بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
سناریو کلاغ ها برای بازار سرمایه
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به نکته ای که از نگاه فعالان بازار سرمایه مغفول مانده و حسابگری بودار دوستان رسانه ای و یک شایعه منفی در راه پله ها و...
کد خبر : ۲۴۹۱۲۲

۵

به گزارش بورس نیوز، این روزها بحث پُر کردن جیب خالی پاستور از طریق انتشار اوراق گل انداخته. بعد از چند هفته هشدار در مورد تاثیر منفی این شیوه خالی کردن جیب بازار سرمایه، رسانه ملی ترکاند و در گزارشی صراحتا اعلام کرد آقایان تعمدا بازار سهام را زمین می زنند تا بازار بدهی را جذاب کنند! حالا که بحث اوراق داغ است بد نیست به چند نکته هم اشاره کنیم.
اول اینکه هر چند آقایان اصرار دارند حجم اوراق منتشر شده، خیلی نبوده و اهالی بازار، زیادی شلوغ کرده اند؛ اما باید گفت تقریبا تمام آنچه طبق بودجه امسال باید منتشر می کردند، در این ۶ ماه عرضه کرده اند و اتفاقا مستاجران فعلی پاستور در شهریور ماه رکورد زده اند و ۶۳ همت ناقابل اوراق فروخته اند. بازار سهام را هم طوری ذلیل کرده اند که نه فقط مردم که حتی بعضی حقوقی های بزرگوار، صف می کشند تا سهام بفروشند و یونیت صندوق های درآمد ثابت را بخرند. نشان به آن نشان که در دو_سه هفته گذشته یک صندوق درآمد ثابت پذیره نویسی شد که در عرض دو ساعت اهالی بازار روی هوا آن را قاپیدند و ۴۰۰ میلیارد تومان جذب سرمایه انجام‌ شد. اما کمی بعد یک صندوق سرمایه گذاری در سهام پذیره‌نویسی شد که سقفش ۱۰۰ میلیارد تومان بود، اما به زور در عرض ۴ روز تنها ۳۰ میلیارد تومان سرمایه جذب کردند! طبق بعضی شایعات، دوستان در باب همایون قصد کرده بودند که برای پر کردن جیب خالی پاستور، امسال دو برابر آنچه تا در بودجه پیش‌بینی شده اوراق منتشر کنند، اما در خواب شب شان هم نمیدیدند که به این زودی دستشان رو شود و صدای سهامداران دربیاید!
نکته مهم دیگری که از دید فعالان بازار سرمایه دور مانده این است که در همان بودجه، پیش بینی تامین مالی ۹۵ هزار میلیارد تومانی از محل واگذاری‌ دارایی‌های پاستور در بازار سرمایه هم دیده شده است! اگرچه خیلی ها معتقدند با توجه به شرایط بازار، امسال این واگذاری انجام نخواهد شد، اما سناریوی دیگری هم وجود دارد که نباید از آن غافل شد. هیچ بعید نیست آقایان نقشه دیگری در سر داشته باشند، مثلاً پایین آوردن قیمت سهام برای داغ کردن تنور اوراق و جمع کردن پول از محل عرضه اوراق و بعد هم کمی دانه پاشی در بورس و باد کردن سهام و تکرار دوباره بازی نحسی که سال قبل هم انجام شده! مراقب باشید آنچه امروز بُزخری می کنند، فردا به قیمت خون اجدادشان به خودتان نفروشند!

 

حسابگری یا...
اهالی بهارستان مدتی است که در پی اصلاح قانون بازار اوراق بهادار هستند و گهگاهی چکشی به قانون فعلی می‌زنند تا شاید قانون آپدیت شده شان، باگ کمتری داشته باشد! یکی از مواردی که در این اصلاحیه پیشنهاد شده این است که اهالی تخت طاووس، میرداماد و نلسون ماندلا دست به جیب شوند تا رسانه ملی جهت ارتقای فرهنگ سرمایه گذاری، برنامه سازی کند. جالب است که دوستان رسانه‌ای مان هم پیغام داده اند که تا پول نگیرند، از برنامه‌سازی خبری نیست! البته که حساب، حساب است و کاکا... ولی مانده ایم چه حسابی است که تا نوبت به ارتقای دانش و فرهنگ سرمایه‌گذاری برای جلوگیری از در چاه زیان افتادن مردم مان می‌رسد، این دوستان باید اول پول بگیرند و بعد برنامه بسازند؛ اما آنجا که پای تبلیغ فرهنگ دوستان چشم بادامی و انعکاس مشکلات آدم خوارهای جزایر متروکه افریقایی و... وسط باشد، نیاز به پول ندارند و همیشه آماده باش هستند!

 

یک شایعه منفی در راه پله ها

یک شایعه منفی هم در بازار پیچیده! در راه پله ها صحبت از این است که قیمت گذاری LAB بر اساس ۸۰ درصد قیمت فوب انجام شود که در این صورت، تولیدکننده ها مجبور به فروش محصول خود با قیمت ارزان تر خواهند بود! البته این شایعه با روح مخالفت با قیمت گذاری دستوری، سازگار نیست...

 

آخر هفته با عالیجناب

و اما این هفته را عالیجناب بورس با دو خبر به پایان برد. هم سود سهامداران در حال واریز به حساب هاست و هم مدیرعامل تغییر کرده! این دو اتفاق را به فال نیک می‌گیریم!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مال باخته بورس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲
مردم دیگه فریب این دوز و کلک ها را نمیخورن تانقدینگی تزریق نشه بورس روزبه روز پست رفت میکنه
مال باخته بورس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲
مردم دیگه فریب این دوز و کلک ها را نمیخورن تانقدینگی تزریق نشه بورس روزبه روز پست رفت میکنه
مال باخته بورس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲
مردم دیگه فریب این دوز و کلک ها را نمیخورن تانقدینگی تزریق نشه بورس روزبه روز پست رفت میکنه
امیر
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
سلام وخدا قوت میگم خدمتتون واقعا لذب میبرم از اخبارتون
اولا واقعیات را میفرمایین بعد با طنز گفته میشه خیلی خوبه.
ودر پایان هم واقعا درست میفرمایین چرا بودجه وکمبودش را مردم بیچاره در بوری باید بپردازند.درخالی که نفت گاز منابع معادن صادرات زعفران قالی پسته ومس اهن ومنابع عظیم خدا دادی داریم؟؟؟؟؟؟
بیچاره شده بورس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
دمت گرم خوب گفتی خدروشکرانسانیت وجودداره وحداقل هستن کسانیکه حقایق بازگو میکنن
لعنت خدابردولتمردان ومسئولین دزدوفاسدوظالم ایران زمین،خدابه ملت مظلوم ایران زمین صبربده
آقای رئیسی دروغ گفتی کلک زدی: تاکی،تاکجا...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
کاری که اینا با سرمایه مردم کردند هیچ قوم مغولی با ایران نکرده بود
فقط بلدند شاخص سازی کنند!