بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
بانک مرکزی بورس را از چشم مردم انداخت؛

سکوت تاریخی مدیران بورسی

سکوت تاریخی مدیران بورسی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بازار تا ابتدای سال گذشته با مشتریان حرفه‌ای و متخصص خود روال عادی را طی میکرد؛ اما به یکباره با دعوت عجیب دولت به خصوص رئیس جمهور و وزیر اقتصاد سابق به بورس، مردم به سرمایه گذاری در بازار سرمایه ترغیب شدند.
کد خبر : ۲۵۱۲۵۵

 بازار سرمایه+بورس نیوز

احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اظهار کرد: تمامی اتفاقات و مشکلات بازارسرمایه از سال پیش با حمایت‌های دولت از بورس شروع شد و بازار تا ابتدای سال گذشته با مشتریان حرفه‌ای و متخصص خود روال عادی را طی می‌کرد اما؛ به یکباره با دعوت عجیب دولت به خصوص رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد سابق به بورس، مردم به سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه ترغیب شدند.

وی ادامه داد: در نتیجه رشد شدیدی در حجم تبادلات مالی و خرید و فروش سهام شد، همچنین تعداد کاربران دارای کد بورسی در کشور از حدود یک میلیون نفر به ۶۰ میلیون نفر رسید.



در وقت بره‌کشی، مدیران بورسی زیرساختی آماده نداشتند 

وی افزود: در این راستا بسیاری از مردم با سرمایه خود و یا تبدیل اموال شخصی خود به نقدینگی وارد بازار سرمایه شدند. البته اوایل شاهد رونق عجیب و غریب بازار بودیم که کاذب بودن این رشد از همان ابتدا پیش‌بینی شده بود و بعد از مدتی ناگهان سکوتی تاریخی در بورس حاکم شد که تا به حال به چشم خود ندیده بود.

ارکانی از دلایل مهم تشویق مسئولین دولتی به حضور مردم در بازار سرمایه، به جبران کسری بودجه در سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: این اتفاقات از طرفی موجب آسیب و ضرر بحران سقوط تاریخی بورس به مردم و سرمایه گذاران خرد شد.

سهامداران حقوقی با رانت اطلاعاتی، در اوج فروختند

نماینده مردم در خانه ملت اضافه کرد: از طرف دیگر، سهامداران کلان حقوقی وابسته به دولت و بانک‌ها با استفاده از رانت اطلاعاتی (خرید در نقطه کف و فروش در نقطه اوج) سود زیادی کرده و سپس از بازار خارج شدند.

وی ادامه داد: در واقع با این اتفاقات مردم کسری بودجه و سود قابل ملاحظه شرکت‌های بورسی و سهامداران حقوقی دولتی را با سرمایه خود تامین کردند که ظلم و خیانت آشکار دولت به جامعه را نشان می‌دهد. بنابراین در دولت جدید طرح‌های زیادی برای جبران مافات مردم در حال پیگیری بوده و در این راستا به تازگی احکام اعضای هیئت تحقیق و تفحص از سازمان بورس توسط قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صادر شد تا این موضوع یه صورت جدی بررسی شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص طرح‌های آینده اضافه کرد: قرار است اعضای هیئت تحقیق و تفحص مجلس در جلسات متعددی به صورت واضح و مستند مشکلات بازار سرمایه در برابر بانک مرکزی را ریشه یابی کرده و راه حل آنرا پیدا کنند.

هیزم بانک‌مرکزی زیر نقدینگی بورسی‌ها

ارکانی افزود: در واقع رقابت بورس و بانک‌ها رقابتی همیشگی بوده و نمی‌توان منکر آن شد چرا که مردم نقدینگی خود را بجای سپرده گذاری در بانک‌ها و تولید وارد بورس می‌کنند؛ بنابراین بانک‌ها طبیعتا از کاری که منجر به تضعیف و سقوط رقیب شود کوتاهی نمی‌کنند. در نتیجه سیستم بانکی، مدیران بانک ها، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی با فشار بر تصمیم گیرندگان تاثیرگذار بازار سرمایه، بورس را در نگاه مردم تضعیف و بی اعتماد می‌کنند تا نقدینگی مردم وارد بانک‌ها و سپرده‌گذاری‌ها شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه هدف فروش اوراق در ابتدا برای آسیب زدن به بورس نبود، بیان کرد: سال گذشته با پیشنهاد فروش اوراق برای جبران کسری بودجه در مجلس تأیید شد که این طرح به عنوان یک منبع درآمدی متعادل برای دولت تبدیل شود اما؛ متاسفانه طبق گزارش‌های ۶ ماهه دیوان محاسبات دولت باعث بهم ریختگی نظم و انضباط ساختار بودجه در حوزه بازار شد. همچنین دولت در این مدت فروش اوراق را بیش از اندازه افزایش داد که منجر به متضرر شدن مردم و سهامداران خرد شد.

وزیر فعلا هیچ‌گونه عملکرد مثبتی در بازارسرمایه انجام نداده است

نماینده مردم در خانه ملت ضمن اشاره به وزیر اقتصاد که نسبت به سیاست‌های دولت قبل در بورس اعتراض داشت، توضیح داد: خاندوزی وزیر اقتصاد قبل از رسیدن به این سمت شعار‌های بیشماری درباره تقویت وضعیت نابه‌هنجار بورس داد و در واقع به گونه‌ای مطالبه‌گر وزیر پیشین اقتصاد بدلیل از بین رفتن سرمایه مردم در بورس بود.

ارکانی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر این وزیر فعلا هیچ‌گونه عملکرد مثبتی در بازارسرمایه انجام نداده است. امیدواریم وزیر اقتصاد طبق صحبت‌های خود راهکار‌های مفیدی مانند ایجاد صندوق تثبیت بازار و NGO سهامداران خرد حقیقی را برای بهبود بازار سرمایه ارائه کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
تنبیهی برای صادرکنندگان
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

تنبیهی برای صادرکنندگان

دهقان دهنوی از زیر پوست «بورس» گفت
تامین مالی ۶۸۱ همتی از بازار سرمایه در سال ۹۹؛

دهقان دهنوی از زیر پوست «بورس» گفت

ارسال نظر
نظرات بینندگان
.
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
فقط میتونم بگم خدا همه تون رو به خاک سیاه بنشونه همین وتمام
چون نه پولی برامون مونده ونه سلامتی برامون مونده ونه آرامش ونه اعصاب و.....‌‌
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
دولت مردان خودتان رابگذاری جای ما تمام زندگیمان فدای دروغهاشده فکری به حالمان بردارید
اصغر
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۷
ای به باعث وبانی این امر بورس بر پدر ومادر وخودش لعنت که مردمو به خاک سیاه نشوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹
خدا همه کسایی رو که ملت رو بدبختت کردن لعنت کنه..آرامش نداریم این بورس رو تخته کنید آشغال دونی رو.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
دعوت ریس جمهور ریس بورس ورهبری میخوای تک تک جملات آقایان یا حضرات را بگم اینکه دعوت رهبری را نمیگی حتما می‌ترسی یا خبر نزار یا جرعت داشته باش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
فقط رئیس جمهور و وزیروقت تنهامردموتشویق کردن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷
باسلام فقط خفه شید وفقط پول مارا بدید چون علنا"دست تو جیب مردم کردید وقانونا" با یک دزد هبچ فرقی نمبکنبد وباید محاکمه وپول ما را تا دبنار آخر بدید ویکسال واندی فقط ضر میزنید دیگه بسط کنید وحی پیگیری میکنیم. بی شعورها اینقدر به شعور مردم توهین نکنید طی همین ماه وقبل ازآن دوتا عرضه اولیه(فجهان وسغدیر) مخصوصا"دومی بعد ازیک روز تو منفی رفت سرکتهای بی ارزش را وارد بازار سرمایه میکنبد وازمردم رانت میگیرید این دولت بادولت دیگه هیچی فرقی نداره (سگ زرد برادر شغاله)
Ali
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
. .بابورسش مردم و بیچاره کرد
خان داداش
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶
سلام
علی/کرمانشاه
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۹
آقای خاندوزی نمک‌خورده‌بانک‌های خصوصی و وام‌داربانک‌مرکزی است وعملکرد آقای خاندوزی بعدازنشستن‌برمیز وزارت به یکباره تعویض تاکتیک دادندو درکنار بانک مرکزی ودیگربانکها به روندریزشی بورس پیوست وکلا باخلف وعده باعث بی‌اعتمادی سهامداران حقیقی که بیش از۵۵میلیون نفر کد بورسی دار حقیقی هستندشدندبطوری که هرروز به بی‌اعتمادی مردم به دولت فعلی افزوده میشودکه بسیار مشکوک است به عوامل نفوذی دولت قبلی که از منتقدین سریخت دولت آقای رئیسی میباشندوباتوجه به رانت‌ها و منابع وسیع ثروت‌و صورت اسامی ۲۰۰نفره مسئولین‌اصلاح‌طلب‌وکارگزارانی وخانواده‌های آنها دربیگ‌فروشندگان سنگین چندهزارمیلیاردی سهام درسقف قیمت بودندونقدینگی راازبورس خارج کردند دروضعیت فعلی قیمت‌سهام‌شرکتها که اکثرادرزیرکف هستند قطعا برای دسترسی به اهداف چندمنظوره اقتصادی و سیاسی و تخریب وجه دولت فعلی وگذاشتن سهامداران زیان‌دیده‌سنگین که خسته وناامیدبه برگشت زیان‌خود هستندوبیش از۱۷ماه قرنطینه و زیان‌مکرر گریبان آنهارا گرفته قطعا در وضعیت بحرانی وتورم وگرانی سرسام‌آور قیمت کالا و خدمات انتخاب مناسبی برای تخریب وجه واعتماد مردم به دولت فعلی هستندکه کافی است بخشی ازنقدینگی که ازبورس خارج شده به بورس برگردانندو عملکرد مسئولین دولت فعلی را خنثی و تخریب نمایندکه مردم را مقابل دولت آقای رئیسی بگذارندکه موقعیتی حساس و تخریبی است که بایدقوه‌قضائیه ومجلس و مسئولین ناظربورسی بافوریت ورودنمایندونگذارند وقت ازدست برود و ناکسان اخلالگر اقتصادی و رانت‌داران‌سیاسی‌کار واداده و چندتابعتی وجه دولت عدالت محور را در ذهن مردم مخدوش وتخریب نموطند دولت آقای رئیسی باید سریعا عطف به وعده‌های انتخاباتی وحضوردربین سهامداران به مردم دررابطه باقطع دستان ناپاک و رانت‌دار و نفوذی‌های دارای تعارض منافع در بورس و شرکتهای بزرگ وخارج کنندگان کقدینگی سنگین ازبورس که اکثرا ازخانواده وبستگان ورانت‌داران سیاسی هستنداقدام نمایندوامید واعتماد رابه مردم‌وسهامداران وبازار تولید برگردانند وادایت بورس را به پاکدستان معتمد و متخصصین باتجربه و پاکدست بسپارندکه تیر دشمنان مردم و دولت به سنگ برخوردکند‌ومنابع خارج شده به بورس برگشت شو .اینشااله تا سیاه روی شود هرکه در او غش باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲
. . خاک بر سر این ملت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸
باید گفت درهیچ کشور ی بانکها بنگاههای اقتصادی و معامله گر نیستن که با بوزس رقابت کنن این آقای نماینده چرا فکر می کنه در همه جا بانکها با بورس رقابت دارن
ایمان
Germany
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴
واقعیت این ست که نه وزیر خاندوزی در حد این جایگاه وزیر اقتصادست. و نه عسقی در سطح رئیس سازمان بورس.. اصلا چرا دهنوی را برداشتند ایشان هم شجاع بود. و هم خوش بیان و هم با تدبیر اقای رئیسی میبایست امسال دهنوی را وزیر میکردند. بازار بورس متعادل و خوب بود با خبر برکناری دهنوری ریزش شروع شد‌. اصلا بیان و پرس تیژ عشقی در حدی نیست که حقوقیها گوش کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳
خدا همه این .ها را لعنت کند
بهمن
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۱
دولت دعوت کرد این جمله تکراری
بورس درایت ای سال۹۹ به بازاری پرسود تبدیل شده بود یعنی امروز میخرید چند روز بعد با سود زیادی میفروختی وبهروز شاخص مثبت بود ولذا مردم برای سود آمدند نه دعوت دولت.ویا کسی دیگر
خوب اگر مردم به دعوت دولت توجه دارند چرا در امور دیگر بحرف دولت نمیکنند خوب حالا هم دولت از مردم دعوت کند از بورس خارج نشوند ببینیم کی بحرف دولت میکند
فرزند به حرف پدر نمیکند مردم بحرف دولت میکنند
این نمایند اصلا تو باغ نیست
محمدباغبان ثانی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳
اقتصاد دستوری غیر آزاد به بهانه دشمن خیالی جیب۴٪پر پول وبقیه مردم بدبخت میکنه، واین زنجیره ادامه داره دولتها همه مثل هم هستند گردانندگان چشم گشنه
حسین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۴
مجلس ودولت دستشون تو یه کاسه است این وسط مردم بیچاره شدن این که نمیشه هر کی تقصیر را گردن دیگری می اندازه مجلس اگه حسن نیت داره چرا خاندوزی رو استیضاح نمیکنه
حسین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
این حرفها و ایرادات را جنابعالی چرا ۴ماه پیش نمیزدی!!!!دوما این سطحی ترین تحلیل بود که میشد برای اتفاقات بورس بیان کرد!!!اعتماد قشر اصلی جامعه که شامل طبقه ضعیف و متوسط جامعه میشد از دست رفته و این آسیب آنقدر جدی است که مشکلات آن سالهای سال حل نخواهد شد؛
برزو
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
اقای .شمابدترین رییس جمهوربعدانقلاب بودیدشماقشرضعیف لح کردید اه ناله این مردم ذجردیده ی روزی دامن خودت وخانوادت راخواهدگرفت انشاالله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
سلام بدیخت شدیم رفت زندگیمان بر باد رفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
بر پدر و مادر .
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
من بشخصه با دعوت .به بورس آمدم نه با دعوت .. ویا شخص دیگر .حالا هرچه بوده گذشته دولت کنونی وظیفه دارد جبران خسارت بکند چون توی این دوسال نه نتها پول ۱۵۰ تومنی من سودی برام نداشته بلکه از خود اصل سرمایه ام ۷۰ درصدش رفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷
سلام خسته نباشید. واقعا خسته نشدید اینهمه گناهان رو میندازید گردن روحانی و کلا ریس جمهورهای قبلی مگه رهبر دعوت نکرد ؟ مگه همین خاندوزی زمان دولت قبل کلی برنامه نمی‌داد ؟ مگه شعار تبلیغاتی ریسی حمایت از بورس نبود ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
فعلا چه خیانت چه دزدی چه رانت اطلاعاتی و چه تبلیغات را بین هودی بابوق کرنا مردم را به بور دعوت کردن ودر نهایت بدترینش عدم پیگیری این رفتارها بود که برگ برنده برای خائنین و تیر خلاص برای ۴۵ میلیون سهامدار حقیقی حالا قضاوت با شما اگر به فرمایش سیدالشهدا اگر دین ندارید حداقل آزاد باشید .پس قضاوت کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۷
در هیچ دولت اصولگرایی بورس رشد نکرده و نخواهد کرد چون اصلا اعتقادی به بپرس ندارند و توانایی مدیریت آن را ندارند . دولت هشت ساله احمدی نژاد سراسر ریزش بورس در نهایت خود بود. در دولت مدعی فعلی هم که قبل از انتخاب همه از مدیریت و توانمندی خود در مدیریت بورس می سراییدند و اکنون همه در کسوت رییس جمهور و وزیر اقتصاد و معاون اقتصادی هستند حال و روز بورس هر روز بغرنج تر می شود. اقتصاد مجلسی ها مانند افاضات وزیر فعلی اقتصاد در زمان نمایندگی مجلس است. اگر مجلس دو رو نباشد باید وزیر اقتصاد و وزیر صمت را استیضاح کنند ولی وکیل الدوله بودن مشکل ایجاد می کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۰
فقط حرف میزنین هیچ عملی ازتون دیده نمیشه
فتاحی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۲
درخواست اجرای عدالت داریم.