بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مدیر تحلیل شرکت صنعتی و معدنی امیر در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"حباب منفی" زیر سهم‌های بورسی

به کوتاه مدت بازار سرمایه خوشبین نیستم و شاید بهتر باشد سرمایه گذاران خرد فعلا در صندوق های با درآمد ثابت یا صندوق های با پشتوانه طلا سرمایه گذاری کنند تا ابهامات بازار برطرف شده و بعد، اقدام به خرید سهام کنند.
کد خبر : ۲۵۰۹۷۵

پیشنهادی برای تامین مالی دولت/بورس تا اطلاع ثانوی جذاب نیست

به گزارش بورس نیوز، طبق روال چند هفته گذشته بازار سرمایه شنبه، به شدت منفی شد و یکشنبه ملایم تری را پشت سر گذاشت. با این وجود کماکان این بازار نا ندارد و ارزش معاملات ۲۵۰۷ میلیارد تومانی امروز، خود گواه حال خراب این بازار تبدار بود.

ابراهیم سماوی مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: گاهی اوقات بازار سرمایه در شرایطی قرار می‌گیرد که سهم‌ها کمتر از ارزش ذاتی معامله می‌شوند و اصطلاحا "حباب منفی" دارند. معتقدم در حال حاضر بسیاری از سهم‌های بازار علی الخصوص سهم‌های صنایع کامودیتی محور، حباب منفی دارند.

وی افزود: مهم‌ترین علت وضعیت فعلی بازار سرمایه ترس سرمایه‌گذاران است. عدم اعتماد به تصمیمات دولت؛ ابهامات پیش رو در مورد برجام که روی نرخ ارز تاثیر مستقیم دارند؛ و نیز بلاتکلیفی در مورد بودجه ۱۴۰۱ مهم‌ترین عواملی هستند که سبب ترس بازار سرمایه شده اند. ضمن اینکه معمولاً هر گاه بازار دچار ترس می‌شود، این ترس ادامه دار خواهد بود؛ مگر آنکه اتفاقات مثبتی رخ دهد که ترس سرمایه‌گذاران را برطرف کند که تا این لحظه اتفاق مثبتی در اقتصاد ما رخ نداده است. این شرایط تا وقتی که ابهامات پیش روی این بازار برطرف نشده باشد، ادامه خواهد داشت.

این تحلیلگر بازارسرمایه گفت: فرجام برجام هنوز مشخص نیست و امکان پیش بینی نرخ دلار نیما و P/E fw برای تحلیلگران وجود ندارد. حجم معاملات هم بسیار اندک است و نقدینگی، بیشتر در بین صنایع ارزنده بازار از جمله سهم‌های کامودیتی محور در گردش است و سرمایه گذاران محتاطانه رفتار می‌کنند.

سماوی تصریح کرد: در چنین فضایی، انتظار رشد چندانی در بازار سرمایه نداریم؛ ولی با تعیین تکلیف بودجه ۱۴۰۱ و نتیجه مذاکرات، اعتماد از دست رفته تا حدودی به بازار بازخواهد گشت. البته به کوتاه مدت بازار سرمایه خوشبین نیستم و شاید بهتر باشد سرمایه گذاران خرد فعلا در صندوق‌های با درآمد ثابت یا صندوق‌های با پشتوانه طلا سرمایه گذاری کنند تا ابهامات بازار برطرف شده و بعد، اقدام به خرید سهام کنند.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر دغدغه‌هایی که ابهامات مربوط به لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده، اظهار کرد: اولین دغدغه در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۱ احتمال تداوم کسری بودجه شدید دولت و کسری حداقل ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت در سال آینده خواهد بود.

مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر در این باره، اضافه کرد: این کسری بودجه موجب رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی شده و تورم انتظاری را افزایش خواهد داد. نکته اینجاست که در صورت کسری بودجه دولت، بازار سرمایه ما در سال آینده دیگر کشش انتشار و عرضه اوراق را نخواهد داشت و نمی‌تواند کمک موثری به جذب نقدینگی دولت و جبران کسری بودجه دولت کند؛ بنابراین دولت چاره‌ای جز استفاده از روش‌های دیگر برای پوشش کسری بودجه از جمله استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی و نیز واگذاری املاک و مستغلات و دارایی‌های مازاد را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: معتقدم بهترین راه برای تامین مالی دولت در سال ۱۴۰۱ واگذاری املاک و مستغلات مازاد دولت خواهد بود. دولت و زیر مجموعه‌های دولتی، املاک و مستغلات زیادی به خصوص در شهر‌های بزرگ کشور در اختیار دارند که واگذاری آن‌ها می‌تواند به جذب نقدینگی و تامین مالی دولت کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص تامین مالی‌ها و راهکارها با اشاره به برخی راه‌حل‌ها، افزود: بهترین راه برای واگذاری املاک و مستغلات دولت، عرضه این املاک و مستغلات از طریق صندوق‌های املاک و مستغلات (REIT) و یا راه اندازی بورس املاک و مستغلات خواهد بود. برای عرضه املاک از طریق صندوق‌های املاک و مستغلات میتوان املاک دولتی را طبقه بندی کرد و املاک و مستغلاتی را که در شهر‌های مختلف قرار دارند، بر اساس منطقه‌ای که املاک در آن واقع شده و یا سایر ویژگی‌های مشابه و... در صندوق‌ها عرضه کرد و سرمایه‌گذاران به میزان دلخواه، یونیت‌های این صندوق‌ها را خریداری کنند و به میزان سرمایه‌گذاری خود، از منافع سرمایه گذاری در حوزه املاک و مستغلات بهره‌مند شوند.

این تحلیلگر بازارسرمایه تصریح کرد: البته مشروط بر آنکه دولت املاک و مستغلات پرتقاضای خود در شهر‌های بزرگ را در این صندوق‌ها عرضه کند و تخفیفی هم برای خریداران در نظر بگیرد تا سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها جذاب‌تر شود. البته که این صندوق‌ها به سرنوشت ETF‌های دولتی از جمله "پالایش یکم" دچار نخواهد شد، چرا که ماهیت صندوق‌های املاک و مستغلات با ETF‌هایی که قبل از این در بازار سرمایه عرضه شده، متفاوت است.

سماوی در پایان گفت: پشتوانه صندوق‌های املاک و مستغلات، در واقع همان املاک و مستغلاتی است که در این صندوق‌ها عرضه شده و سرمایه‌گذاران دغدغه‌ای بابت سرمایه گذاری در این صندوق‌ها نخواهند داشت. ضمن اینکه سرمایه گذاران از رشد بازار املاک هم تاثیر مثبت خواهند پذیرفت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
اطلاعاتی که حقوقی‌های پولدار بورس دارند
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

اطلاعاتی که حقوقی‌های پولدار بورس دارند

حذف دامنه ۵۰ نماد بزرگ بورس
مدیرعامل شرکت سبدگردان کاریزما در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

حذف دامنه ۵۰ نماد بزرگ بورس

«حذف دامنه‌نوسان» آری یا خیر ...
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

«حذف دامنه‌نوسان» آری یا خیر ...

جبران کسری بودجه به شرط صداقت دولت
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

جبران کسری بودجه به شرط صداقت دولت

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
فقط از بورس یه چیز یاد گرفتن که بورس در دنیا نوسان دارد نمیگن تو دنیا تورم ۸۰ درصدی ندارن و نیست و اون قسمتشو و تورم تو تو کشور بهش اشاره نمی کنن چی بگیم از دست این بیسواد ها فقط یه جمله میشه گفت به ا ین بیسواد هاشاید زبون بیسوادی مثل خودشونو بفهمن که ریدیم تو اون حساب کتاب کردنتون و دلایل و منطتقون وقتی رییس بورس میگه تو همه جای دنیا بورس نوسان داره و این ذات بورس است ولی بیسواده احمق نمیگه کجای دنیا تورم ۸۰ درصدی در ذات اقتصاد توش وجود داره ایا اون هم تحلیل میکنه ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
ملت بی عرضه