بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
رئیس کل جدید بانک مرکزی منصوب شد
صبح امروز رئیس‌جمهور به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیئت وزیران، علی صالح‌آبادی را به سمت رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.
کد خبر : ۲۴۸۱۸۹

رئیس کل جدید بانک مرکزی +بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، صبح امروز رئیس‌جمهور به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیئت وزیران، علی صالح‌آبادی را به سمت رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.

علی صالح آبادی، دانش آموخته دکتری مدیریت مالی دانشگاه تهران است و کارشناسی ارشد خود را هم در همین رشته، از دانشگاه امام صادق (ع) اخذ کرده است.

وی اولین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بعد از تصویب قانون بازار اوراق بهادار بود که از سال ۱۳۸۴ تا اواخر سال ۱۳۹۳، یعنی به مدت حدود ۱۰ سال، ابتدا مسئولیت دبیرکلی سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران و پس از آن، مسئولیت ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را برعهده داشت.

وی نخستین رئیس سازمان بورس و بنیانگذار این سازمان بود. صالح آبادی در سال ۱۳۸۵، حدودا یکسال بعـد از تصدی سمت دبیرکلی سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران و براساس قانون بازار اوراق بهادار که در سال ۸۴ تصویب شده بود، سازمان بورس و اوراق بهادار را به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه تأسیس کرد و خود، با تصویب شورای عالی بورس به مدت حدود ۹ سال مسئولیت این سازمان مهم را برعهده داشت، از این منظر دوران مدیریت وی را میتوان طولانی‌ترین دوران مدیریت در بین روسـای سازمان بورس کشور دانست.

از مهمترین اقدامات صالح آبادی در دوران طولانی تصدی ریاست سازمان بورس، تأسیس بورس‌های چهارگانه شامل بورس اوراق بهادار تهران، بورس کالای ایران، فرابورس ایران و بورس انرژی و همچنین تأسیس شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، به عنوان ۵ رکن اجرایی بازار سرمایه بود تا بدین ترتیب، نهاد ناظر بازار سرمایه از ارکان اجرایی این بازار منفک شود. در زمان صالح ابادی، همچنین کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و کانون نهاد‌های مالی ایران تأسیس شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر