بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
انتقاد رئیس سازمان بورس از شورای رقابت؛

وزیر صمت نسخه‌ای مانند فولاد را برای «خودرو » پیاده کند

وزیر صمت نسخه‌ای مانند فولاد را برای «خودرو » پیاده کند
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت سیاست قیمت‌گذاری صنعت خودرو را مورد اشاره قرار داد و این سیاست را زمینه‌ساز ضرر و زیان سهامداران و ادامه این رویه را عامل تعطیلی این صنعت در کشور خواند.
کد خبر : ۲۴۹۱۱۳

وزیر صمت نسخه‌ای مانند فولاد را برای «خودرو » پیاده کند

به گزارش بورس‌نیوز، مجید عشقی، در این نامه خطاب به دکتر فاطمی امین آورده است:

با توجه به جایگاه صنعت خودرو در بازار سرمایه و حضور سرمایه‌گذاران و فعالان بیشمار در صنعت مذکور، سیاست‌های قیمت‌گذاری اعمال شده توسط شورای رقابت در سنوات گذشته، زیان سنگینی بر سهامداران حاضر در این صنعت تحمیل کرده است به طوری‌که الزام ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت به شرکت‌های خودروساز به‌منظور تنظیم بازار خودرو، در مقاطعی سبب پیش فروش خودرو با قیمت‌های قطعی و غیرمنطقی شد و این امر در کنار تأخیر در اعطای مجوز افزایش نرخ محصولات، سبب زیان شرکت‌های خودروساز شده به گونه‌ای که مطابق صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در سال ۹۹ زیان خالص این شرکت‌ها به ترتیب ۱۵۵ هزار و ۵۰ میلیارد و ۵۷ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال برآورد شده و همچنین زیان انباشته شرکت‌های مذکور به ترتیب بالغ بر ۲۹۹ هزار و ۳۸۶ میلیارد و ۱۵۰ هزار و ۶۹ میلیارد ریال است.

در بخش دیگر این نامه آمده است؛ علت اصلی این ضرر و زیان عدم توازن بین افزایش نرخ‌های اعطایی به شرکت‌های خودروساز و افزایش قیمت نهاده‌های تولید است. به عنوان مثال میزان افزایش نرخ نهاده‌های تولید شرکت سایپا در سال ۹۷ تا ۹۹ به طور میانگین ۲۴۸ درصد است، اما مجوز افزایش نرخ اعطایی به شرکت مذکور حدود ۱۶۳ درصد است.

در ادامه، عشقی به ایراد‌های شیوه قیمت‌گذاری شورای رقابت پرداخته و در این نامه آورده است؛ به نظر می‌رسد نحوه قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت به دلیل ناکارایی در شرایط تورمی دارای ایرادات قابل ملاحظه بوده که این امر نه تنها سبب تنظیم بازار خودرو و رضایت مندی مصرف کننده نهایی نشده بلکه با انتقال منافع از شرکت‌های خودروساز به جیب واسطه‌گران سبب ایجاد کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروساز شده است و تداوم روند فوق منجر به کاهش تولید و در نهایت توقف فعالیت شرکت‌های خودروساز و قطعه ساز خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این نامه به وزیر صمت پیشنهاد می‌دهد، با توجه به عدم شمولیت قیمت‌گذاری نهاده‌های تولیدی صنعت خودرو و ساخت قطعات توسط شورای رقابت و تأخیر در اعطای مجوز افزایش نرخ در شرایط تورمی، موضوع قیمت‌گذاری خودرو مجدداً مورد بررسی کلی قرار گرفته و محصولات خودرویی همانند محصولات صنایع فولاد و پتروشیمی از شمول قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت خارج شود تا از زیان‌های آتی شرکت‌های خودروساز در شرایط تورمی جلوگیری به عمل آید و فعالیت این شرکت‌ها در آینده نیز تداوم داشته باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
با احترام البته انتظار داریم که قیمت خودرو که هم اکنون خود بسیار گران با توجه به درآمدهای خانوار به فروش می رسد مشمول گرانی بالاتر از این نشود ، چراکه چنانچه طرح شکست خورده قیمت گذاری دستوری از میدان تصمیم گیری خارج شود ، روال قیمت گذاری جدید در عین در نظر گرفتن حاشیه زیان شرکتها باید حمایت از منابع مالی تمامی مصرف کنندگان این طرح را هم ایفا بفرماید در غیر این صورت تفاوت حاصل نشده را باید مبین بود و جستجو و جلوگیری نمود .
با تشکر و آرزوی موفقیت برای تیم اقتصادی دولت محترم سیزدهم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
با احترام البته انتظار داریم که قیمت خودرو که هم اکنون خود بسیار گران با توجه به درآمدهای خانوار به فروش می رسد مشمول گرانی بالاتر از این نشود ، چراکه چنانچه طرح شکست خورده قیمت گذاری دستوری از میدان تصمیم گیری خارج شود ، روال قیمت گذاری جدید در عین در نظر گرفتن حاشیه زیان شرکتها باید حمایت از منابع مالی تمامی مصرف کنندگان این طرح را هم ایفا بفرماید در غیر این صورت تفاوت حاصل نشده را باید مبین بود و جستجو و جلوگیری نمود .
با تشکر و آرزوی موفقیت برای تیم اقتصادی دولت محترم سیزدهم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
با احترام البته انتظار داریم که قیمت خودرو که هم اکنون خود بسیار گران با توجه به درآمدهای خانوار به فروش می رسد مشمول گرانی بالاتر از این نشود ، چراکه چنانچه طرح شکست خورده قیمت گذاری دستوری از میدان تصمیم گیری خارج شود ، روال قیمت گذاری جدید در عین در نظر گرفتن حاشیه زیان شرکتها باید حمایت از منابع مالی تمامی مصرف کنندگان این طرح را هم ایفا بفرماید در غیر این صورت تفاوت حاصل نشده را باید مبین بود و جستجو و جلوگیری نمود .
با تشکر و آرزوی موفقیت برای تیم اقتصادی دولت محترم سیزدهم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
با احترام البته انتظار داریم که قیمت خودرو که هم اکنون خود بسیار گران با توجه به درآمدهای خانوار به فروش می رسد مشمول گرانی بالاتر از این نشود ، چراکه چنانچه طرح شکست خورده قیمت گذاری دستوری از میدان تصمیم گیری خارج شود ، روال قیمت گذاری جدید در عین در نظر گرفتن حاشیه زیان شرکتها باید حمایت از منابع مالی تمامی مصرف کنندگان این طرح را هم ایفا بفرماید در غیر این صورت تفاوت حاصل نشده را باید مبین بود و جستجو و جلوگیری نمود .
با تشکر و آرزوی موفقیت برای تیم اقتصادی دولت محترم سیزدهم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
با احترام البته انتظار داریم که قیمت خودرو که هم اکنون خود بسیار گران با توجه به درآمدهای خانوار به فروش می رسد مشمول گرانی بالاتر از این نشود ، چراکه چنانچه طرح شکست خورده قیمت گذاری دستوری از میدان تصمیم گیری خارج شود ، روال قیمت گذاری جدید در عین در نظر گرفتن حاشیه زیان شرکتها باید حمایت از منابع مالی تمامی مصرف کنندگان این طرح را هم ایفا بفرماید در غیر این صورت تفاوت حاصل نشده را باید مبین بود و جستجو و جلوگیری نمود .
با تشکر و آرزوی موفقیت برای تیم اقتصادی دولت محترم سیزدهم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۸
با احترام البته انتظار داریم که قیمت خودرو که هم اکنون خود بسیار گران با توجه به درآمدهای خانوار به فروش می رسد مشمول گرانی بالاتر از این نشود ، چراکه چنانچه طرح شکست خورده قیمت گذاری دستوری از میدان تصمیم گیری خارج شود ، روال قیمت گذاری جدید در عین در نظر گرفتن حاشیه زیان شرکتها باید حمایت از منابع مالی تمامی مصرف کنندگان این طرح را هم ایفا بفرماید در غیر این صورت تفاوت حاصل نشده را باید مبین بود و جستجو و جلوگیری نمود .
با تشکر و آرزوی موفقیت برای تیم اقتصادی دولت محترم سیزدهم