بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
آسان‌گیری ناظر فرابورس درخصوص افشای اطلاعات یتیم اراکی؛

آیا مدیران تپکو از فرابورس اخطار می‌گیرند!

آیا مدیران تپکو از فرابورس اخطار می‌گیرند!
این روزها شاید شرکت‌های به اصطلاح خصوصی‌شده بورسی که به تعطیلی کشانده شدند و البته مجددا خون در رگ آنها جاری شده را با ناز و نوازش یتیمانه نگاه می‌کنند اما؛ ناظرفرابورسی باید بداند که این یتیم اراکی سهامدارانی را دارند که دل‌خوشی آنها نشست‌های خبری اهالی این شرکت بود که خبرهای بزرگی می‌دهند اما؛ آثار این خبر در کدال منتشر نمی‌شود.
کد خبر : ۲۴۸۴۰۲

آیا مدیران تپکو از فرابورس اخطار می‌گیرند!

به گزارش بورس‌نیوز، شاید برای شما خوانندگان جالب باشد که رقم ۱۲۰۰ میلیارد تومان به ظن فرابورس، نیازی به شفاف‌سازی ندارد؛ آیا برای شما وقتی شرکتی که پس از مدت‌ها نبض آن شروع به تپیدن کرده و چنین قراردادی را در دستور کار قرار داده نباید افشای اطلاعات را داشته باشد و فرابورس نباید پیگیر چندوچون ماجرا باشد؟

این روزها شاید شرکت‌های به اصطلاح خصوصی‌شده بورسی که به تعطیلی کشانده شده بودند و مجددا در حال زنده شدن هستند را کمی با ناز و نوازش یتیمانه نگاه می‌کنند اما؛ ناظرفرابورسی که فقط برای کدهای سهامداری و صعود سهم‌ها بیداری؛ اینکه در یک نشست خبری با حضور مدیرعامل و افراد مسئول استانداری سخنانی رسانه‌ای می‌شود که تاکنون بیان نشده و امید را در دل سهامداران نسبت به آینده روشن می‌کند، مسئولیت شما را دو چندان می‌کند که ناشر را مجبور به افشای قراردادهایی کنید که بحث آن را پیش کشیدند!

آیا مدیران تپکو از فرابورس اخطار می‌گیرند!

ناظر فرابورس در بخش بازارگردانی و الزام این شرکت در این مورد به نحوی مطلوب عمل کرد اما؛ درخصوص مسائل افشای اطلاعات در این شرکت ( چرایی افشاهای بی‌موقع، عدم افشای به موقع، عدم پاسخ به کنفرانس اطلاع رسانی و ... ) گویا کاملا بی‌سواد یا بهتر است بگوییم که خون‌سرد است.  

شاید ناظر فرابورس به این دلیل پیگیر این مسائل نمی‌شود که این شرکت در شفاف‌سازی‌های خود بخاطر ذوق بیش از حد از انعقاد قرارداد، مجبور است که مجددا همان قرارداد را با اصلاحیه روانه کدال کند که اطلاعات تشریحی بیشتری را در برای سهامداران به نمایش بگذارد!

لازم است مسئله را بیشتر برای سهامداران هپکو که موفق نشدند آخرین اعداد و ارقام این شرکت را از زبان مسئولان غیررسمی (استانداری) و البته مسئولان رسمی شرکت (مدیرعامل) بشنوند را بازگو کنیم و آن هم خبری بسیار مهم و حیاتی بود که تمام سهامداران را به آینده این سهم مجددا دلخوش کرد زیرا سهامداران در این یک ماه بالای ۶۰درصد زیان را از بازگشایی‌ها متحمل شده‌اند و این مُسکن‌های خبری بدون افشا و پشتوانه در روزها و شاید ماه‌های آتی مانند سم در رگ‌های این شرکت عمل خواهد کرد و آن روز است که مجددا یتیم اراکی باید دوباره کاسه چه‌کنم در دست بگیرد!

شنبه ۱۷ مهرماه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی خبر داد: معضل مالکیت هپکو در دولت حل شد و پس از آن حل مسئله یک میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی در دستور کار قرار گرفت

رفیعی مدیرعامل شرکت هپکو هم در مصاحبه ای اعلام کرد هپکو اراک ۱۰۰ قرارداد به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد تومان منعقد کرده است. به گفته رفیعی، ۱.۵ ماه طول کشید که سیستم بانکی اعلام کرد که بحث بدهی ها رفع شده است اما به غیر از بانک تجارت که تسهیلات دریافت شد، بانک دیگری با وجود شعار سال همکاری لازم را با هپکو نداشت. سازمان تامین اجتماعی نیز بعضا با تاخیر اقدام به پرداخت حقوق کرد و در نهایت، از اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ شرکت با مدیریت مناسب وضعیت پرداخت حقوق را ساماندهی کرد و در حال حاضر در وضعیت پایداری قرار داریم. با روسای معادن جلسه داشتیم، وزارت صمت حمایت کرد و موفق به توجیه معادن شدیم و سد شکسته شد و باورها و اعتماد به هپکو بازگشت.

بیش از ۱۰۰ قرارداد به ارزش بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان منعقد شده و پیش بینی می شود که در سال آتی روند خوبی داشته باشیم. اولین محموله بیل های هیدرولیکی حرکت کرده و ظرف چند روز آینده دریافت می شود و به مرور تولید را خواهیم داشت.

نماد این شرکت چند روزی است که صف خرید است!

این در حالی است که در سامانه کدال خبری از این قراردادها نیست.
متن کامل را اینجا بخوانید

حال بد نیست که نگاهی به آخرین افشاهای این شرکت بیاندازیم.

آیا مدیران تپکو از فرابورس اخطار می‌گیرند!

بنابراین باید نتیجه گرفت که عدد ذکر شده از زبان آقای مدیرعامل حتی اگر جمع قراردادها را جلوی آینه هم بگذاریم، برابر با رقم ۱۲۰۰ میلیارد تومان نمی‌شود پس این شرکت افشا واجب شده و فرابورس برای اطلاع دقیق سهامداران، باید شرکت را ملزم به افشای اطلاعات کند تا اگر خبر مهمی در پستوهای این شرکت رخ می‌دهد، به‌صورت شفاف اطلاع‌رسانی شود و در روزهایی که سهم معامله مثبت می‌شود سهم بسته و مثبت بازگشایی شود نه اینکه در روزی که مجددا سهم قرمزپوش بود، این افشا زده شود و سهم در مرداب خود بیشتر غرق شود.

چنین اقداماتی که از سوی هیات مدیره شرکت هپکو رخ می‌دهد، ظن به شیطنت و بازی را با سهم زنده می‌کند و تاکنون هیچ فردی از این شرکت نیز درخصوص شفاف‌سازی، مصاحبه‌ای نیز نمی‌کند و کاملا مهندسی شده برخی اخبار و اطلاعات شرکت در حضور مدیرعامل، از زبان سوم‌شخص‌ها بیرون می‌آید.

آیا مدیران تپکو از فرابورس اخطار می‌گیرند!

سید محمد امین حسینی کارشناس حقوقی بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: امروزه اطلاعات و اخبار در تعیین قیمت اوراق بهادار به ویژه سهام نقش بسیار زیادی دارند. به همین جهت یکی از ویژگی‌های یک بازار سرمایه مطلوب، دسترسی برابر فعالان بازار به اطلاعات است. به عبارت دیگر سازمان بورس به عنوان متولی نظارت بر بازار سرمایه باید بستر و سازوکاری را طراحی کند که همه فعالان بازار سرمایه به‌طور برابر به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: در این راستا دستور العمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس تصویب شده و این دستورالعمل در ماده ۲ بیان می‌دارد: "ناشر موظف است اطلاعات موضوع این دستورالعمل را در مهلت مقرر، مطابق فرم‌های مورد نظر سازمان، بصورت الکترونیکی یا کاغذی در سربرگ رسمی خود که به تایید دارندگان امضای مجاز رسیده باشد، به سازمان ارسال و هم زمان به طرقی که سازمان تعیین می‌کند، جهت اطلاع عموم منتشر نماید."

این کارشناس حقوقی تصریح کرد: در ماده ۲ مکرر همین دستور العمل در خصوص افشای اطلاعات به روش دیگر مانند مصاحبه و گفت‌وگو آمده است: "ناشر ملزم است پیش از هر گونه اطلاع رسانی عمومی اطلاعات با اهمیت از طرق مختلف اعم از مصاحبه‌های خبری، انتشار بر روی وب سایت‌های مرتبط با ناشر، استفاده از فضای مجازی یا هر گونه رسانه دیگر، نسبت به انتشار اطلاعات مطابق ضوابط این دستورالعمل از طریق سامانه رسمی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس اقدام کند."

حسینی افزود: بدین مقنن قصد دارد راه‌های انتشار اطلاعات از طرقی که ممکن است بسیاری از فعالان از آن مطلع نگردند، مسدود کند؛ به‌عنوان مثال افشای اطلاعات از طریق مصاحبه یا گفت‌وگو در فلان سایت ممکن است به سمع و نظر بسیاری از فعالان بازار نرسد و تنها عده‌ای خاص از آن مطلع گردند و به همین سامانه کدال راه اندازی شده تا افشا در این سامانه صورت گیرد و فعالان بازار نیز برای رصد اخبار و اطلاعات این سامانه را دنبال نمایند.

وی در خاتمه تصریح کرد: حال اگر مدیرعامل یا عضو هیات مدیره‌ای برخلاف دستورالعمل فوق اقدام به افشای اطلاعات از طریق مصاحبه نماید، بدون آنکه قبلا در کدال افشا کرده باشد، مستوجب تنبیه بوده و طبق ماده ۲۵ دستورالعمل انضباطی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس این چنین تخلفی مستحق اخطار کتبی به ناشر و مدیران ارشد و درج در پرونده و اعلام به عموم است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
یک حقوقدان بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"سوت زنی" بهترین اقدام برای جلوگیری از وقوع جرم و تخلف

حق همیشه با
هشدار حقوقدان و وکیل فعالان بازار سرمایه به مدیریت سازمان بورس و اوراق بهادار؛

حق همیشه با "سازمان بورس" نیست

مسئولیت ناشران در قبال اطلاعات افشاشده/ پاسخی به منتقدان گزارش
یک کارشناس حقوقی در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

مسئولیت ناشران در قبال اطلاعات افشاشده/ پاسخی به منتقدان گزارش "وبملت"

ادعای حباب جرم است، اگر...
یک حقوقدان بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

ادعای حباب جرم است، اگر...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
اگر سهام داران هپکو 60درصد ضرر کردن که خیلی خوبه سهام های دیگر که نه بدهی داشتن و دارن اکثرا بالای 100 درصد ضرر هستن احتباج به لیست کردن سهام نیست فقط قدری در دل تمام سهام داران را بشنونید متوجه ضرر و زیان های بالای 100درصدی می شوید باز خوبه هپکو پارتیه قویی دارن در دولت
ناشناس
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
100درصد ضرر دیگه چیه ؟ این درصد ناممکن و نشدنی است . رکوردار ریزش وسدید هست که 82درصد ریزش داشته است آنهم به خاطر بازی های بین سهامدار عمده و فراب و آستان قدس و ..... و سهامدار جز هم متضرر اصلی است.
ناشناش
پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۶
بازم ی تعدادی از سهام جل موندن کاش شما ی مقدار سواد بورسی داشتی کسی که ۱۰۰ درصد ضرر کرده باشه باید قیمت سهامش ۰ تومن شده باشه چطوری بیشتر از ۱۰۰ درصد ضرر کرده توی بور هیچ سهمی قیمتش ۰ تومن نیست
منصور
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
بیان بکام رو ببینین که خون ملت رو تو شیشه کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۹
ترو خدا ی کم سواد بورسی یاد بگیرید چطور میشه ۱۰۰درصد زیان کرد باید قیمت سه ۰ تومن بشه چرا حرف نسنجیده می‌زنید میگید بیشتر از ۱۰۰درصد
بهزاد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
بورس نیوز چرا فقط در حال تخریب هستی یکی از تخریبچی های عمده بازار سهام شما هستید چون به هر سهمی که میخواین وارد بشین تخریب می کنید دقیقا همینه برو شما پیش بینی قیمت ۱۵۰ تومن انجام داده بودید چرا نیومد به این قیمت شما دوست داشتید در این قیمت بخرید نشده حالا به هر بهانه ای هپکو رو تخریب می کنید به هیچ خبرگزاری که درمورد بورس خبر می‌دهند میشه اعتماد کرد
صابر فتحی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
یک سال و نیم سهامدار بودم،بیشتر سال بسته و آخرش صف فروش،،،در دو نوبت قیمت سهم رو ۶۳درصد کاهش دادند،چوب حراج زدند،من فروختم،حالا صف خریده،این کلاه برداری در تاریخ ثبت بشه
Mbm
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۶
کسی که سهام را پانصد خریده و رسیده ۲۲۰تومان چیزی حدود ۵۵درصد ضرر کرده ولی همین سهام ۲۲۰تومانی باید۱۲۰درصد سود کند که برسد به قیمت ۵۲۰تومان پس ایراد نگیرید به کسانی که میگن ۱۰۰درسد ضرر کردیم.وقتی که تلف شده سرمایه ای که پودر شده همه وهمه را در نظر بگیرید میشه بالای صد درصد