بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
مشکلات سبدگردان‎ها در دنیای بدون الگوریتم
از بدو تولد سبدگردانی در کشور تا به امروز، همواره مشکلات کلیدی زیادی گریبانگیر مدیران سبد و در نتیجه بازار سرمایه بوده است.
کد خبر : ۲۴۷۸۸۸

سبدگردان ها+بورس نیوز


به گزارش بورس نیوز، از بدو تولد سبدگردانی در کشور تا به امروز، همواره مشکلات کلیدی زیادی گریبانگیر مدیران سبد و در نتیجه بازار سرمایه بوده است. مشکلاتی مثل معماری زنجیره‌ای، وابستگی شدید به نیروی انسانی در مدیریت سبد‌ها یا همان کنترل دستی، مشکلات قانون‌گذاری و ... که همه دست‌به‌دست هم داده‌اند تا معماری سبد‌گردانی سنتی در کشور دست‌خوش تغییر بنیادی نشده و همچنان در کورس رقابت با دیگر کشور‌ها دست‌اول جهان، دیدن خط پایان مسابقه، سرابی بیش نباشد؛ اما این سراب بی‌پایان، با ورود تکنولوژی‌های هوشمند معاملاتی به معماری اصلی نظام سبد‌گردانی، نوید روز‌های خوشی را از آینده سبد‌گردانی کشور می‌دهد.

مشکلات سبدگردان‎ها در دنیای بدون الگوریتم

عدم امکان گسترش

با وجود اینکه شرکت‌های سبدگردانی در ۲ سال اخیر هم از نظر تعداد و هم از نظر ارزش دارایی تحت مدیریت رشد چشم گیری داشته‌اند؛ اما هم‎چنان نبود یک ابزار برای مدیریت تعداد سبد‌های فراوان که قابل گسترش (Scalable) هم باشد، سدی در برابر رشد این شرکت‎ها و ارائه خدمات سرمایه‎گذاری غیر مستقیم به عموم مردم به‌حساب می‌آید.

کمبود نیروی متخصص

مشکلات اجرایی در فرایند سنتی سبدگردانی باعث شده سبدگردان‎ها مجبور باشند با افزایش تعداد مشتریان و دارایی‌های تحت مدیریت خود، دست به افزایش نیروی متخصص خود از جمله تحلیلگر، مدیر سبد یا معامله‎گر بزنند. استفاده از ابزار‌هایی مثل الگوریتم‎های اجرای معاملات و تحلیل بازار به سبدگردان‎ها کمک می‎کند تا بتوانند با یک تیم متخصص کوچک‎تر به تعداد مشتریان بسیار بیشتری خدمات ارائه دهند.

عدم امکان اجرای کامل استراتژی‎های سرمایه‎گذاری

یکی دیگر از مشکلات سبدگردانی سنتی عدم توانایی آن‎ها در اجرای استراتژی‎های سرمایه گذاری است. تعداد زیاد سبد‌ها که در کد‌های معاملاتی مجزایی معامله می‎شوند، باعث می‎شود در اکثر اوقات مدیر سبد نتواند آنچه که در ذهن خود دارد را در تمامی پورتفوی سبد‌های تحت مدیریت خود اعمال کند. در سامانه‎های مدرن سبدگردانی، مدیر سبد می‎تواند به راحتی دستورات خود را به سامانه بدهد و یک ماشین آن دستورات را با دقت و سرعت بالا در تمامی سبد‌ها اعمال کند.

عدم امکان رعایت عدالت و توازن

عدالت و توازن بین سبد‌ها همیشه یکی از چالش‎های سبدگردان‎ها بوده است. اکثرا سبد‌های کوچک‎تر فدای مشتریان ویژه سبدگردان‎ها می‎شوند و معامله گر مجبور است معاملات خود را به ترتیب سبد‌ها انجام دهد؛ لذا سبد‌هایی که در نوبت آخر معامله می‎شوند معمولا قیمت بدتری نصیبشان می‎شود؛ این در حالی است که ابزار‌های نوین این امکان را به تریدر و مدیر سبد می‎دهند تا خرید و فروش را به صورت متوازن و عادلانه برای همه سبد‌ها و به صورت همزمان انجام دهند.

کاهش عملکرد با افزایش دارایی تحت مدیریت

سبدگردان‎ها با افزایش تعداد سبد و ارزش دارایی تحت مدیریت خود همیشه با کاهش عملکرد و بازدهی روبرو می‎شوند و نمی‎توانند سود‌های همیشگی را برای مشتریان خود حاصل کنند. یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع، مشکل تاثیر بازار روی حجم‎های بزرگ معاملات است. این درحالی است که الگوریتم‎های اجرای معاملات این امکان را فراهم می‎کند تا یک سبدگردان بتواند مثلا ۱۰۰۰ میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت را مثل یک دارایی ۱۰۰ میلیارد تومانی مدیریت کند و به همان اندازه بتواند استراتژی‎های سرمایه‌گذاری خود را در حجم‎های بالا هم اعمال و در بازار چابک عمل کند.

چگونه از مزیت‌های سامانه سبدگردانی الگوریتمی (امید مکس) بهره‌مند شویم؟

شما سبدگردان/مدیر سبد عزیز با استفاده از راه‌های ارتباطی زیر، می‌توانید درخواست خود را برای استفاده از سامانه سبدگردانی الگوریتمی (امیدمکس) برای تیم تحلیلگر امید ارسال کنید.
ایمیل: max@omid.ir
وب‌سایت: omid.ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر