بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دو صنعت جذاب از منظر تحلیلی

دو صنعت جذاب از منظر تحلیلی
با نگاه EPS محور، گروه پتروشیمی و پالایشی گروه‌های کاملاً مناسب و جذابی برای سرمایه‌گذاری خواهند بود. کرک اسپرد محصولات پالایشی نسبت به سال گذشته، رشد زیادی داشته تا جایی که کرک اسپرد بعضی از محصولات پالایشی همچون نفت کوره که سال گذشته منفی بودند، امسال مثبت شدند.
کد خبر : ۲۴۷۸۰۷

دو صنعت جذاب از منظر تحلیلی

به گزارش بورس نیوز، با انتشار گزارش‌های ۶ ماهه انتظار می‌رود بازار سرمایه بر مبنای تحلیل عملکرد شرکت‌ها، به برخی سهم‌ها توجه بیشتری داشته باشد.

محمدمهدی عشریه تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: سال گذشته نرخ بهره پایین‌تر از نرخ‌های فعلی بود و عملاً سرمایه‌گذاران نسبت P بر E بالاتری از بازار سرمایه انتظار داشتند، ولی با افزایش تدریجی نرخ بهره ، انتظارات سرمایه‌گذاران هم‌ تعدیل شد و نسبت P بر E بازار سرمایه هم افت کرد. از سوی دیگر نرخ ارز در گزارش‌های اکثر شرکت‌ها در سال قبل، نرخ‌های پایین‌تر از ۱۷ هزار تومان بوده حال‌آنکه امسال نرخ دلار نیمایی به ۲۳ هزار تومان رسیده است.

وی ادامه داد: اگرچه نرخ ارز نیمایی همپای نرخ ارز بازار آزاد رشد نکرده و علاقه‌ای هم به رشد آن‌چنانی ندارد، ولی به‌هرحال نرخ ارز نیمایی نسبت به سال قبل حدود ۴۰ درصد رشد داشته است. قیمت‌های جهانی هم که عملاً وضعیت مناسبی دارد و با این تفاسیر بازار سرمایه دلایل متعددی برای رشد داشته است. البته با توجه به ریزش قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی، ریسک احتمال افت قیمت فلزات هم‌ مطرح است و به نظر می‌رسد قیمت‌های جهانی این روزها شکننده باشد. بنابراین طبیعی است که سرمایه‌گذاران هم در مورد سهام گروه فلزات محتاطانه‌تر عمل کند.

عشریه افزود: باوجود اتفاقات مثبت و اثرگذار بر روند بازار سرمایه، این بازار ترسیده و شاید رشدی همچون رشد سال گذشته را دوباره تجربه نکند؛ مگر آنکه اتفاقی هیجانی در اقتصاد کشور ما رخ دهد.

این کارشناس بازارسرمایه در رابطه با صنایع ارزنده بازار سرمایه(از منظر تحلیلی) در نیمه دوم سال گفت: بازار سرمایه این روزها کاملاً هوشمندانه عمل می‌کند و اقبال بیشتری به سهم‌هایی که نسبت‌های  P بر E پایین‌تری دارند، نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: با نگاه EPS محور، گروه پتروشیمی و پالایشی گروه‌های کاملاً مناسب و جذابی برای سرمایه‌گذاری خواهند بود. کرک اسپرد محصولات پالایشی نسبت به سال گذشته، رشد زیادی داشته است. تا جایی که کرک اسپرد بعضی از محصولات پالایشی همچون نفت کوره که سال گذشته منفی بودند، امسال مثبت شدند.

عُشریه خاطرنشان کرد: نسبت P بر E فوروارد سهم‌های پالایشی با توجه به این شرایط پایین است و انتظار رشد این گروه می‌رود. در گروه پتروشیمی نیز افزایش قیمت برخی محصولات پتروشیمی همچون اوره و متانول، شرایط خوبی را برای شرکت‌های پتروشیمی رقم‌زده است؛ در جهان استفاده از سوخت متانول رو به افزایش است و همین افزایش تقاضا موجب رشد قیمت متانول تا محدوده ۳۵۰ دلار شده و گروه فلزات اساسی فعلاً پر ریسک هستند.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: همچنین در بعضی از صنایع بورسی ما انتظار سودآوری اصلاً وجود ندارد؛ مگر اینکه مدیریت و دیدگاه مدیریتی در این شرکت‌ها کلا تغییر کند. صنایعی که به‌منظور نجات از منجلاب زیان اقدام به طرح افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها کرده‌اند، اما بعد از گذشت مدت‌زمان کوتاهی دوباره گرفتار همان شرایط شده‌اند؛ در شرایط فعلی شانسی برای رشد سودآوری ندارند و واکنش بازار سرمایه به این‌گونه از سهم‌ها کاملاً منطقی است. سهام این شرکت‌ها در صورتی جذاب خواهد شد که اتفاقات عملیاتی درزمینهٔ کاهش هزینه‌های مالی و رسیدن به سود و کاهش زیان مشاهده شود.

وی اضافه کرد: اگر با نگاه EPS محور به سهم‌ها نگاه کنیم، سهام شرکت‌های زیان همچون خودرویی‌ها، برای سرمایه‌گذاری جذابیت ندارند. البته گاهی هم بازار بر مبنای ارزش جایگزینی شرکت‌ها، سهم‌ها را ارزش‌گذاری می‌کند. اما نکته اینجاست که در مورد ارزش‌گذاری سهام بر مبنای ارزش جایگزینی هم بعضی شرکت‌های مشمول ماده ۱۴۱ ق.ت ازجمله خودروسازان، با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و رشد قیمت سهام در طی فرآیند افزایش سرمایه، تا حد زیادی تأثیر افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها را در قیمت سهام خود نمایان کرده‌اند و در حال حاضر موضوع خاصی برای جذاب کردن این گروه‌ها وجود ندارد.

عُشریه  در پایان گفت: ولی امیدواری‌ها و خوش‌بینی‌هایی نسبت به احیای برجام وجود دارد و اگر توافقی شکل بگیرد و شاهد رفع تحریم‌ها و برقراری سوئیفت باشیم، شاید این گروه‌ها نیز رشد کنند. (البته دیدگاه هر سرمایه‌گذار متفاوت است و شاید برخی سرمایه‌گذاران نکاتی را در این‌گونه سهم‌ها ببینند که از دید بنده مغفول مانده است)

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
واکنش هیجانی به برداشت های غلط از برجام
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

واکنش هیجانی به برداشت های غلط از برجام

حرکت سهم ها منوط به مهر تایید کدال
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

حرکت سهم ها منوط به مهر تایید کدال

زمانی برای گردش پول در ۳ صنعت جذاب بازار
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

زمانی برای گردش پول در ۳ صنعت جذاب بازار

حرکت لاکپشتی مس به سمت ۱۲ هزار دلار
مدیرعامل شرکت آتیه اندیشان مس در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

حرکت لاکپشتی مس به سمت ۱۲ هزار دلار

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
برخی پتروییها مثل نوری شاراک ازاول سال حول وحوش دوبرابر شدند اما همچنان ارزنده اند اما متاسفانه فلزیها رشدی نداشتند که حالا بخواهند ریسک داشته باشند یانداشته باشند فملی وفاسمین ازاول سال سه درصد منفی خوردند فولاد وفخوز رشد ۶ ماهه اول سالشون تقریبا صفربوده وفزرین ازاول سال ۳۵ درصد افت کرده بین حدود۴۰ نماد فلزی و معدنی تک وتوکی رشدکردند ازجمله کگل کچاد وفباهنر که رشدهای خوبی داشتند اما بقیه افتضاح بودند