بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

«حذف دامنه‌نوسان» آری یا خیر ...

«حذف دامنه‌نوسان» آری یا خیر ...
بازار افت چندانی در این قیمت ها نخواهد داشت؛ زیرا قیمت سهم ها به نقاط جذابی رسیده است. به طوری که برخی از نمادها، پایین تر از ارزش ذاتی خود در حال معامله هستند و با آن اختلاف زیادی دارند.
کد خبر : ۲۵۰۸۴۴

«حذف دامنه‌نوسان» آری یا خیر ...

به گزارش بورس‌نیوز، در آخرین روز معاملات این هفته بازارسرمایه باردیگر شاخص‌ها منفی بودند تا این رکود نامیمون کماکان تابلوی بورس را در وضعیت ابهامی و ریزشی قرار دهد.

کود بورسی حسابی باعث افت حجم مبادلات شده و حتی رشد سهام بانکی که چند روز پیش لیدر بازار بودند نیز با کاهشی عجیب همراه شده و نشان داد که این تحرکات ناگهانی هم چندان نمی‌تواند معاملات را پویا کند.

در هر صورت همه فعالان بازار سهام از وضع فعلی داد و ستد‌ها در حیرت و شگفتی هستند و نمی‌دانند چگونه شرایط فعلی بورس تهران را تحلیل کنند؛ در بازار روز چهارشنبه، بیشترین فشار فروش نیز در نماد‌های پتروشمی بود.

الناز افشار کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازارسرمایه از منظر تحلیلی بیان کرد: با مقایسه قیمت ارز با کالا متوجه خواهیم شد که قیمت فعلی دلار پایین‌تر از قیمت واقعی آن است؛ دولت جدید نیز همانند دولت‌های قبلی، از سویی با سیاست کنترل نرخ ارز و از سویی دیگر با انتشار اوراق بدهی، عملا مشکل تورم و نقدینگی موجود را به امید "از این ستون به آن ستون فرج است" ادامه می‌دهد، ولی آنچه در اقتصاد باقی می‌ماند، حقیقت آن است!

وی ادامه داد: به زودی با توجه به سیاست اقتصادی دولت مبنی بر کنترل بازار‌های موازی با بازارسرمایه و اخذ مالیات بر عایدی سرمایه، به تدریج شاهد رونق بازار سرمایه خواهیم بود.

افشار افزود: همین سیاست نادرست اقتصادی تا آنجایی پیش می‌رود که با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی و قیمت‌گذاری دستوری، تنها باعث ورشکستگی شرکت‌ها و کارخانجات خواهد شد به تدریج تیم اقتصادی دولت چاره‌ای جز حقیقت اقتصاد ندارد؛ به این‌معنا که ارز تک نرخی شده و سیاست تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی و قیمت‌گذاری دستوری متوقف خواهند شد و همین امر منجر به هدایت سرمایه‌گذاران در بازارسرمایه‌ای خواهد شد که تنها بنگاه اقتصادی‌محور در کشور بوده که کمترین تورم را به بدنه اقتصاد تحمیل می‌کند و نقدینگی را به سمت به حرکت درآوردن چرخه تولید و تامین مالی شرکت‌ها سوق می‌دهد.

حفظ ارزش پول و بازی‌های دلار

مدیر شعبه غرب کارگزاری بانک مسکن افزود: در حال حاضر رفتار‌های هیجانی سرمایه‌گذاران، ناشی از اخبار سیاسی داخلی و خارجی است که باعث سردرگمی فعالان بازار سرمایه شده و به تدریج سهامداران متوجه واقعیت اقتصادی موجود شده و برای حفظ ارزش پول خود، با نگاهی بلند مدت‌تر سرمایه‌گذاری خواهند کرد. با توجه به افت قابل ملاحظه‌ای که بازارسرمایه داشته، در حال حاضر شاخص به نقطه حمایتی خود رسیده و به وضوح قابل مشاهده بود که فروشنده بالقوه‌ای در بازار وجود ندارد و اکثرا در مسیر اصلاح پرتفوی خود بودند. پس می‌توان نتیجه گرفت که بازار افت چندانی در این قیمت‌ها نخواهد داشت؛ زیرا قیمت سهم‌ها به نقاط جذابی رسیده است. به طوری که برخی از نمادها، پایین‌تر از ارزش ذاتی خود در حال معامله هستند و با آن اختلاف زیادی دارند.

افشار با اشاره به چشم انداز صعودی نرخ ارز و قیمت‌های جهانی و تاثیر مثبت آن بر بازار سرمایه ما، گفت: قیمت دلار که محرک بسیار مهمی در روند بازار به حساب میاید و حال به سقف قبلی خود نزدیک شده و پیش بینی می‌شود که سقف قبلی خود را شکسته و وارد کانال ۳۰ هزار تومنی شود. همچنین قیمت‌های جهانی فلزات اساسی و کومودیتی روند صعودی به خود گرفته اند و انتظار میرود بازار سرمایه در هفته پیش رو همراه با نوسانات رو به مثبت حرکت کند. ضمن اینکه انتظار بازاری صعودی با شیب ملایم را تا پایان سال جاری دارم.

وی در موردعلت عدم رشد بازار سرمایه اظهار کرد: مشکل اصلی بازار سرمایه در شرایط فعلی عدم وجود نقدینگی است. تداوم عرضه و انتشار اوراق با نرخ ۲۴ درصد که P بر E آن برای سرمایه‌گذار اوراق ۴.۵ می‌شود، در صورتی که متوسط P بر E بورس در حال حاضر حدود ۸ است مشکل را دو چندان می‌کند که انتظار بازار صعودی پر قدرت را در حال حاضر دور از تصور می‌کند.

رونق و اعتماد باید به زیر تابلوی بورس بیاید

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تقویت مالی صندوق تثبیت بازار سرمایه برای حمایت از سرمایه‌های خرد و رونق بازار سرمایه میتواند جهت ورود نقدینگی به بازار تاثیر گذار باشد؛ رونق مجدد بازار سرمایه منوط به بازگرداندن اعتماد مردم و سهامداران است. ضمن اینکه معتقدم باید نظارت بیشتری روی رفتار حقوقی‌ها صورت بگیرد، زیرا رفتار آن‌ها به بازار سمت و سو میدهد و عرضه دستوری حقوقی‌ها تا به امروز جز تخریب روند بازار، عایدی به همراه نداشته است.

افشار تصریح کرد: از دیگر عواملی که اعتماد فعالین بازارسرمایه را سلب کرده، رفتار‌های سلیقه‌ای ناظران بازار؛ تصمیمات خلق‌الساعه سازمان و اجرای قوانینی است که گویا با سعی و خطا مورد سنجش قرار می‌گیرند. این رفتارها، جز سلب اعتماد سهامداران حاصلی نداشته است؛ چرا که یکی از جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه به دلیل خصوصیت نقدشوندگی بازار است که ناظران با متوقف کردن مکرر نماد‌ها باعث کمرنگ شدن جذابیت بازار سرمایه می‌شوند.

حذف دامنه نوسان؛ آری یا خیر

مدیر شعبه غرب کارگزاری بانک مسکن ضمن تاکید بر ضرورت حذف دامنه نوسان معاملات خاطرنشان کرد: با حذف دامنه نوسان موافقم، زیرا در روند‌های به شدت مثبت و منفی، وجود دامنه نوسان و تشکیل صف خرید و فروش باعث تشدید و افزایش هیجان در بازار می‌شود و زمینه انحراف بیشتر معاملات بورس را در بازار فراهم می‌کند. حذف دامنه نوسان معامله گران را به معامله بر اساس ارزندگی سهام سوق می‌دهد و تعداد نماد‌هایی که به اشتباه، افزایش یا کاهش قیمت داشته، کمتر خواهد شد.

این کارشناس بازارسرمایه گفت: با حذف دامنه نوسان معاملات، مبنای تصمیم‌گیری فعالان سرمایه، ارزش ذاتی سهم‌ها خواهد شد و نه صف‌های خرید و فروش سهم‌ها؛ همچنین حذف دامنه‌نوسان، از بُعد زمانی هم می‌تواند به نفع سرمایه‌گذاران باشد و به رونق بازار کمک شایانی کند.

افشار در پایان اضافه کرد: سهم‌ها می‌توانند در مدت زمان کوتاه تری اصلاح کنند یا اگر زیر ارزش ذاتی خود در حال معامله هستند، می‌توانند سریعتر به ارزش واقعی خود برسند؛ قطعا چنین شرایطی، بازار را از حالت فرسایشی نجات خواهد داد. البته نکته‌ای که در این زمینه حائز اهمیت است، فرهنگ سازی و بالا بردن علم و آگاهی فعالان بازار سرمایه به ویژه سهامداران جدیدالورود و مبتدی قبل از اجرایی شدن این طرح خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
جبران کسری بودجه به شرط صداقت دولت
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

جبران کسری بودجه به شرط صداقت دولت

بهترین زمان برای حذف دامنه نوسان معاملات
مدیر سبد شرکت سبدگردان کاریزما در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

بهترین زمان برای حذف دامنه نوسان معاملات

نگاه ابزاری به بازار سرمایه، ممنوع!
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نگاه ابزاری به بازار سرمایه، ممنوع!

چشم‌پوشی دولت فربه و ناکارآمد بر دارایی‌ها خود
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

چشم‌پوشی دولت فربه و ناکارآمد بر دارایی‌ها خود

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
حذف دامنه نوسان را خواستاریم
ناشناس
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
یک زمانی دامنه نوسان نبود من فقط فاذر داشتم اول هفته 200 بود اخر هفته1000 حذف دامنه نوسان برای حقیقی خوب نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
با دامنه نوسان هیچ خوش سوادی نمی تواند بازار را تحلیل کند چون از ریشه با وجود دامنه نوسان بورس ناقص است و باید حذف شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
زیر سایه قانون من دراوردی دامنه نوسان فقط حقوقی نوسان میگیرد و کارمزد نمی دهد و کار گزاران هم از حقیقی در حال جمع کردن کارمزد است هیچ تحلیل و سوادی هم در کار نیست جز تحلیل های لحظه ایی همین دو گروه که حاضر به حذف دامنه نوسان نیستن و فقط بفکر جمع کردن نقدینگی و دزدی از بازار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
تازه به این نتیجه رسیدن که حذف دامنه نوسان اری یا خیر هنوز نمی فهمید یا خودتان را به نفهمی زدین که تمام بدبختی های بورس از دامنه نوسان است هزار بار باید دامنه نوسان هر چه زودتر حذف شود و گول و فریب مخالفان حذف دامنه را با دلیل من دراوردی را خورد نبایدگول مثبت های اکلی بازار را خورد که تا حذف دامنه نوسان را مطرح می کنن و پر رنگ میشود بازار را مصنوعی مثبت می کنن و صدا ها را میخوابانن و بعد از یکی دوماه باز همین اشو همین کاسه مگر چقدر باید سهام داران و بازار سرمایه کشور از یک سوراخ گزیده شوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
حذف دامنه نوسان صد در صد اری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
............ کشور که بعد از 20سال فاجعه دامنه نوسان تازه بحث سر این باشه دامنه نوسان من دراوردی را حذف کنیم یا خیر ؟ اسم خود تون هم گذاشتین باسواد هر احمقی می دونه تمام فشلی و تحلیل نا پذیری در بورس زیر سر دامنه نوسان است بیخودی که نیست معتبر ترین و تمام بورس های جهانی دامنه نوسان ندارن فقط به عقل حضرات در بورس ایران این قانون نانوشته مضحک رسیده است ؟ که خودتان و هر باسوادی عاجز از تحلیل بازار شده اید و کاسه چه کنم چه کنیم بغل کردین ختم کلام تا دامنه نوسان حذف نشود هزار و یک کار برای بورس کشور شود بی حاصل و عقیم و وقت کشی خواهد بود حال پیدا کنید پرتغال فروش را
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
حذف دامنه نوسان اری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶
یاسین میخوانید بزرگوار، قبل از شما هم بسیار خوانده اند ولی تاثیر ندارد.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
خیلی زود تر باید این تصمیم گرفته میشد
اری
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱
خیر،اینکار باعث ضرر بیشتر سهامداران خرد حقیقی سواستفاده های کلان سهامداران عمده بااستفاده از رانت اطلاعاتی است،لطفآ هرگز این کار را انجام ندهید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۶
اگردامنه نوسان امسال حذف نشود به سهامداران خیانت شده