بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
ساعت پنج و نیم عصر؛

بازنده ها در انتظار معجزه

بازنده ها در انتظار معجزه
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به تولیدکنندگانی که از جیب مشتری ماهی می گیرند و طنزپردازی اهالی خیابان سمیه و...
کد خبر : ۲۴۹۴۴۵

۵

به گزارش بورس نیوز بازار این هفته هم تمام شد، اما ببینید چه بلایی به سر ما آورده اند که اگرچه شاخص کل بورس نسبت به شهریور ماه افت داشته و هنوز اکثر سهامداران در بند ضرر و زیان هستند، اما ما از یک پایان سبز آن هم در کانال ۱ میلیون و ۳۹۸ هزار واحدی خرسندیم! حال این روزهای فعالان بازار سرمایه حال تیم فوتبالی است که ۱۰ گل خورده، اما هنوز ته دلش امیدوار است که شاید در دقایق پایانی معجزه ای رخ دهد و باختش جبران شود. بر فرض که معجزه ای در این بازار رخ داد و سبزی ها تداوم یافت و سهم ها سقف های سال قبل را دوباره لمس کردند(آرزو بر سهامداران عیب نیست)، با تورم وحشتناک این یک سال که از آن جا مانده ایم، چه کنیم؟

 

گوش مصرف کننده کف دست تولیدکننده
چند روز پیش از حمایت از تولید در صنعت لوازم خانگی و سوء استفاده هایی که بعضی از تولید کنندگان محترم از شرایط موجود کردند، صحبت کرد. امروز دوستان تایرساز هم اثبات کردند که پایش بیفتد، از دوستان لوازم خانگی ساز چیزی کم ندارند! بعد از حذف ارز دولتی صنعت تولید لاستیک و تایر خودرو، قیمت ها در بازار چند بار افزایش داشت و چند روز پیش خبر از افزایش نرخ ۴۰ درصدی لاستیک خودرو مطرح شد که البته این خبر تکذیب شد و فرمودند هر گونه افزایش نرخی ممنوع است! اما انگار این تکذیبیه ها فقط مخصوص جلوی دوربین است و در بازار، دوستان هر جوری که بخواهند گران می کنند. ۴۰ درصد افزایش قیمتی که به ظاهر تکذیب شد، در دو هفته گذشته روی لاستیک خودرو در بازار اعمال شده است! از اول امسال به درخواست همین تولیدکنندگان به ظاهر محترم، حتی یک حلقه لاستیک هم وارد نشده است. جالب اینجاست که به بهانه تولید، تسهیلات ارزان قیمت هم دریافت می کنند. اگر قرار است درها را به روی واردات ببندیم که از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم، باید گوشه چشمی هم به مصرف کنندگان داشته باشیم تا اینطور گوششان بریده نشود.

 

طنزپردازی در خیابان سمیه 
دوستان در خیابان سمیه هم انگار طنزپردازی شان خوب است، وعده داده‌اند ارتباط قیمت کالا ها با دلار را قطع میکنند! فعالان اقتصادی هم پوزخند زده و فرموده اند یا بازار ارز و علم اقتصاد را نمی شناسید یا بازار خودتان را!

 

سفره هایی که آب رفت
بعضی از اقتصاددانان تحلیلی ارائه کردند که نشان می‌دهد از سال ۹۷ تاکنون قدرت خرید مردم ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان کاهش داشته و در واقع آقایان ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان از جیب مردم برداشته اند و سفره خانوارها را به همین میزان کوچک کرده اند. نکته جالب توجه اینجاست که فقط شاید بتوان ۲۵ درصد این کاهش قدرت خرید را به تحریم ها گره زد و آب رفتن ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان از قدرت خرید مردم، نتیجه جیب بُری هایی است که در اقتصاد ما صورت گرفته است!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حمید
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
سفره مردم شده مثل شاخص بورس...مقداری درلوازم خانگی داشت پیشرفت میکردند که انهم شد مثل خودرو سازها هراشغالی بسازند مردم مجبور به خرید هستند به راستی مدیران مملکت برچه اساسی مدیرت میکنند ابادانی یا نابودی ۴۳سال گذشته گویاست هرزمان درقسمتی از مملکت که مدیر نداشته رو به ابادی داشته