بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

تنبیهی برای صادرکنندگان

تنبیهی برای صادرکنندگان
رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان دارا گفت: با الزام به عرضه درآمدهای ارزی در سامانه نیما با نرخ دستوری، صادرکنندگانی که در جنگ نابرابر اقتصادی با وجود تمامی مشکلات و محدودیت ها اقدام به صادرات محصول خود می کنند، به جای تشویق، تنبیه می شوند.
کد خبر : ۲۵۱۰۸۴

تنبیهی برای صادرکنندگان

به گزارش بورس نیوز، اختلاف نرخ ارز در سامانه نیما با نرخ ارز در بازار آزاد به حدود ۳۰ درصد رسیده و انتقادات سهامداران صنایع صادرات محور را به دنبال داشته است.

علیرضا قدرتی رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان دارا در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: یکی از مشکلات و دغدغه‌های فعالان بازارسرمایه که البته در چند سال گذشته هم افزایش پیدا کرده بحث دخالت دولت و نهادهای دولتی در شرکت‌های سهامی و بورسی است.

وی ادامه داد: در حوزه‌های مختلف از جمله تعیین قیمت مواداولیه نرخ فروش محصولات شرکت‌ها و حتی نرخ تبدیل درآمدهای ارزی به ریال دخالت‌هایی صورت می‌گیرد و می‌توان گفت در چند سال گذشته دولت مشکلات خود را بر دوش شرکت‌ها انداخت و به نوعی با دست‌اندازی در جیب سهامداران صنایع بورسی کرده است؛ حالا اینکه بازارسرمایه متعلق به خیل کثیری از سهامداران از جمله سهامداران خرد و بازنشستگان و ... است.

قدرتی افزود: یکی از موارد دست‌اندازی دولت در سودآوری شرکت‌ها و صنایع بورسی، الزام به عرضه درآمدهای ارزی صنایع و شرکت‌ها در سامانه نیما با نرخ دستوری است.

این کارشناس بازارسرمایه اظهارکرد: آنچه مشهود است فاصله قیمتی بین نرخ ارز در سامانه نیما با نرخ ارز در بازار آزاد است و این شرایط این سوال را برای فعالان بازارسرمایه مطرح کرده که آیا دولت واقعاً قصد و اراده جدی برای حمایت از این بازار دارد؟

وی گفت: اگر قرار است بازارسرمایه‌ای پویا و پر رونق داشته باشیم، باید این مسئله یک بار برای همیشه حل شود و سهامداران تکلیف خود را در برابر رفتارهای دولت بدانند.

مداخله‌های دولتی هر روز بیشتر از دیروز

رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان دارا تصریح کرد: بزرگ‌ترین معضل بورس تصمیمات دولت در مورد این بازار است و در واقع دولت بزرگ‌ترین تهدید علیه بازارسرمایه محسوب می‌شود؛ موضوع مداخله‌های دولت فقط مربوط به درآمدهای ارزی شرکت‌ها در سامانه نیما نیست و این مداخله ها را در روند قیمت‌گذاری صنایع از جمله قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو هم مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: نکته اینجاست که مداخله‌های دولت در صنایع و شرکت‌های بورسی، نه‌تنها به بهبود وضعیت دولت کمک نکرده، بلکه مشکلات دولت را هم افزایش داده است؛ به عنوان مثال الزام به عرضه درآمدهای ارزی در سامانه نیما با نرخی پایین‌تر از نرخ بازار آزاد، موجب شده بسیاری از صادرکنندگان انگیزه کافی برای عرضه تمامی درآمدهای ارزی خود در سامانه نیما نداشته باشند!

قدرتی خاطرنشان کرد: حال آنکه معتقدم اگر چنین مداخله‌ای در بازار ارز صورت نمی‌گرفت، دولت در اداره بازار ارز هم موفق‌تر بود؛ چرا‌که در آن صورت، ورودی ارز به داخل کشور افزایش پیدا می‌کرد و صادرکنندگان ترغیب و تشویق به صادرات بیشتر می‌شدند؛ حال آنکه شرایط فعلی به نوعی تنبیه‌ای برای صادرکنندگان محسوب می‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: علاوه بر این الزام به عرضه درآمدهای ارزی صنایع در سامانه نیما با نرخی پایین تر از نرخ بازار آزاد تاثیر مثبتی برای اقتصاد کشور و مردم هم به همراه نداشته است و قیمت اکثر محصولات نهایی در کشور ما با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد، دستخوش تغییر می شود. بنابراین نمی توان ادعا کرد که وجود سامانه نیما و تعیین نرخ دستوری ارز در این سامانه، به نفع مردم بوده است.

وی ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح چند نرخی بودن ارز در کشور، اظهار کرد: فلسفه وجود سامانه نیما و نرخ دستوری در این سامانه برای همگان پوشیده است و این سامانه به نوعی کارکرد خود را از دست داده است.

این کارشناس بازارسرمایه اظهارکرد: معتقدم این وضعیت باید هرچه زودتر اصلاح شود و از رانتی که از جیب شرکت‌ها صنایع به جیب عده‌ای از واردکنندگان و توزیع کنندگان می‌رود، جلوگیری شود. دولت برای اینکه کالاهای اساسی با قیمت ارزان به دست مصرف کنندگان برسد، سامانه نیما را ایجاد کرده است.

قدرتی در پایان گفت: شاهد آن هستیم که هیچ محصولی با نرخ ارز نیما به دست مصرف کنندگان نمی‌رسد و فقط صادرکنندگانی که در جنگ نابرابر اقتصادی با وجود تمامی مشکلات و محدودیت ها اقدام به صادرات محصول خود می کنند، به جای تشویق، تنبیه می شوند. در این میان فقط یک عده خاص با دریافت ارز نیمایی برای واردات، منتفع می شوند!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
وعده ناتمام ۴ رئیس سازمان بورس؛ «دامنه نوسان»
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

وعده ناتمام ۴ رئیس سازمان بورس؛ «دامنه نوسان»

مدیر تحلیل شرکت صنعتی و معدنی امیر در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"حباب منفی" زیر سهم‌های بورسی

اطلاعاتی که حقوقی‌های پولدار بورس دارند
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اطلاعاتی که حقوقی‌های پولدار بورس دارند

حذف دامنه ۵۰ نماد بزرگ بورس
مدیرعامل شرکت سبدگردان کاریزما در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

حذف دامنه ۵۰ نماد بزرگ بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
علت اصلی خرابی بازار همین مسئله هست.مردم می بینند که تورم ارزش پول ملی رو کاهش داده و تمام دارایی های خارج از بورس مثل خودرو و مسکن هم منطبق بر دلار آزاد هستند منتهی سود آوری و دارایی های شرکت های بورسی منطبق با دلار نیمایی و دستوری هست.