بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری داریوش در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

گامی به سوی بورس حرفه‌ای‌تر

گامی به سوی بورس حرفه‌ای‌تر
نه فقط با تخصیص عرضه های اولیه به صندوق های سرمایه گذاری بلکه با هر اقدامی که بتواند سرمایه‌گذاران خرد را به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و حرفه ای در این بازار سوق دهد، موافق هستم.
کد خبر : ۲۵۰۷۲۰

گامی به سوی بازاری حرفه ای تر

به گزارش بورس نیوز، فعالان بازار سرمایه از مدت‌ها قبل انتظار ورود شرکت‌های اینترنتی بزرگ به این بازار را می کشیدند. طبق خبرها "تپسی" در صف ورود به فرابورس ایستاده است. ولی قرار است عرضه اولیه "تپسی" فقط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصیص یابد و به دلیل پر ریسک بودن کسب و کارهای اینترنتی، سهامداران خرد امکان مشارکت در این عرضه اولیه را به صورت مستقیم نخواهند داشت. این تصمیم فرابورس، موجی از انتقادات سهامداران خرد را در پی داشته و عده‌ای معتقدند این روش جدید عرضه اولیه نوعی رانت محسوب می شود.

حمید علمای مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری داریوش در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بخش زیادی از مشکلاتی که بازار سرمایه ما در این چند ماه با آن دست و پنجه نرم کرده به سبب دسترسی گسترده عموم مردم به سامانه آنلاین معاملات و امکان خرید و فروش مستقیم سهام بوده است. وجود حجم قابل توجهی از سرمایه گذاران خرد در بازار سرمایه، رفتارهای توده وار را در این بازار تشدید کرده است و اتفاقا معتقدم هدایت مردم و سرمایه‌گذاران خرد به سمت سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه، از الزاماتی است که باید به سوی آن حرکت کنیم. به نظر می رسد سیاست فرابورس در مورد تخصیص ارز های اولیه به صندوق های سرمایه گذاری، با هدف افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق این صندوق ها بوده و این کار به نوبه خود اقدامی صحیح است.

وی افزود: نکته اینجاست که صندوق های سرمایه گذاری در خرید عرضه های اولیه هم هنگام قیمت گذاری سهام، نگاه تحلیلی تری دارند و هم خرید سهام در عرضه های اولیه را با نگاه بلندمدت تر انجام می دهند. بنابراین ریسک احتمال افت قیمت سهم ها چند روز بعد از عرضه اولیه، کاهش می یابد.

علمای تصریح کرد: قطعاً اگر از نظر تحلیلگران یک صندوق، قیمت سهام یک شرکت در هنگام عرضه اولیه بالا باشد، آن صندوق‌ سرمایه‌گذاری خریدی نخواهد کرد. با این تفاسیر نه فقط با تخصیص عرضه های اولیه به صندوق های سرمایه گذاری بلکه با هر اقدامی که بتواند سرمایه‌گذاران خرد را به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و حرفه ای در این بازار سوق دهد، موافق هستم.

وی اضافه کرد: البته این روش عرضه اولیه در شرایط فعلی بازار سرمایه، راهکار مناسبی است و چه بسا با تغییر شرایط بازار در آینده، روش های مناسب تر و پخته تری هم برای عرضه های اولیه ارائه شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به برخی گلایه‌های سهامداران در مورد وضعیت این روزهای بازار و کاهش نقدشوندگی سهام و برخی حساسیت‌های ناظران بازار بورس و فرابورس اظهار کرد: مشکل اصلی بازار سرمایه ما محدودیت دامنه نوسان معاملات است؛ اگر محدودیت دامنه نوسان برداشته شود، بسیاری از مشکلات این بازار به خودی خود برطرف خواهد شد و بازاری پویاتر و البته حرفه ای تر خواهیم داشت.

این فعال بازارسرمایه افزود: ضمن اینکه معتقدم به منظور کاهش برخی دستکاری ها در قیمت سهام، بهتر است شرایطی فراهم شود که فعالیت کانال ها و گروه های بورسی در تایم معاملات به حداقل برسد تا امکان تأثیرگذاری بر قیمت سهام وجود نداشته باشد.

علمای در پاسخ به این سوال که "آیا برداشتن دامنه نوسان فرصتی برای سوء استفاده ها و نوسان گیری در این بازار نخواهد بود؟" گفت: اگر سهامداران با تحلیل اقدام به خرید و فروش سهام کنند و نسبت به ارزندگی سهام خود مطمئن باشند، هیچ دلیلی وجود ندارد که در صف های خرید و فروش، رفتارهای هیجانی نشان دهند و سهم خود را ارزان‌تر از قیمت ذاتی، بفروشند!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
جبران کسری بودجه به شرط صداقت دولت
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

جبران کسری بودجه به شرط صداقت دولت

بهترین زمان برای حذف دامنه نوسان معاملات
مدیر سبد شرکت سبدگردان کاریزما در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

بهترین زمان برای حذف دامنه نوسان معاملات

نگاه ابزاری به بازار سرمایه، ممنوع!
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نگاه ابزاری به بازار سرمایه، ممنوع!

چشم‌پوشی دولت فربه و ناکارآمد بر دارایی‌ها خود
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

چشم‌پوشی دولت فربه و ناکارآمد بر دارایی‌ها خود

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴
قابل توجه مدیرعامل صندوقرداریوش یه سوال دارم
دو ماهه اومدین تو بورس یعنی چی ۴۰ تومن حدود ۵درصد از ناوتون کم شد؟ اصلا معلومه دارین چیکار میکنین؟ اگه اوراق ثابت خریده بودیم ۴درصد رو سود بود این ۵درصد زیان با اون ۴درصد سود اختلاف عملکردتون در این دو ماه میشه ۹درصد هنوز صندوقتون شروع به تشکیل پرتفوی نکرده بازار گردانتون فلش قرمز میزنه در مورد قیمت گذاری عرضه های اولیه هم شما صندوق ها هم مث کسانی که عوام نام میگذارید دقیقا سقف قیمت ها رو کشف میکنید
عملکرد صندوق ها یکسال گذشته تحفه ای نبوده که عموم رو دعوت به خرید اینا میکنید بابا کلی عگفساد داخلی و گروهی دارن این صندوقها کسی حواسش نیس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۵
آنچه باعث و بانی رفتار توده وار و هیجانی است وجود محدودیت دامنه نوسان است، نه سرمایه گذاری مستقیم. تا وقتی این میراث شوم و قانون من درآوردی پابرجاست نباید انتظار رفتار تحلیل محور از سرمایه گذاران داشت، چون اصولا امکان تحلیل درست وجود ندارد وقتی قیمت را به جای عرضه و تقاضا، صفهای ناشی از محدودیت دامنه نوسان تعیین میکند.