس بی پدر . درود بر .آنکس که بفکر جبران خسدرت مردم استرحمت پدررییسی که درمان کرونا رامجانی کرد وبیمه می پردازد صلوات ورحمت ومغفرت الیهی برروح مطهررییسی قهرمان
امید
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۱
کاملا درست کفتی من هم سرمایه ام ۷۰ درصد بخدا قسم از بین رفت ورودی مرداد ماه هستم بیچاره شدم همه چیز در این مملکت بالا رفت به غیر ار سهام حالا این آقا نفسش از جای گرم درمیاد اگر شارپی بالا رود تازه به قیمتی که باید برسد میرسد بورس نسبت به تورم خیلی خیلی عقب است بورس حداقل باید رشد سیصد درصدی داشته باشد که از تورم عقب نماند.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۷
هر الف بچه ایی رو نیارید کاراِشناسی کنه، هنوز جای زخمهای مهناز درد میکنه.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۷
هر الف بچه ایی رو نیارید کاراِشناسی کنه، هنوز جای زخمهای مهناز درد میکنه.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۷
هر الف بچه ایی رو نیارید کاراِشناسی کنه، هنوز جای زخمهای مهناز درد میکنه.
آزاد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۶
کم ......... بگو جان ... همه چیز سربه فلک کشیده شارپ یکسال تمام ریخت کم بود ده برابر بشه تازه با این گرونی یر به یر میشیم بورس ریزش کرد ...... کجا همه چیز ارزون شد هم به بورس گیر میدین
عباس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۸
بورس نسبت به تورم خیلی خیلی عقب است . این جوجه کارشناسها را نیارید داغ ما را تازه کنید پولهای ما را در بورس امسال این کارشناس بردند یک کارخانه تولیدی ملک آن از پارسال چند برابر شد پس چرا هیچ تغییری در سهام آن نمیبینیم حد اقل قیمت سهام باید ۳ برابر شود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
متاسفم برای رسانه ای که نظرات افراد بی سواد را منتشر می کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
........ .با اون .