بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
نمایندگان مجلس پای میز مصاحبه با بورس‌نیوز نشستند؛

دولت؛ عامل اصلی بی‌اعتمادی در "بورس"

دولت؛ عامل اصلی بی‌اعتمادی در
عدم حاکمیت مدیریت مناسب و اتفاقات سال گذشته بداقبالی به بورس ورود کرده و منجر به سقوط آن شد. در واقع این سوال مطرح می‌شود چرا باید موضوع به این مهمی که در زندگی اقتصادی مردم تاثیر زیادی دارد توسط دولت نادیده گرفته شود و از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کند؟
کد خبر : ۲۵۱۰۳۱

دولت؛ عامل اصلی بی اعتمادی در بازار سرمایه

سید محمدرضا میر تاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با بورس نیوز، درباره وضعیت بازار اظهارکرد: دولت باید تمرکز خود را به سمت سهامداران خرد سوق دهد چرا که بیشترین ضرر و زیان در دولت قبلی به آن‌ها وارد شده است.

اشتباه بزرگ اقتصادخوان‌ها: بورس را مقابل بانک‌مرکزی بی‌اعتبار کردند!

دولت؛ عامل اصلی بی‌اعتمادی در

نماینده مردم در خانه ملت درخصوص از بین رفتن اعتماد مردم و سرمایه گذاران، افزود: اشتباه بزرگ دولت روحانی این بود که بازارسرمایه را مقابل بانک‌مرکزی بی‌اعتبار کرد و همین موضوع، دلیل اصلی بی‌اعتمادی مردم به بورس و بازار سرمایه شد.

وی ادامه داد: دولت وقت با تشویق و تبلیغات خود در بازار با استقبال زیاد مردم روبه‌رو شد، به‌گونه‌ای که در ۴ ماهه نخست سال ۹۹ حضور مردم در بورس به لحاظ کمیت به بیش از ۲۴ برابر خود رسید.

دولت بدون تدارکات لازم، دعوت‌نامه بورسی فرستاد

میرتاج الدینی بیان کرد: در حالی که دولت برای ورود مردم و سرمایه‌گذاری آنان در بورس تدارک و تمهیدات لازم را ندیده بود که در نتیجه این بی‌تدبیری‌ها، عرضه و تقاضا به ثبات مورد نظر نرسید و سهامداران به ویژه سرمایه گذاران خرد آسیب زیادی در این حوزه را متحمل شدند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درمورد این راهکار‌ها گفت: بخشی از پیشنهادات مطرح شده مربوط به تقویت سهم‌های خرد بود چرا که حدود ۸۰ درصد سرمایه گذاران بورس، سهامداران خرد هستند و دولت باید با راهکار‌های خود سهام این افراد را تضمین کند.

دولت در برابر سرخی بازار سرمایه سکوت کرده است

در ادامه، محمد صفایی دلوئی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت فعلی بازارسرمایه و شرایطی که دولتی‌ها برای آن رقم اظهار کرد: در حال حاضر شرایط فعلی بورس موجب نارضایتی سهامداران شده و دولت باید با مدیریت مناسب وضعیت بازار سرمایه را تثبیت کند.

دولت؛ عامل اصلی بی‌اعتمادی در

خون‌سردی دولت در حمایت از بورس، به بی‌اعتمادی‌ها دامن زد

وی افزود: در واقع دولت باید به گونه‌ای عمل کند که نوسانات ایجاد شده اثرات جدی در بازار سرمایه نداشته باشد؛ اما متاسفانه همانطور که شاهد هستیم هیچ اقدامی از طرف دولت برای حمایت از بورس و بازار سرمایه صورت نگرفته و همین باعث بی اعتمادی مردم و سرمایه گذاران شده است.

صفایی در خصوص اینکه هنوز لایحه بودجه به مجلس ارائه نشده، ادامه داد: دولت با خلق پول و استقراض از بانک مرکزی بین مردم و سرمایه گذاران نسبت به فروش اوراق مالی تنفر ایجاد کرده که موجب بدبینی بیشتر نسبت به دولت و انتشار اوراق شده است.

مجلس در انتظار اجرایی شدن قول‌های وزیر اقتصاد 

سپس بعد از آن نیز در صورت نتیجه گرفتن باید به مجلس گزارشی ارائه کند و مجلس در این خصوص تصمیمات و رای خود را به اشتراک خواهد گذاشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست کلی دولت باید در صیانت از بورس و سرمایه مردم باشد. در واقع دولت باید سهامداران عمده خصوصا سهامداران حقوقی را مکلف به اجرای سیاست‌های اصلی مدیریت بورس کند. سرمایه گذاران بورس نباید با معاملات خود در زمان‌های مشخص در بازار سرمایه تزلزل ایجاد کنند و باید مطابق سیاست‌های کلان بورس عمل کنند تا وضعیت و شرایط بهبود یابد. همچنین بازارگردان‌ها نیز باید کنترل شوند که تمامی این کار‌ها در راستای تثبیت بازار عمل کنند.

ویرانه‌های سیل اتفاقات ۹۹ همچنان گریبانگیر بورس است

بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با بورس نیوز، اظهار کرد: در یک بازه زمانی مشخص در سال ۹۹ با وقوع اتفاقات و کم کاری‌هایی که به ضرر بورس و بازار سرمایه در حوزه آموزشی صورت گرفت، همزمان مسائل پر ریسک و مربوط به سرمایه‌گذاری بلندمدت مورد توجه قرار نگرفت.

دولت؛ عامل اصلی بی‌اعتمادی در

وی افزود: در نتیجه این عدم حاکمیت مدیریت مناسب و اتفاقات سال گذشته بداقبالی به بورس ورود کرده و منجر به سقوط آن شد. در واقع این سوال مطرح می‌شود چرا باید موضوع به این مهمی که در زندگی اقتصادی مردم تاثیر زیادی دارد توسط دولت نادیده گرفته شود و از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کند؟

محبی ادامه داد: نمایندگان و دیگر مسئولان در جلسات مداومی که برگزار می‌شود بدنبال ریشه یابی دقیق مشکلات بورس و راهکاری برای رفع آنان ارائه می‌کنند؛ اما متاسفانه رویکرد‌ها و تاثیرات تورمی موجود و فشار مشکلات اقتصادی بر زندگی مردم کنترل قیمت‌ها را تشدید کرده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
یک
ساعت پنج و نیم عصر؛

یک "حکم لازم" ۱۴۰ همتی!

فین‌تک‌ها و راه‌حلی برای نسخه‌های سخت بورس
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان شد؛

فین‌تک‌ها و راه‌حلی برای نسخه‌های سخت بورس

در گفتگو با بورس نیوز مطرح شد؛

ریزش سهام و ریزش اعتماد دستاورد بورس دولتی!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
خود مجلسی ها علت اصلی خرابی بورس بوده و هستند.قیمت گذاری دستوری به هر شکلی چه با تعیین نرخ فروش محصول و چه با درست کردن چند نوع نرخ برای دلار عامل اصلی وضع موجود هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
سال 98 یکباره بازار مثبت و کسری بودجه تامین شد .

این روز ها همان سیاست اما تدریجی 2 روز منفی یک روز مثبت یا بر عکس و کاملا عشقی عشقی به نفع رانت خواران معامله میشود .
مجید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
قرار بود تامین بودجه یارانه ها از طریق افزایش قیمت بنزین پرداخت شود، ولی با ریزش قیمت سهام شرکتهای بورسی در هنگام مخارج دولت اعم از یارانه و … حتی افزایش حقوق مستخدمین دولتی، بورس قرمز پوش می شود، یعنی پول بنزین کفاف هزینه دولت را نمی دهد؟ روزگاری با آمدن جمهوری اسلامی باور داشتیم با وجود دعاهای آیات عظام، علماء اعلام و حجج اسلام باران در کشور خواهد بارید، از فسق و فجور خبری نخواهد بود، همه چیز با سلام و صلوات به صلح و صفا جاری و ساری خواهد شد و دست ظالمان قلم خواهد شد ولی با وجود جریانات کاهش قیمت سهام شرکتهای بورسی با علم به اینکه در سال 1399 از طریق رهبر و رئیس جمهور وقت مردم را به بورس دعوت کردید جیب مردمی را که برای تامین بودجه شرکتها به بورس آمدند خالی می کنید، زهی جای تأسف که به دین و شریعت اسلام شیعی پشت کرده اید، تورم افسار گسیخته در مقابل حقوق کم که باعث شده جوانان به ازدواج روی نیاورند و یا اکثر ازدواج ها به علت کمبود منابع اقتصادی به طلاق منجر شود و یا در خانواده ها فرزندآوری تابو شود، فقر و تنگدستی در کشور بیداد می کند، چرا دولت مردان بیکار نشسته اند و با ریزش قیمت سهم شرکتهای بورسی ارتزاق می کنند؟ شما معنی مدیریت در کشور را بر عکس فهمیده اید زیرا دارید به جای افزایش پول مردم سرمایه گذار سرمایه آنان را چپاول می کنید، خشکسالی کشور را فرا گرفته به خود بیایید و توبه کنید و سرمایه مردمی را که در بورس سرمایه گذاری کردند به آنان برگردانید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
.مشت داشتند