بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
سهامداران با دود در پی فرار خرس‌های بورس
در بازار دیده شد که سهامداران تازه‌وارد با اعتماد به سهم‌هایی که از آن به اطمینان رسیده‌اند، خریدهای پله‌ای را داشته و سهم دلخواه را به پرتفوی خود اضافه کردند و همین کار، در ادامه شرایط استراحت بازار همانند دود گرفتن زیر کندوی عسل بوده یا مثال بهتر آن، با آتش و دود خرس‌های پیر را از کندوی تابلوی بورس دور می‌کنند.
کد خبر : ۲۴۶۹۳۹

سهامداران با دود در پی فرار خرس‌های بورس

به گزارش بورس‌نیوز، بازار معاملات در روز سه‌شنبه با قصه تکراری بازار مکارهِ پُر عرضه ادامه‌دار شد تا باردیگر شاخص‌های منفی طی ۱۰ روز گذشته در تابلوی بورس تهران خودنمایی کند.

با نزدیکی به مقاومتی که پیشروی شاخص‌کل بود، استراحت و توقف حرکت صعودی بازار پیش‌بینی شده بود و اما؛ این توقف نیازمند کوتاه شدن دست پُرتوان پیرهای عرضه‌کننده بازار بوده زیرا جوانان هر چه دِرو می‌کنند، حسودهای بازار می‌کارند تا این سرخی به چشم نمای پایانی آید.

برخی‌ها معتقدند که شاخص کل در این ارتفاع با یک مانعی جدی برخورد کرده و نیازمند ورود نقدینگی جدید به بازار بوده تا از این پله به سلامت بگذرد ولی نکته‌ای که نمی‌توان از آن گذشت، بالاخره ویروس شاخص‌قرمز به شاخص‌هم‌وزن نیز سرایت کرد تا پس از یک مدتی که شاخص‌هم‌وزن برخلاف شاخص‌کل سبز بود، دیروز این شاخص نیز به سرفه بیافتد.

امروز بیشترین معاملات بورس و فرابورس به گروه فرآورده های نفتی تعلق داشت.

بانک مرکزی بدون رئیس و دلار آوازخوان

دلار در بازار آزاد یک روند صعودی را در پیش گرفت تا تمام روند توقفی خود را در روز پایانی بازارهای مالی به ثبت برساند و شاید همین صعود، سیگنالی به بازار سرمایه باشد؛ دلار با رشد ۴۰۰ تومانی به نیمه های مرز ۲۷ هزارتومان رسید؛ معامله گران این بازار در آخرین قیمت‌ها دلار را با نرخ ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رساندند.

پس از درج اخبار افغانستان، این روزها خبر رسیده که اگر مذاکرات به مرحله توافق نزدیک نشود، دلار یک تهدید بزرگ برای اقتصاد کشور خواهد بود و باید دید سیاست و استراتژی بانک مرکزی بدون رئیس مانده و البته وزارت اقتصاد مسمم برای کنترل نرخ ارز چه خواهد بود.

سکه همچنان در راه صعود

سکه در ادامه روند صعودی که در هفته جاری از خود نشان داد، رشد ۱۰۰ هزارتومانی دیگری را به ثبت رساند و به نرخ ۱۱ میلیون و ۵۵۰ هزارتومان رسید و سکه امامی نیز با نرخ ۱۲ میلیون و ۸۰ هزارتومان نرخ گذاری شد.

در تابلوی طلافروشی ها نرخ هر گرم طلا نیز به یک میلیون و ۱۶۸ هزارتومان رسید و مثقال نیز در محدوده ۵ میلیون و ۶۱ هزارتومان از سوی فروشندگان ، قیمت داده می‌شد.

نفت و سبکی بشکه‌ها

نفت برنت درحالی که در ابتدای هفته مرزهای ۷۳ هزارتومان را هدف قرار داده بود، روند نزولی را در پیش گرفت تا در آخرین معامله بشکه‌های نفت، نرخ ۷۱.۷۴دلار در هر بشکه به چشم آید و همانطور که در روز گذشته نیز عنوان شد، آرامکو یکی از دلایل عمده کم شدن آتش زیر نرخ‌های نفت است.

از شرق تا غرب

شاخص Nikkei در آخرین روند معاملاتی خود ۲۴۵.۷۱ واحد مثبت تمام شد تا همچنان در اوج روند ماهانه قرار داشته باشد و شاخص شانگهای نیز در معامله خود با ۵۴ واحد افزایش یافت و به ۳۶۷۷ هزار واحد رسید؛ داوجونز ۲۳۲ واحد کاهش و نزدک نیز ۲درصد منفی بود و البته نباید از این گذشته که حتی S&P نیز با ۱۵واحد کاهش، کار خود را به اتمام رساند.

بازار امروز نوبت کیست

سهامداران عزیز توجه داشته باشید که هیجان و نگرانی نباید در روزهای آخر هفته از خود نشان داد زیرا اگر در تله پیرهای بازار گیر کنید، آخر هفته را به کام خود تلخ خواهید کرد که این موضوع در خصوص سهامداران هپکو صدق نمی‌کند زیرا جام زهر تامین اجتماعی را آنها دیروز نوشیدند!

معامله‌گران و سهامداران بازار در طول ماه گذشته ثابت کردند که آب‌دیده شدند و معنای استراحت را کاملا درک کرده و نگرانی آنچنانی ندارند؛ حتی در بازار دیده شد که سهامداران تازه‌وارد با اعتماد به سهم‌هایی که از آن به اطمینان رسیده‌اند، خریدهای پله‌ای را داشته و سهم دلخواه را به پرتفوی خود اضافه کردند و همین کار، در ادامه شرایط استراحت بازار همانند دود گرفتن زیر کندوی عسل بوده یا مثال بهتر آن، با آتش و دود خرس‌های پیر را از کندوی تابلوی بورس دور می‌کنند.

 از سوی دیگر باید توجه داشت که دلار را با هر بهانه‌ای به اقتصاد و تابلوی بورس گره نزنیم زیرا بخش صادراتی و حتی وارداتی بسیاری از شرکت‌ها با نرخ دلار امروز پُر و خالی نمی‌شود بنابراین زمانی که معامله‌گران با هر مقدار فاکتور دلار را از پرتفو و محاسبات خود دور کنند، بازیگران دلار که اتفاقا این روزها با همین بهانه واژه "سهم‌های دلاری" را درست کرده‌اند نیز دستشان از بازار کوتاه می‌شود.

در آخر نیز پیشنهاد می‌شود که سهام ارزشمند پرتفوی خود را اضافه کنید و به هیچ عنوان سهم‌های ارزنده خود را راحت از کف ندهید.


  • بیشتر بخوانید :

پیچ حساس و تاریخی «شاخص کل» بدست سهامداران

اشتراک گذاری :
ارسال نظر