بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
بانک سامان برای شما یادآور چیست؛ /بخش دوم/

بانک سامان و ۸ تخلف

بانک سامان و ۸ تخلف
از نظر عده‌ای از سهامداران بانک سامان در مجمع مذکور ۸ تخلف صورت گرفته که باید به آن‌ها رسیدگی شود.
کد خبر : ۲۴۷۵۱۷

بانک سامان

سخنرانی حضرت امام خمینی (ره) در جمع مسئولان حزب جمهوری اسلامی

بانک‌های ما باید توجه به این معنا داشته باشند که بانک، بانک اسلامی است امروز، نه بانک زمان رضا شاه و محمدرضا شاه. بانک‌ها باید فکر این مطلب باشند که مسائل خودشان را با اسلام تطبیق بدهند و همه‏ جا این‏طور باید باشد. ما از جامعه‏ مان هیچ نگرانی نداریم. روی هم رفته، جامعه ما یک جامعه اسلامی است و دارد رو به اسلام م‍‌‌ی‌‏رود اما؛ از این خصوصیات و افراد نادر، که گاهی وقت‌ها اشخاص بسیار خطرناکی هستند، از اینها نگرانی هست که مبادا در هر جا که اینها بتوانند وارد بشوند و با ورود خودشان، انحراف ایجاد بکنند. و ما نباید سهل انگاری کنیم که خوب، یک نفر آمده است ـ فرض کنید ـ در این محل و خرابکارها، دیگران نیستند. نه، یک نفر فاسد یک وقت می‌‏بینید که یک انجمنی را فاسد می‌‏کند و یک کشوری را رو به فساد می‌‏کشاند. ما باید توجه به این مسائل داشته باشیم.

منبع: صحیفه امام، جلد ۱۶ - تاریخ سخنرانی ۱۳۶۱/۱/۱۴.

به گزارش بورس نیوز، مجمع انتخاب اعضای هیات مدیره بانک سامان روز ۲۱ تیر ماه امسال برگزار شد؛ ولی گویا این مجمع موجب ناخرسندی برخی سهامداران شده است.

از نظر عده‌ای از سهامداران بانک سامان در مجمع مذکور ۸ تخلف صورت گرفته که باید به آن‌ها رسیدگی شود. به همین منظور، بعضی سهامداران بانک سامان در نامه‌ای به معاونت نظارت بانک مرکزی، ضمن بیان این ۸ تخلف، درخواست رسیدگی مطرح کرده اند.
تخلفات صورت گرفته در مجمع انتخاب اعضای هیات مدیره بانک سامان از نظر سهامداران به این شرح بوده است.

۱. مخدوش بودن تعداد زیادی از وکالتنامه‌ها در روز رای گیری:

در رای‌گیری مجمع تعداد زیادی از وکالتنامه‌ها به‌صورت دستی بدون گواهی امضا و بدون ثبت رسمی دفترخانه‌ای بودند که صحت و درستی این وکالتنامه‌ها جای بررسی جدی دارد؛ متاسفانه علیرغم اعتراض سهامداران به هیات رئیسه در خصوص غیرقانونی بودن وکالتنامه‌ها، هیات رئیسه به ادامه رای‌گیری به شیوه غیرقانونی با وکالتنامه‌های عدم احراز هویت شده تاکید ورزیدند که صحت انتخابات برگزار شده را با تردید جدی مواجه می‌کند.

۲. عدم رعایت ذینفع واحد:

علیرغم مکاتبات متعدد سهامداران در خصوص اداره خانوادگی بانک سامان و عدم رعایت ذینفع واحد از طریق سهامداری شرکت‌های متعدد تراستی در بانک سامان، متاسفانه تنها ۵.۴ درصد مازاد ذینفع واحد توسط بانک مرکزی در نظر گرفته شد که رای آن به وزارت اقتصاد واگذار شد.

نکته جالب اینکه طبق اعلام آقای ولی ضرابیه در مجمع، وزارت اقتصاد رای خود را در مجمع به بانیان وضع موجود در بانک داد که جای بسی تامل و تعجب دارد.

۳. غیر قانونی بودن ۴.۵ درصد رای بازارگردان بانک به هیات مدیره منتخب خانواده ضرابیه

همانطور که در برگزاری مجمع در خصوص غیر قانونی بودن رای بازارگردان بانک به‌صورت علنی توسط سهامداران اعتراض شد، متاسفانه هیات رئیسه مجمع در بیانی غیرواقعی اعلام کردند منابع بازارگردان توسط بانک سامان تامین نشده اما؛ در حالی که طبق صورت‌های مالی حسابرسی شده منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹ منابع قابل توجهی از سوی بانک جهت بازارگردان بانک اختصاص داده شده است.

شایان ذکر است حسب استفساریه انجام شده از سوی سازمان محترم حسابرسی به مورخه ۱۴۰۰/۰۵/۰۴، سهام بازارگردان در حکم سهام خزانه بوده و روز مجمع حق رای نداشته است.

گفتنی است در صورت حذف رای بازارگردان، نتایج مجمع قطعا دچار تغییر خواهد شد.

۴. نامشخص بودن محل صندوق رای گیری:

هیات رئیسه مجمع صندوق رای‌گیری را به محل نامشخصی منتقل کرده و صندوق رای‌گیری در سالن برگزاری مجمع نبود و شمارش آرا در محل نامشخص انجام می‌شد.

۵. مخفی نبودن شمارش آرا:

متاسفانه آقای ولی ضرابیه در پایان مجمع که فیلم و مستندات آن نیز موجود است، اعلام کردند: وزارت اقتصاد در مجمع فوق العاده رای خود را به هیات مدیره قبلی بانک و بانیان وضع موجود داد که نشان دهنده مخفی نبودن رای گیری بوده و شائبه لابی احتمالی در خصوص رای گیری را تقویت می‌نماید.

۶. اجبار کلیه پرسنل بانک سامان به حضور در مجمع و رای دادن به هیات مدیره منتخب آقای محمد ضرابیه و خانواده ایشان:

حضور پرسنل بانک به نحوی بود که بانک ۳ سالن مختلف برای حضور پرسنل و رای دادن به هیات مدیره منتخب خانواده ضرابیه اختصاص داده بود.

۷. اختصاص وام و پشنهاد پرداخت وام به برخی سهامداران در ازای رای دادن به هیات مدیره منتخب خانواده ضرابیه:

از جمله تفاهم نامه صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد و بانک سامان در خرداد ۱۴۰۰ و درست یک ماه قبل از انتخابات هیات مدیره شائبه این موضوع را به‌صورت جدی مطرح می‌کند و نیز پیشنهادات مشابهی به تعدادی از سهامداران بزرگ بانک پیشنهاد داده شده بود.

۸. نامتناسب بودن میزان حضور سهامداران با مجامع قبلی بانک سامان

در مجمع فوق العاده انتخابات هیات مدیره بانک سامان، میزان حضور سهامداران بیش از ۸۸ درصد اعلام شد در حالی که در مجامع قبلی و در شرایط غیر کرونایی میزان مشارکت حداکثر در حدود ۷۰ درصد بود که جای تامل داشته و برای سهامداران حقیقی غیر همسو با بانک بسیار شائبه برانگیز است.

لازم به ذکر است که رونوشت این نامه، به دادستان کل کشور؛ شورای پول و اعتبار؛ وزیر اقتصاد؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ و مدیریت نظارت بر ناشران بازار پایه فرابورس نیز ارسال شده است و باید دید به این انتقاد سهامداران چطور پاسخ داده خواهد شد.


  • بیشتر بخوانید:

بانک سامان برای شما یادآور چیست


البته این تمام ماجرای اعتراضات بعضی سهامداران به عملکرد مدیران بانک سامان نیست.

سهامداران "سامان" در نامه‌ای به رییس سازمان بورس و اوراق، خواستار شفاف سازی جزئیات وثایق تملیکی تحت تملک بانک سامان هم شده اند. طبق ادعای این سهامداران، ارزش روز املاک تملیکی بانک سامان که بعضا در پروسه ساخت و ساز قرار گرفته، بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان است که جزئیات آن‌ها برای ُسهامداران مبهم است.

بورس نیوز، آماده درج نظرات مدیران بانک سامان در خصوص موارد مطرح شده، خواهد بود.

رضا حدادی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
زمانی برای خرید پله ای سهام
مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری خط ارزش در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

زمانی برای خرید پله ای سهام

مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:

پیگیری روال عادی معاملات بدون اختلال در هسته معاملات

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
واقعا جای تاسف دارد مدیران بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اجازه چنین تخلفات در چنین ابعادی رو میدن ، متاسفانه بانک سامان در بحث ارزی هم غیر شفاف میباشد و با وجود 6 میلیارد مبادلات ارزی که با احتساب ارز نیمایی به بیش از 100 هزار میلیارد تومان بالغ میششود سود بسیار بسیار ناچیزی به سهامداران ارایه میکند
هزینه حق المشاوره 170 میلیارد تومانی در سال 99 که معادل حق المشاوره 1000 نفر میباشد و دادن وام با نرخ بهره زیر 15 درصد به برخی افراد خاص هم از دیگر موارد شبهه برانگیز است.
امیدوارم نهادهای نظارتی پاسخ قانع کننده ای داشته باشند.
علی رضا
Germany
سه‌شنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
متاسفانه بانک تحت مدیریت ،مدیران .به بدترین شکل ارزش خود را علیرغم ارزندگی از دست داده است.
امروز تابلوی شرکت به بدترین شکل توسط یک نفر خراب شد.

در سایه اهمال ناظرين فرابورس ،هر روز از ارزش دارایی سهامداران کاسته می‌شود.
سروش
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
من خودم کارمند بانک سامان هستم و اصلا کسی بابت رای دادن صحبتی مطرح نکرد. در ضمن اگر کلیه پرسنل وادار به شرکت در مجمع شده باشند قطعا یه روز کل بانک سامان تعطیل بوده! التماس تفکر
ناشناس
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
نیازی به تعطیل کردن نبود ، ضمنا مجمع رو ساعت ۲ بعد از ظهر و بعد از پایان کار بانک برگزار کردن تا مشکلی برای حضور پرسنل بانک نباشه
ناشناس
شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۶
شما كمتر پاچه خواري كن عزيز
محمدتقی
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶
شما خوردی که کارمند بانک سامان هستی ریدم به تو و بانکت
ناشناس
United States of America
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
چند وقتی است دستکاری قیمتی در این سهم موج میزند ، اردرهای فیک و کاذب فروش چند ماه است در این سهم جولان میدهند و ناظر فرابورس با بی تفاوتی در حال تماشای این موضوع است ، به نظر میرسد برخی از افشای برخی تخلفات ناخرسند بوده و دنبال بیرون کردن سهامداران معترض هستند
فرشاد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
این بانک کلا مانند قطار .......در حال سقوط به ته دره است و متاسفانه سکانداران و مسولین این باتک خود ام ..در برجام . بر هم زدن بازار ارز .وام کلان با نرخ بسیار پایین به خاتواده ضرابیه جهت خرید سهام و ۱۵ برابر کردن قیمت سهام جهت تسویه تسهیلات و..سایر کارهای خلاف دیگرو....وجود یه .و .به نلم دکتر قلابی شهاب منظوری مدیر و موسس شرکت نگاه ساز که همه پرسنل حتی خانواده ضرابیه .این اقا هستن.قوه قضاییه و دستگاه امنیتی لطفا بررسی کنید.
اکبری
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹
متاسفانه در این بانک تخلفات وسیع و گسترده رخ داده از اخلال در بازار ارز و سردرگمی سپرده گذاران ارزی. وجود مدیران .........و ........کار تا مدیران .......از قبیل دری اصفهانی. وجود افراد بسیار ......مانند دکتر .....شهاب متظوری که خانواده ضرابیه نوکر و برده این اقا که ..هست.. این بانک حیات خلوت دوستان و خاندان ضرابیه شده است والسلام. امان و دریغ از نظارت سازمان بورس و بانک مرکزی.....
حبیبی جانباز دفاع مقدس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
من از درگاه اینترنتی سامان وتخلفات مخفی ان شکایت دارم لطفا رسیدگی شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
اميدوارم اين بانك فاسد هر چه سريعتر جمع بشه
طاهره
Netherlands
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۸
درود بانک سامان تنها بانک خصوصی حقیقی ایران هست و سالمترین مدیریت را داره یزدیها به گواه تاریخ ما مردمان سختکوش و صادقی هستند
بالاترین احترام به مشتری در بانک سامان نمود داره ( face to face)و باعث شد بانکهای دولتی تغییر روش بدهند ، خدمات اینترنتی بانک تاثیر مثبت زیادی در زندگی مردم داشته و خدمت بزرگی به مردم بوده
اینکه عده ای چشم دیدن این بانک و سهامداران موسسش را ندارند طبیعی هست خدا بهشون خرد عنایت کنه ، امین
ناشناس
چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
.خوردی
محمدتقی
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶
زارت
محمدتقی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
این بانک که نماد کامل مشکل است باید با تعدادی از بانکهای دیگر ادغام شود