بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

شاه‌کلید «بورس» در کدام جیب دولت است

شاه‌کلید «بورس» در کدام جیب دولت است
دولت نقش موثری در بهبود جایگاه بازارسرمایه و زمینه‌سازی برای جذب سرمایه‌گذاران دارد و با کمال تاسف باید گفت زمینه‌های متعدد و مناسبی به روی سرمایه‌گذاران (بازارهای موازی) باز است که این زمینه‌ها دارای توجیه اقتصادی چندانی نیستند.
کد خبر : ۲۴۸۴۷۵

امکان استفاده از ظرفیت های بخش ورزش در حیطه سرمایه گذاری

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه این روزها اوضاع چندان مساعدی ندارد. منفی های روز گذشته موجب انتقاد بسیاری از سهامداران به عملکرد وزارت اقتصاد شده بود. به نظر فعالان بازار سرمایه، اقدامات حمایتی کافی برای جلب اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه صورت نگرفته است.

مهدی صادقی شاهدانی رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: بازار سرمایه یک رکن اساسی از نظام اقتصادی کشور بوده و اگر قصد داریم نظام اقتصادی جایگاه مناسبی در مجموعه ارکان کشور داشته باشد و از چالش‌های متعددی که با آن درگیر است رهایی پیدا کند.

وی با اشاره به آنکه یکی از راهکارها، حمایت از بازار است، ادامه داد: عوامل متعددی باید دست به دست دهد تا بورس به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند و یکی از این عوامل، حمایت دولت‌ها است؛ دولت نقش موثری در بهبود جایگاه بازارسرمایه و زمینه‌سازی برای جذب سرمایه‌گذاران دارد و با کمال تاسف باید گفت زمینه‌های متعدد و مناسبی به روی سرمایه‌گذاران باز است که این زمینه‌ها دارای توجیه اقتصادی چندانی نیستند. این زمینه‌ها (یا در واقع بازارهای موازی) از سال‌های قبل برای سرمایه‌گذاران فراهم شده و تلاش موثری هم صورت نگرفته که بازارسرمایه جایگزین این زمینه‌ها گردد.

صادقی شاهدانی افزود: سرمایه‌گذاران بسیاری در بازار طلا و سکه، ارز و مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند و مادامی که سرمایه‌گذاران نسبت به این زمینه ها رویگردانی نشوند و اقبال سرمایه‌گذاران به سمت این بازارها باشد، بازارسرمایه در معرض آسیب قرار دارد؛ دولت‌ها می‌توانند شرایطی را فراهم کنند که سرمایه‌گذاران ترغیب به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه شوند، حال آنکه فعلاً چنین شرایطی در کشور ما فراهم نشده است.

وی افزود: همچنین باید در بازارسرمایه ابزارهایی جهت کاهش ریسک سرمایه‌گذاران ارائه می‌شد و علاوه بر آن باید اقداماتی در سطح اقتصاد کلان کشور صورت بگیرد تا بورس جذاب گردد؛ اقداماتی همچون تسهیل شرایط صادرات برای شرکت‌ها و فراهم کردن شرایطی برای جذب سرمایه‌گذاران خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه از اقداماتی است که به رشد و توسعه بازار سرمایه و کمک خواهد کرد.‌

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: متاسفانه برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در بازارسرمایه اقدام جدی صورت نگرفته و رشد پایدار بازارسرمایه مستلزم ارتباط بازار‌سرمایه با بازارهای جهانی است و البته که برای انجام این مهم، باید تلاش کرد بی‌ثباتی‌های اقتصادی پایان یابد؛ جذب سرمایه گذار خارجی بدون ثبات اقتصادی امکان پذیر نیست و معتقدم ارتباط با اقتصاد بین‌المللی، سیاست گذاران ما را متقاعد خواهد خواهد کرد که جهت ایجاد ثبات در اقتصاد کشور اقدام کنند. با افزایش جذابیت بازار سرمایه، به تدریج بازارهای موازی برای سرمایه‌گذاران رنگ می بازد.

صادقی شاهدانی در رابطه با راهکارهایی که می تواند در کوتاه مدت به بهبود وضعیت بازار سرمایه ما کمک کند، اظهار کرد: به هر حال بعد از اتفاقاتی که سال گذشته در این بازار رخ داد، بخشی از اعتماد فعالان بازار سرمایه از بین رفته و زخم‌خورده هستند. اعتماد از دست رفته باید به بازار سرمایه باز گردد و وزارت اقتصاد نقش بسیار تعیین کننده ای در بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه خواهد داشت. یکی از نکاتی که باید وزارت اقتصاد روی آن تاکید جدی داشته باشد، برنامه‌های وزارت اقتصاد جهت جلوگیری از تکرار اتفاقات سال قبل است. نیاز به هماهنگی بین مجموعه بازار سرمایه و نهاد تنظیم گر این بازار با بدنه وزارت اقتصاد وجود دارد تا اعتماد از دست رفته بازیابی شود و جریان سرمایه گذاری در این بازار گسترده تر شود.

وی تصریح کرد: از منظر تحلیلی به نظر می رسد در برخی از بخش‌های بازار سرمایه شرایط بسیار مناسبی وجود دارد. سرمایه گذاری در سهم هایی با نسبت P بر E‌ کمتر از ۵ قطعا برای بلند مدت جذاب خواهد بود. اما باید به مردم این نکته را گوشزد کرد که سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه یک پدیده کوتاه مدت نیست.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: سرمایه گذاری در این بازار باید با نگاه میان‌مدت صورت بگیرد و این مهم، مستلزم فرهنگ سازی بوده و آگاه‌سازی مردم نسبت به شرایط بازار سرمایه و وضعیت شرکت ها، مردم را از حالت سردرگمی و معاملات شتابزده خارج کرده و آنها را متقاعد خواهد کرد که بازار سرمایه موقعیت مناسبی برای جذب سرمایه های آن ها دارد.

صادقی شاهدانی در خاتمه خاطرنشان کرد: مردم باید متوجه باشند که با سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، در ایجاد اشتغال و مقابله با تورم سهیم خواهند بود. اما این فرهنگ‌سازی نیازمند ابزارهای خاصی خواهد بود. شخصاً معتقدم می‌توان از ظرفیت بخش ورزش کشورکه طرفداران بسیاری هم دارد، در راستای فرهنگ سازی سرمایه گذاری در بازار سرمایه بهره برد. علیرغم ظرفیت‌های بخش ورزش، از این ظرفیت استفاده مناسبی نکرده‌ایم و امیدواریم در آینده از این ظرفیت در جهت فرهنگ سازی برای حیطه سرمایه‌گذاری استفاده شود. اگرچه عرضه اولیه دو باشگاه بزرگ ورزشی کشور در جذب طرفداران ورزش کشور بازار سرمایه بی تاثیر نخواهد بود؛ اما از این ظرفیت می توان بسیار فراتر از اینها استفاده کرد و چه بسا حتی بعد از الحاق این دو باشگاه بزرگ به بازار سرمایه هم، فرهنگ‌سازی لازم برای جذب طرفداران ورزش به بازار سرمایه صورت نگیرد. مجموعه دانشگاهی ما مطالعاتی در این خصوص در دست انجام دارد تا بتوان از ظرفیت‌های بخش ورزش برای فرهنگ‌سازی در حیطه سرمایه‌گذاری استفاده کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
خریداران بزرگ بازار در انتظار حرکت بانک مرکزی
مدیر توسعه کسب و کار سبدگردان اقتصاد بیدار در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

خریداران بزرگ بازار در انتظار حرکت بانک مرکزی

دو قدم مانده به دلار ۳۵ هزار تومانی
یک کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دو قدم مانده به دلار ۳۵ هزار تومانی

یک امتیاز مثبت بزرگ برای بازار سرمایه
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

یک امتیاز مثبت بزرگ برای بازار سرمایه

آیا «بورس» با نگاه تحلیل پتانسیل رشد دارد؟
رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان سرآمد بازار در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آیا «بورس» با نگاه تحلیل پتانسیل رشد دارد؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
خدا پدرت بیاموزه پشت پرده مگر چین میزاره ما تولیدات داخلی خودمان را رونق بدهیم رونق بورس وتولید مساوی است با کاهش واردات و افزایش صادرات و تولید که این وسط چین بسیار متضرر خواهد شد بنابر این دقیقا خوب میداندکدام بخش نباید فعال شود و برعکس کدام بخش فعال شود تا به نتیجه دلخواه خودش برسد انقدر بچه گانه و در سطح پایین فکر نکنید نمونه اش خودرو چون چین میخواهد به بالاترین قیمت خودرو های خودش را بفروشد اعمال نفوذ می میکند این نمونه ایی است بگیر تا نفت و پتروشیمی و غیره خانه از پای بست به چین مستعمره شده است شاید این پایین یه نون خشکی از تولید های خوابیده کشور گیر سهام داران و کشور بیاید ساده لو نباشید
مجید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
متاسفانه در کشور ما از دیدگاه های بزرگان کشور در جذب سرمایه استفاده شد ولی با تخریب بازار سرمایه که با ایجاد شاخص منفی به جان مال و روح و زندگی مردم افتاده اند و هیچ کس جلودار نیست وامصیبتا که خواسته برادر روسی را به حرف رهبر و رئیس جمهور ترجیح دادند و می دهند و ریسمان تخریب را جرات رها کردن ندارند، ما جمهوری اسلامی می خواستیم که حرف بزرگان را ارج نهند ولی با ابراز تاسف از عکس آن استفاده می شود، تیم اقتصادی گوش به زنگ باشد که هر عملی دارد....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵
بورس ما دست افراد بی مسول در آن نقش بسزایی دارد.