بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۷
کد خبر : ۲۴۸۹۵

رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به برخي سخنان و تخريب‌هاي صورت گرفته نسبت به بيت امام خميني (ره) تاكيد كرد: تعرض به بيت امام مسلما به ضرر جامعه است.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حسن روحاني صبح روز سه‌شنبه در حاشيه همايش ملي آينده‌شناسي هويت‌هاي جمعي در ايران در جمع خبرنگاران اظهار كرد: امام خميني(ره) داراي جايگاه ويژه‌اي در قلوب مردم بود، هست و خواهد بود و اين جايگاه همواره بايد حفظ و كلام و خط امام(ره) همواره بايد مورد احترام همه باشد.

وي با تاكيد بر اين‌كه " يادگارهاي امام همواره بايد مورد توجه مردم باشند" اظهار كرد: تخريب‌ها تاثيري در افكار مردم ندارد و كساني كه وارد اين مباحث مي‌شوند در مسيري گام برمي‌دارند كه مصداق آب در هاون كوبيدن است. در جامعه‌اي مثل ايران با اين فرهنگ و جو مذهبي موجود و نقشي كه امام(ره) داشته است، اين‌گونه سخنان شايسته‌ كشور و ملت ما نيست.

وي در ادامه به نقش روحانيت، رهبري و شخص امام خميني(ره) در هويت كشور به‌ويژه در دوران پس از انقلاب اشاره كرد و افزود: در بحث هويت در كشور ما همواره نقش دين، انديشمندان مذهبي، علما و مراجع، نقشي اساسي بوده است. در جريان انقلاب، هويت كشور ما با نام و خط امام(ره) رنگ گرفت و يكي از محورهايي كه در قانون اساسي ما به وجود آمد نقش ولايت بود؛ بنابراين همه اين موارد مي‌تواند هم در وحدت ملي ما نقش اساسي داشته باشد و هويت واقعي ما را به دنيا معرفي كند. ما به‌ويژه بعد از انقلاب نمي‌توانيم ايران را بدون امام(ره) و هم‌چنين روحانيت و ولايت معرفي كنيم.

رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين‌كه " رهبري در كشور ما همواره نقشي بسيار تاثيرگذار داشته است" خاطرنشان كرد: مقام معظم رهبري در روز عيد فطر نكات بسيار مهمي را بيان و تاكيد كردند كه فضاي جامعه‌ ما بايد به فضايي برگردد كه برادري، وحدت و يكپارچگي در آن باشد و فضاي امروز كه فضاي تهمت، سوء ظن و بدگماني است رخت بربندد. متاسفانه به اين نكات عمل نشد و در برخي رسانه‌ها مي‌بينيم كه هم‌چنان فضاي قبلي و فضاي تهمت، بدبيني و بزرگنمايي نكات ضعف اين گروه و آن گروه و نيز بزرگنمايي برخي مسائل ـ كه مي‌شد آن‌ها را به سادگي حل كرد يا از آن‌ها گذشت ـ وجود دارد.

به گزارش ايسنا وي طي سخناني در اين همايش نيز با تاكيد بر اين‌كه " در بحث جهاني شدن بايد در برخي موارد حواس‌مان را جمع كنيم" گفت: اگر در سيستم آموزشي، تبليغات و هنجارهاي اجتماعي حواس‌مان جمع نباشد، ممكن است به فرسايش فرهنگ ملي مبتلا شويم.

روحاني افزود: اما در عين حال مي‌توانيم با دنيا تعامل داشته باشيم و لازم نيست كه تقابل كنيم يا تسليم شويم. در واقع بايد ديالكتيك برقرار شود و از تز و آنتي‌تز سنتز ديگري به وجود بيايد.

وي افزود: اگر ما و قدرت‌ها مداخله نكنيم، مردم خودبه‌خود اين تعامل را برقرار مي‌كنند. هم به عاشورا و 22 بهمن خود مي‌رسند و هم به مسائل قومي. آن‌ها از اطلاعات جهاني و اينترنت بهره مي‌برند و اگر آزاد باشند خود به خود اين تعامل را انجام مي‌دهند.

وي با تاكيد بر اين‌كه " بايد به انعكاس هويت در افكار جهاني توجه داشته باشيم" خاطرنشان كرد: اگر بناست اين هويت كارساز و قدرت‌ساز باشد و به ما مشروعيت ببخشد و نيز در سياست خارجي ما تاثير مثبتي داشته باشد، بايد كاري كنيم كه برداشت دنيا از ما درست باشد. اگر هويت ملي ما كه در واقع همان هويت ايراني و اسلامي است به گونه‌اي باشد كه دنيا برداشت ديگري بكند، بسياري از تاثيراتي را كه دنبال آن هستيم از دست خواهيم داد.

وي تاكيد كرد: غرب اصولگرايي، دين‌گرايي و احترام به سنت‌هاي اصيل را، بنيادگرايي معرفي مي‌كند و كشورهايي را كه براي آزادي‌شان تلاش مي‌كنند، تروريست مي‌خواند براي ما اين تبليغات حائز اهميت است؛ يعني بايد در برنامه‌ريزي و تعاملات‌مان به اين حرف‌ها توجه كنيم و نگوييم كه حرف‌هاي دنيا مهم نيست. حتي اگر بخواهيم روزي اسلام را ترويج كنيم بايد هويت واقعي‌مان را منعكس كنيم.

رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: پس از 22 بهمن هويت انقلابي به هويت ديني و ملي ما اضافه شد و در دنباله‌ آن پس از هشت سال دفاع مقدس ايستادگي ما باعث شد كه تبديل به ملتي مقاوم و جهادي شويم. همچنين در برنامه بلندمدت و 20 ساله نيز قرار شد هويت توسعه‌اي، الهام‌بخشي و پيشتازي را در نظر گرفته و به اين نقطه برسيم. پس سه ويژگي نيز به ما اضافه شد و آن‌چه مهم است اين‌كه در دنيا آن‌قدري كه صنعتي بودن و پيشرفت در رشته‌هاي علوم و تحقيقات و نيز درآمد ملي و درآمد ناخالص داخلي مهم است، تاريخ و سنن مهم نيست. بسيار مهم است كه هويت ما تبديل شود به هويت توسعه‌اي، پيشتازي و الهام‌بخشي. اين كار برنامه‌ريزي مي‌خواهد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با انتقاد از برخي هجمه‌ها به امام(ره) و بيت ايشان خاطرنشان كرد: هويت كشور ما در اين 30 سال با نام امام(ره) شناخته مي‌شود؛ ايشان جزيي از شناسنامه ملت و هويت ماست. نبايد عده‌اي نادانسته تلاش كنند كه امام(ره) در جامعه ما كمرنگ شود و فكر ايشان به انزوا برود. عده‌اي نمي‌خواهند هويت ما هويت امام(ره) باشد؛ چراكه امام(ره) فرمودند، ميزان راي ملت است و اين گفته براي عده‌اي سخت مي‌آيد و يا امام(ره) از فقه پويا صحبت مي‌كنند كه برخي به مذاق‌شان خوش نمي‌آيد. امام(ره) همچنين فرمودند كه نظامي‌ها نبايد در سياست دخالت كنند. ايشان همچنين اصول بسيار مهمي دارند كه به مذاق عده‌اي خوش نيست. با اين حال نبايد و نمي‌شود به امام(ره) تاخت، اما به نظر مي‌رسد كم كم اين كارها در حال شكل گرفتن است و جنگ‌هاي چريكي را آغاز مي‌كنند.

وي تاكيد كرد: امام (ره)، روحانيت و مراجع تقليد جزيي از هويت ما هستند و نبايد آن‌ها را بهم ريخت. اين به نفع ما نيست. دنيا از هويتي نگران است كه هويت ايراني و اسلاميش يكي باشد. دنيا از اقتداري مي‌ترسد كه در كنار هويت ملي و اسلامي، امام(ره) هم باشد و عده‌اي حق ندارند آن را بهم بريزند و فكر كنند در اين صورت شرايط خوب مي‌شود.

روحاني يادآور شد: اگر ما در جنگ پيروز شديم نقش امام(ره) و روحانيت را نبايد از ياد ببريم. چنانچه انگليسي‌ها و اروپايي‌ها در كتاب‌هاي خود به نقش روحانيت و امام(ره) در پيروزي انقلاب اعتراف كرده‌اند؛ مثلا در كتاب هفت جلدي كمبريج بحث‌هاي مفصلي درباره‌ اين‌كه سلاح مردم ايران نماز جماعت و شهادت بوده و سازمان روحانيت مبارز كه توسط آيت‌الله بهشتي تاسيس شده نقش عمده‌اي را ايفا كرده وجود دارد و اين يعني اعتراف غرب به نقش روحانيت و انقلاب عظيم ايران.

وي خاطرنشان كرد: وقتي غرب به نقش روحانيت اعتراف مي‌كند، چه دستي است كه چهره‌هاي اصيل روحانيت را در جامعه مشوش معرفي مي‌كند؟ چرا بايد فضا فضاي اتهام باشد در حالي كه مقام معظم رهبري در نماز عيد فطر و پس از آن بارها و بارها بر پرهيز از آن تاكيد كرده‌اند، اما باز هم برخي رسانه‌ها به آن دامن مي‌زنند. اين چه نفعي به حال ما دارد كه اگر كسي خطايي كرد او را عليه اسلام و انقلاب معرفي كنيم و چرا اشكالات كوچك را بزرگ‌نمايي مي‌كنند؟ جامعه ما را تكه تكه نكنيد. اگر دنبال هويت ملي هستيد، قطب‌بندي درست نكنيد. نبايد قطب‌بندي شمال شهر و جنوب شهر داشته باشيم. اين سم مهلكي براي اتحاد ملي است. بايد دست به دست هم دهيم و به احترام همه قوميت‌ها تعامل سازنده‌اي را به وجود آوريم. ما بايد به دنبال هويت توسعه‌اي، پيشتازي و الهام‌بخشي باشيم تا ان‌شاءالله آينده‌اي بهتر براي كشورمان با هويتي ملي و ديني و نيز انسجام و وحدت بيشتر داشته باشيم.

به گزارش ايسنا روحاني در بخش اول اين همايش نيز با تاكيد بر اهميت هويت جمعي اظهار كرد: هويت، ماهيت تركيبي و علي‌القاعده تعاملي است كه كم و بيش ماهيت سيالي دارد، در اين مبحث بايد ببينيم كه در چند سال آينده در كجا قرار خواهيم داشت.

وي خاطرنشان كرد: براي برنامه‌هاي راهبردي و استراتژيك و سياست‌هاي كلي نياز داريم به اين‌كه آينده ميان‌مدتي را ترسيم كنيم ولو آن‌كه دقيق نباشد. وقتي مي‌خواهيم سياستي را براي ‌10 سال بنويسيم يا برنامه‌اي پنج ساله و يا اين‌كه چشم‌انداز بلندمدتي را مانند چشم‌انداز ‌20 ساله را تدوين كنيم؛ ناچاريم بر اساس محاسبات علمي، آينده را پيش‌بيني كنيم. البته پيش‌بيني با پيشگويي متفاوت است. پيشگويي كار ما نيست و ما از نظر علمي فقط مي‌توانيم آينده را پيش‌بيني كنيم. هرچه علوم دقيق‌تر باشد پيش‌بيني راحت‌تر است و هرچه به سمت علوم انساني مي‌رويم پيش‌بيني سخت‌تر مي‌شود.

وي ادامه داد: وقتي در جامعه‌اي حجم پول بالا برود، پيش‌بيني آسان است كه به تورم مي‌رسد و يا كشوري كه تعامل با دنيا را خوب بلد نيست مسلما در آينده‌اي نزديك به انزوا كشيده مي‌شود. اين‌ها پيش‌بيني‌هايي است كه آسان است. بحث هويت نيز از مباحثي است كه بايد براي آينده مورد پيش‌بيني قرار بگيرد؛ يعني بدين معنا كه هويت ما در پنج يا ‌10 سال آينده در چه نقطه‌اي قرار مي‌گيرد. بحث هويت از اين جهت مهم است كه در امنيت ملي، سياست خارجي، رشد و توسعه و قدرت ملي اثرگذار خواهد بود.

رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام انگيزه، اتحاد و انسجام را از مهمترين مولفه‌هاي قدرت ملي دانست و اظهار كرد: ملتي كه با هوش سرشار فعاليت مي‌كنند و در صحنه‌هاي اجتماعي و سياسي حضور دارد، مي‌تواند داراي قدرت ملي باشد؛ بنابراين در قدرت ملي يا امنيت ملي هويت يك ملت حائز اهميت است و دشمن اگر بخواهد به ملتي هجمه يا حمله داشته باشد به جايگاه هويت ملي او توجه مي‌كند كه آيا اين كشور داراي قدرت و غرور ملي هست يا نه؟ در بحث سياست خارجي وقتي ملتي متحد، هوشمند و منطقي باشد، دشمن با او يك‌گونه مواجه مي‌شود و با كشوري كه ثبات ندارد و قابل اعتماد نيست به گونه‌اي ديگر مواجه مي‌شود.

وي اظهار كرد: ما نژاد زرد را ملتي سخت‌كوش، آرام و مطيع در برابر قانون مي‌دانيم و اين مربوط به هويت جمعي آن‌هاست. البته در بحث هويت بخش‌هايي هم وجود دارد كه مربوط به اراده انسان نيست و آن خون، ابا و اجداد، خاك، سوابق تاريخي و سنت‌هاست و حتي با كمي تسامح دين و زبان را نيز مي‌توان جزيي از اين بخش محسوب كرد؛ اما بخش‌هاي ديگري از هويت ملي است كه در اختيار نخبگان و سياست‌گذاران قرار دارد و آن اين‌كه مولفه‌هاي هويت چگونه با هم تعامل داشته باشند.

وي يادآور شد: در ‌30 سال اخير زماني بود كه عده‌اي تلاش مي‌كردند هويت ما صرفا ديني و اسلامي باشد و هر جا آثاري از مليت و ايرانيت بود آن را شرك مي‌دانستند. حتي عده‌اي دنبال آن بودند كه تعطيلات عيد نوروز را به دهه‌ فجر تبديل كنند. برخي نيز وقتي از عشق به وطن صحبت مي‌كرديم برافروخته شده و مي‌گفتند اسلام فراي سرزمين و ميهن است. البته گروهي ديگر نيز از آن طرف افتاده بودند و آن‌قدر دنبال ايرانيت و مليت بودند كه از هر چه رنگ و بويي غير از اين دو داشت فرار مي‌كردند اما در مجموع اين‌ها هر دو تلاش‌هاي بي‌ثمري بود كه هيچ فايده‌اي نداشت.

روحاني تاكيد كرد: هيچ اشكالي ندارد كه ملتي هم دهه‌ فجر داشته باشد و هم نوروز و يا اين‌كه دفاع مقدسي درست شود كه هم انگيزه ديني داشته باشد و هم انگيزه ملي. اصلا مگر دفاع از خانه وظيفه ديني ما نيست؟ مگر آباداني ميهن و اعتلاي مردم جامعه وظيفه‌ ديني محسوب نمي‌شود؟ كجاي عشق به سرزمين با عشق به خدا، اسلام و قرآن در تضاد است؟ در بحث قوميت‌ها نيز عده‌اي به دنبال افراط بودند. در حالي كه ايراني بودن با كرد، بلوچ و عرب بودن منافاتي ندارد. اين‌ها دايره‌هايي هستند در كنار هم كه متحدالمركزند؛ بنابراين بخشي كه در آينده‌پژوهي بايد مدنظر قرار دهيم آينده تعاملات است.

وي گفت: در بحث جهاني شدن نيز متاسفانه اين مشكل وجود دارد كه عده‌اي با ناراحتي به اين مساله مي‌نگرند و مي‌گويند جهاني شدن مساوي است با فرسايش هويت ملي و يا اين‌كه معتقدند در آينده اگر حواس‌مان نباشد مساوي است با هضم هويت ملي ما در هويت جهاني. البته ممكن است نگراني‌هايي در برخي مباحث مانند مباحث فرهنگي و سياسي وجود داشته باشد اما آيا اين خطر بزرگي است كه هويت و فرهنگ ملي، افتخارات و اعتقادات ما را از ما بگيرد، يا مي‌شود آن‌ها را تجميع كرد و تعامل داشت؟ برخي منطق‌شان صفر و ‌100 است و مي‌گويند يا تقابل يا تسليم و هرچه مي‌گوييم تعامل مي‌گويند اين همان تسليم است و معتقدند كه بايد براي تسليم نشدن تقابل كرد والا هويت‌مان هضم مي‌شود.

وي در ادامه با طرح اين پرسش كه " آيا در ‌30 سال با دنيا تعاملي نداشته‌ايم؟" ادامه داد: هواپيمايي از ايران بلند مي‌شود و به كشوري ديگري مي‌رود و يا كشتي كالاي ما را به اروپا و غرب و شرق مي‌برد. مگر اين‌ها از مقررات جهاني تبعيت نمي‌كنند و يا موارد ديگري كه ما از دنيا بهره گرفته‌ايم مانند مجلس؟ درست است كه نام مجلس شوراي اسلامي بر آن نهاده شده و در بخشي از آيين‌نامه با مدل جهاني خود تفاوت دارد اما مثلا در اغلب موارد يكسان هستند مانند راي اعتماد به وزراء يا استيضاح آن‌ها. ما اين‌ها را از غرب گرفته‌ايم و علم، تجربه و دانش غرب و شرق نمي‌شناسد. بسياري از كارهاي ما حتي در آداب معاشرت و پوشش و ... نيز از غرب گرفته شده و اين هيچ اشكالي ندارد.

به گزارش ايسنا، رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام، در بخش پاياني سخنان خود نيز آماري را درباره هويت قومي و ملي در سال 87 ارايه كرد كه در آن علاقه‌ مردم ايران به هويت ملي و ديني و دفاع از وطن نشان داده شده بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر