بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ داد:

در جا زدن های بورس تا کِی ادامه دارد

در جا زدن های بورس تا کِی ادامه دارد
به نظر می‌رسد بازار سرمایه ۲ الی ۳ ماهی در همین محدوده در جا بزند تا تکلیف نرخ بهره و مذاکرات سیاسی مشخص شود همچنین عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها در مهرماه مشخص‌تر گردد. البته با استراتژی سرمایه‌گذاری برای یک سال، کماکان بازار سرمایه در میان بازار‌های مالی، جذاب‌تر است.
کد خبر : ۲۴۷۳۷۴

در جا زدن های بورس تا کِی ادامه دارد

به گزارش بورس نیوز، از منظر تکنیکال بازار سرمایه به محدوده‌ای رسیده که کمی استراحت و در جا زدن در این محدوده طبیعی است اما؛ باید دید از منظر بنیادی، این بازار پتانسیل رشد بیشتر و لمس سقف‌های بالاتر را در کوتاه‌مدت دارد یا نه.

کامل ابراهیمیان کارشناس ارشد بازار سرمایه، در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: روز دوم خردادماه امسال که شاخص کل بورس به کف رسیده بود، نسبت P بر E فوروارد بازار حدود ۵ واحد بود و ضمناً هنوز مجامع شرکت‌ها برگزار نشده بود؛ بنابراین بسیاری از سهم‌های بازار در موقعیت ارزنده‌ای بودند انتشار گزارش‌های جذاب سال مالی ۱۳۹۹ به‌ویژه در صنایع بزرگ نظیر پتروشیمی و پالایشی و معدنی فلزی، هم در افزایش جذابیت بازار سرمایه مؤثر بود که شاهد ورود نقدینگی و خرید گسترده در این گروه‌های پیشرو به بودیم همراهی بازار‌های جهانی، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری فصل مجامع با تقسیم سود‌های مناسب، منجر به رشد شاخص کل تا نزدیکی کانال ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد گردید.

وی ادامه داد: با رشد بازار تا این محدوده، نسبت P بر E فوروارد بازار به تقریباً ۸ واحد رسید و بالطبع، در این نقطه برخی سرمایه‌گذاران اقدام به فروش و شناسایی سود کردند.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: روند بازار سرمایه در ماه‌های آینده، وابسته به چند عامل مهم ازجمله نرخ سود (بهره) در اقتصاد است. گزارش وضعیت تحقق بودجه در ۵ ماه اول امسال نشان می‌دهد که منابع بودجه در این ۵ ماه ۱۵۰هزار میلیارد تومان بوده و مصارف بودجه، حدود ۳۱۶هزار میلیارد تومان بوده است!

ابراهیمیان اظهارکرد: به عبارتی در ۵ ماه اول سال کسری بودجه ۱۶۶ همت کسری در تأمین منابع بودجه داشته‌ایم و این کسری بودجه، ضرورت انتشار اوراق و فروش فوری آن در ماه‌های آتی را نمایان‌تر می‌کند. فروش اوراق هم‌زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که نرخ بازدهی اوراق افزایش یابد و بعید نیست که نرخ بهره در اقتصاد ما رشد کند که البته انتظار افزایش چشمگیری هم نمی‌رود اما؛ درهرحال افزایش نرخ بهره، به معنای احتمال اصلاح نسبت P بر E بازار سرمایه خواهد بود.

این کارشناس بازارسرمایه خاطرنشان کرد: نرخ ارز، عامل اثرگذار دیگر بر روند بازار سرمایه خواهد بود. با توجه به اخبار مذاکرات، انتظار تلاطم محسوسی در بازار ارز نمی‌رود. شخصاً معتقدم نرخ ارز چند ماه آتی، نوسان چندانی نداشته باشد و در همین محدوده‌ی فعلی نوسان نماید، امیدوارم بعد از به ثمر رسیدن مذاکرات و کاهش فشار تحریم‌ها، در حوزه صادرات و فروش نفت هم عملکرد بهتری داشته باشیم و تا به مدد افزایش درآمد فروش نفت، از فشار کسری بودجه کاسته شود.

وی ادامه داد: این روز‌ها نفت در محدوده بالای ۷۰ دلار تثبیت‌شده و احتمال افزایش قیمت نفت تحت تأثیر تقاضای نفت به سبب مهار کرونا وجود دارد. در بازار‌های جهانی هم به نظر می‌رسد قیمت فلزات و محصولات پتروشیمی، ریزشی نداشته باشد و در همین محدوده تثبیت شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی روند بازار سرمایه تصریح کرد: با این شرایط، به نظر می‌رسد بازار سرمایه ۲ الی ۳ ماهی در همین محدوده در جا بزند تا تکلیف نرخ بهره و مذاکرات سیاسی مشخص شود همچنین عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها در مهرماه مشخص‌تر گردد. البته با استراتژی سرمایه‌گذاری برای یک سال، کماکان بازار سرمایه در میان بازار‌های مالی، جذاب‌تر است.

ابراهیمیان در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: هنوز سهم‌های ارزنده بسیاری در بازار ما وجود دارد. در یک اقتصاد تورمی، باید سبدی متشکل از سهم‌هایی که هم‌روند سودآوری آن‌ها صعودی است و هم نسبت P بر E پایینی دارند. ترکیبی از سهم‌های پتروشیمی و پالایشی با P بر E تحلیلی در محدوده ۵ تا ۶ واحد، سهم‌های معدنی و فلزی با P بر E کمتر از ۷ و سهم‌های مناسب گروه بانکی و گروه غذایی و زراعت با توجه به برنامه گسترده دولت در حوزه حمایت از صنعت کشاورزی، برای سرمایه‌گذاری جذاب خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
توافق برجام و بورس
عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا؛

توافق برجام و بورس

نیمه دوم، نیمه ریالی‌ها
یک کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نیمه دوم، نیمه ریالی‌ها

خوش‌بینی به صعود در نیمه دوم سال
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

خوش‌بینی به صعود در نیمه دوم سال

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ایران
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
بخدا سرمایمونو باختیم همه چی چند برابر شد ما از اصل پولمون هم ضرر کردیم دولت از بانک قرض نگرفت ما بجاش وام چند درصد سود گرفتیم که اونا ببرن ما قسط بدیم
فتاحی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷
یعنی همه جای دنیا اینجوریه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶
مگر بارها دستور ندادن اقتصاد کشور و بورس و تولید را بامذاکرات و حاشیه های مسخره گره نزنید
سلام
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵
خوب یعنی با این حساب تا عید هرروز 5 منفی هست باید برویم وام بگیریم که بتوانیم منفی ها را جبران کنیم. عجب چه بورس بیستی است از مرداد سال قبل بدبختی مردم که سرمایه خرد دارند و به امیدی در بورس وارد شده اند را رقم زده تازه می فرمایید ادامه دارد.
بحث سهام عدالت چه شده چرا آزاد نمی شود؟. ان هم هرروز بدبخت تر از گذشته چرا اینطور رفتار می شود. خدا را خوش نمی آید.
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲
بازم زر مفت کارشناسان رانت خوار و حرف های تکراری و خسته کننده خدا ذلیلتون کنه
بیژن
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸
تا وقتی مدیران بی عرضه و فاقد تخصص و کارایی در مسند هستند بورس درجا می زند
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۶
لعنت خدا بر کسانی که خیانت میکنند به پنجاه میلیون سهامدار بورسی و لعن و نفرین بر مزدور خدا نشناس بیش از یکسال است که بورس همش قرمزه مردم را هالو تصور نکنید و داستان سرهم نکنید هر ننه قمری میداند بورس دستوریه شما که نه میتوانید ونه میخواهید اقتصاد کشور سروسامان بگیرد لااقل اجازه بدهید مردم به پول خودشان برسند ای ازخدا بیخبرها
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
اخ ....شریک دزد الان نزدیک به ۱۶ ماه بورس منفیه هنوز اصلاح نشده هنوز میگی جذابه خدا ازتون نگذره بحق علی همتون بی شرف هستید
وحید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
فقط تو رو خدا فحش و ناسزا رو با کارشناسی هاتون از مرده هاتون دور کنید. یکی نیست بگه مردک بعد از گذشت دو سال سرمایه مردم به یک چهارم کاهش پیدا کرده حداقل خفه بشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
همیشه ی بهانه برا دزدی دارن آخه بی وجدان ها چرا نمیزارید ضررم ن جبران شه چرا ی روز مثبت میشه ده روز دوباره منفیه خدا لعنتتو ن کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
بازهم کارشناسان دره پیتی شما که گفتین داره رشد میکنه
محسن
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
خب الان دیگه روحانی نیست تقصیر بندازن گردنش قرار بود وضعیت بهتر بشه پرتفوی مردم حال روز بدتری بخودش گرفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
تا زمانی که این ....بر سره کار باشد چیزی بهتر نخواهد شد و فایده هم نداره. زندگیمونا دزدیدن. آخر کار منتظره دفترچه بدهی باشیم در بورس