بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
ارزش دلار مقابل بیشتر ارزها کم تغییر بود.
کد خبر : ۲۵۰۲۳۵

قیمت دلار+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، بانک‌های مرکزی بزرگ کماکان ترجیح می‌دهند به تزریق نقدینگی به بازار‌های مالی ادامه دهند. بانک مرکزی چین تقریبا هر دو هفته یک بار معادل ۱۰۰ میلیارد دلار به بازار تزریق می‌کند و بانک مرکزی ژاپن نیز اعلام کرد حدود نیم تریلیون دلار برای کاستن از تبعات کرونا بر روی اقتصاد این کشور به بازار‌ها تزریق خواهد کرد. این بسته محرک، سومین بسته محرک بزرگ از نوع خود در طول همه گیری کرونا و یکی از بزرگ‌ترین بسته‌های اعتباری در طول تاریخ معاصر ژاپن محسوب می‌شود.



وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصادی به ویژه در حوزه تورم و رشد اقتصادی در دیگر نقاط به کمک دلار آمده و تقاضا را برای خرید اسکناس سبز افزایش داده است. آمریکا احتمالا به نخستین کشوری در بین اقتصاد‌های پیشرفته تبدیل خواهد شد که بانک مرکزی آن نرخ بهره را افزایش می‌دهد. در حالی که مدیران بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن کماکان سیگنال مثبتی از احتمال افزایش نرخ بهره مخابره نمی‌کنند این مساله ممکن است در آمریکا تا پایان همین امسال (کمتر از دو ماه دیگر) رخ دهد.

با وجود عبور متوسط تورم کشور‌های عضو منطقه یورو از چهار درصد در ماه اکتبر، رئیس بانک مرکزی اروپا تلویحا احتمال افزایش نرخ بهره در سطح منطقه یورو را رد کرده است. کریستین لاگارد با بیان اینکه چشم انداز تورمی کوتاه مدت و میان مدت در منطقه یورو در وضعیت نامناسبی قرار دارد، گفته است احتمال افزایش نرخ بهره در سال آینده اگر چه غیرممکن نیست، اما بسیار بعید است. نرخ بهره منطقه یورو اکنون در قعر تاریخی منفی ۰.۲۵ تا منفی ۰.۵ درصدی قرار دارد.

افزایش تورم تقاضا برای دلار را افزایش داده است. رییس جمهور آمریکا در واکنش به رسیدن نرخ تورم به بالاترین سطح ۳۰ سال اخیر گفت: تورم دارد به قدرت خرید شهروندان ما آسیب می‌زند، اما با یک تورم ساختاری مواجه نیستیم بلکه این قیمت‌های انرژی هستند که باعث چنین وضعی شده اند. وی با بیان اینکه مهار تورم را اولویت اصلی خود می‌داند، گفت: هم با شورای اقتصاددانان ملی و هم با بانک مرکزی صحبت کردم و از آن‌ها خواستم جلوی روند افزایشی در این بخش را بگیرند.

شاخص دلار (نرخ‌های زیر بر حسب ساعت پایانی معاملات بازار‌های ارزی نیویورک محاسبه شده است)

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۶.۰۷۵ واحد بسته شد.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۷۶ دلار اعلام شد.

ارز‌های اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۲ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۴۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۳ درصد پایین رفت و با رفتن به کانال ۱.۱۲ به ۱.۱۲۸ دلار رسید.

ارز‌های آسیایی

در معاملات بازار‌های ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۲ درصد افزایش به ۱۱۴.۰۰۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۸۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۳۸۶ یوان چین اعلام شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر