بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
وقتی پرچم و کاپ در پتروپالایشی‌ها نمایان می‌شود!
سهامداران باید توجه داشته باشند که پالایشی‌ها افشای اطلاعات خوبی در خصوص مبنای قیمت‌گذاری خوراک و محصولات و تغییر آن دادند.
کد خبر : ۲۴۸۰۳۰

پیش گشایش+بورس نیوز

به گزارش بورس‌نیوز، صعود یا نزول شاخص را نباید شارپی دانست و فعلا طبق الگو‌هایی که شاخص‌کل به نمایش گذاشته باید سطح تقریبی شاخص را به ۱.۵۴۰ میلیون واحدی دانست چراکه با نگاهی به شاخص‌کل می‌توان مشاهده کرد که خط بالایی کانال نزولی شکسته شده و نمودار شاخص‌کل با کندلی بزرگ مواجه شده تا این مرحله از بازار بتواند به نقطه‌ای قابل قبول برسد.

این اتفاق مثبت را باید اینگونه بیشتر توضیح داد که الگوی کاپ در گروه پالایشی‌ها و صدالبته الگوی پرچم در پتروشیمی‌ها بعلاوه چاشنی رشد نرخ آرام ارز و تثبیت نرخ‌های جهانی در سطوح بالا که پیش‌تر نیز توضیح داده شده بود، قابل لمس و پیش‌بینی بود.

سهامداران باید توجه داشته باشند که پالایشی‌ها افشای اطلاعات خوبی در خصوص مبنای قیمت‌گذاری خوراک و محصولات و تغییر آن دادند و همانطور که در اواخر دوران آقای زنگنه مبنای قیمت‌گذاری خوراک به میانگین نفت ایران تغییر پیدا کرده بود و همین مورد باعث ابهام و گرانی شده بود، امروز تغییر پیدا کرده و مبنای قیمت‌گذاری به میانگین سه منطقه نفت برنت، عمان و دبی رسیده که برای نفت سبک ۵ دلار و نفت سنگین ۶ دلار محاسبه شده بعلاوه تخفیفی که همیشه بر تولید آن‌ها لحاظ می‌شود باعث شده دوباره جذابیت به این گروه بازگردد.

به‌روزرسانی نمودار شاخص‌ کل و شکست خط بالایی کانال نزولی کوتاه‌مدت و همچنین شاخص هم‌وزن که نشان از اتمام روند نزولی در قالب الگوی M در پهنه بازار دارد و قبل‌تر نیز بدان اشاره شد و شکست خط روند نزولی RSI در هر دو شاخص کل و هموزن حائز اهمیت است.

همچنین باید اشاره شود که در معاملات نخستین روز بازارسرمایه شاخص‌ها رشد خوبی را داشتند و البته شاخص‌کل به مراتب افزایش بیشتری نسبت به شاخص هم‌وزن داشت.

هفته پیش هم شاخص‌کل از شاخص هم‌وزن پیشی گرفت و این حاکی از آن بوده که سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز بیش از سهام کوچک مورد توجه سرمایه‌گذاران هستند. شنبه هفته پیش نیز شرایط بازار سرمایه تقریبا مانند روز گذشته بود و در نتیجه باید دید در سایر روز‌ها مبادلات چگونه پیش می‌روند. از گروه‌های مطرح، گروه فرآورده‌های نفتی و شیمیایی بودند که با افزایش خوبی همراه شدند. امیدواری برای تداوم صعود قیمت جهانی نفت و افزایش برخی محصولات پتروشیمی مانند اوره از مهم‌ترین دلایل رونق این صنایع بودند.

دلار و یک توقف کوتاه!

دلار در بازار آزاد برخلاف استقبال از نخستین روز هفته، با نرخ ۲۸ هزار و ۲۲۰ تومان در بین معامله‌گران دست به دست و یورو نیز نرخ ۳۲ هزار و ۷۲۰ تومان را به خود دید. تصور سرمایه‌گذاران بر آن استوار بوده که کاهش نرخ دلار بخاطر فروکش کردن انتظارات بسیاری از معامله‌گران از موقعیت خرید بوده و آن‌ها از این موقعیت خارج شده و از طرفی عرضه‌ها نیز از سوی بانک مرکزی افزایش یافته است.

سکه و محجوبیت!

سکه که در این چند برهه محجوب مانده بود و شاید بخاطر نرخ‌های سرسام‌آوری که دارد اصلا نمی‌خواهد تجربه‌ای از رشد را از خود رقم بزند. طی هفته‌های گذشته با یک روند نوسان حداقلی بازار را روز به روز پشت سر می‌گذاشت اما؛ در روند معاملاتی دیروز، سکه بار دیگر عزم رشد داشت و با ۱۰۰ هزارتومان افزایش، به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان رسید و سکه امامی نیز با ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بین اهالی بازار قیمت‌گذاری شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمود آقانوری
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲
........ مینویسید
یه مدت صدا وسیما تبلیغات کرد مردم روکشید توی قتلگاه بورس
حالا نوبت شما شده؟
خجالت بکشید