بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
رئیس دستگاه قضا: موظف هستید آسیب‌ها و کمبود‌ها را شناسایی، جمع‌بندی و رفع کنید؛

صدای رئیس دستگاه قضا از ابهامات بورس، درآمد

صدای رئیس دستگاه قضا از ابهامات بورس، درآمد
رئیس عدلیه با اشاره به اینکه «نمایش صف خرید و فروش در بورس»، «دخالت‌های ناظرین بورس در فرایند خرید و فروش سهامداران» و «خرید سهام با کد بورسی افراد حقیقی از سوی صندوق‌های حقوقی» جزو ابهاماتی بورس است، اعضای هیئت مدیره سازمان بورس را موظف به شفاف‌سازی و رفع ابهام کرد.
کد خبر : ۲۵۱۲۵۶

صدای رئیس دستگاه قضا از ابهامات بورس، درآمد

به گزارش بورس‌نیوز، در پی دستور اخیر رئیس عدلیه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژ‌ه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر به روز کردن گزارشات پیشین در مورد مسائل بورس و تخلفات احتمالی، هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با رئیس قوه قضاییه دیدار کردند.

در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای مطالبی در خصوص اهمیت بازار سرمایه و بورس بیان و اظهار کرد: با استقبال مردم از بورس فرصت خوبی برای دولت و مردم پیش آمد و نباید این فرصت با عملکرد ناصواب از بین برود و لازم است با شفاف نمودن فرایند‌ها در بورس دغدغه مردم هرچه زودتر رفع شود و مردم با امیدواری بتوانند کماکان در بورس فعالیت نمایند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بدیهی است بازار سرمایه نیز مانند بسیاری از بازار‌های دیگر دادوستد دارای سود و زیان است، افزود: طبعاً افراد با اختیار و آگاهی و آشنایی با بازار باید وارد آن شوند لکن رشد فوق‌العاده شاخص بورس در سال‌های ۹۸ و ۹۹ غیرمتعارف و غیرمنطقی بود و به همین جهت خیلی از دلسوزان و سازمان بازرسی کل کشور و دادستانی کل کشور به مسئولین ذی‌ربط به صورت کتبی و شفاهی هشدار دادند و موارد خلاف را متذکر شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به دغدغه‌های موجود در خصوص ریزش بورس در کشور گفت: باید تلاش و ابعاد نظارتی بازار سرمایه تقویت شود تا فرصت بازار سرمایه به ضد آن تبدیل نشود.

رئیس دستگاه قضا همچنین از آمادگی کامل قوه قضاییه برای کمک به دولت و سازمان بورس برای رفع آسیب‌ها و مشکلات بورس خبر داد.

صدای رئیس دستگاه قضا از ابهامات بورس، درآمد
عکس میزان
«نمایش صف خرید و فروش در بورس»، «دخالت‌های ناظرین بورس در فرایند خرید و فروش سهامداران» و «خرید سهام با کد بورسی افراد حقیقی از سوی صندوق‌های حقوقی» ابهاماتی است که اعضای هیئت مدیره سازمان بورس باید در رابطه با آن شفاف‌سازی و رفع ابهام کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه با افزایش غیرمتعارف شاخص بورس و تبلیغات صورت گرفته در سال‌های ۹۸ و ۹۹ جمع کثیری از مردم بدون اطلاع و آشنایی کافی حدود ۶۰ میلیون کد بورسی گرفتند، گفت: در آن مقطع زمانی سازمان بورس هم اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی مناسبی انجام نداد و در این فضا بعضی افراد کل موجودی را وارد بورس کردند و حتی بعضی از مردم با شرایط پیش آمده از بستگان و آشنایان خود نیز وجوهی را اخذ کرده و وارد بورس شدند و در حال حاضر برای این دسته مشکل مضاعفی به وجود آمده است.

رئیس سازمان بورس: زیرساخت‌های فنی، حقوقی و نظارتی بورس برای ورود سهامداران آماده نبود

در این نشست مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز گفت: ورود سرمایه مردم به بازار بورس طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ یک فرصت استثنائی برای شرکت‌های بورسی و رونق‌دهی به اقتصاد کشور ایجاد کرد، اما متأسفانه از آن جهت که زیرساخت‌های فنی، حقوقی و نظارتی متناسب با این هجوم سرمایه به بورس تعبیه نشده بود موجب پدید آمدن مخاطراتی شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین «آزادسازی بخش دوم سهام عدالت»، «مهیا نبودن زیرساخت‌های فنی و حقوقی کامل»، «فروکش کردن نقدینگی موجود با اقدامات دولت وقت» و برخی عوامل دیگر را از جمله دلایل ریزش بورس عنوان کرد.

عشقی در ادامه، وضعیت فعلی بازار سهام را مثبت و امیدوارکننده ارزیابی کرد و گفت: در مدت اخیر سود‌های شرکت‌های بورسی افزایش یافته است و مؤید این موضوع، صورت‌های مالی ماهانه‌ای است که شرکت‌های بورس در اختیار سازمان بورس قرار می‌دهند و این فرآیند، ما را به این نتیجه می‌رساند که نباید نگران بود.

رئیس دستگاه قضا از سازمان بورس، برنامه خواست 

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای پس از اظهارات عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار این سوال را مطرح کرد که این سازمان برای تقویت زیرساخت‌ها و به طور خاص نظارت و اعتمادسازی مردم چه برنامه‌ای دارد؟

عشقی نیز در پاسخ گفت: تا پایان سال با ارتقاء و تقویت سامانه‌های فنی و نظارتی تمام جریان‌های مالی اثرگذار در بازار سرمایه در سریع‌ترین زمان ممکن مورد رصد و شناسایی قرار خواهند گرفت و از این طریق از بسیاری آسیب‌ها و مخاطرات پیشگیری خواهد شد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور نیز اظهار داشت: از سال ۹۷ به بعد تذکرات و اخطار‌هایی به مسئولین ذی‌ربط بورس از جمله وزیر اقتصاد وقت داده‌ایم و به نظر می‌رسد بخش حقوقی سازمان بورس کارآمدی لازم را ندارد.

دادستان کل کشور: برگزاری مجامع سهام عدالت، ضروری است

دادستان کل کشور ساماندهی مجامع شرکت‌های سهام عدالت را ضروری دانست و گفت: در جلسه اخیر شورای عالی بورس فرصت سه ماهه برای این امر تعیین شد.

معاون رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این نشست طی سخنانی به تذکرات و گزارشات این سازمان به مسئولین ذی‌ربط سازمان بورس طی دو سال اخیر اشاره کرد.

صدای رئیس دستگاه قضا از ابهامات بورس، درآمد

محسنی اژه‌ای مقایسه جهانی، رو کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه گفت: مسائل مطرح شده از سوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و دادستان کل کشور جای بررسی و اقدام دارد لکن اینجانب با ملاحظات گزارشات رسمی و مردمی تفاوت‌هایی بین فرایند بورس در کشور خودمان و سایر بورس‌های دنیا می‌بینم که می‌تواند باعث رانت و سوءاستفاده عده‌ای و متضرر شدن عده دیگری گردد لذا به بعضی از موارد اشاره می‌کنم و امیدوارم سازمان بازرسی کل کشور و مسئولین سازمان بورس و اوراق بهادار به طور دقیق این موضوعات را بررسی کرده و اقدام مقتضی را به عمل آورند.

رئیس عدلیه: سازمان بورس باید ابهامات را شفاف‌سازی کند 

محسنی اژه‌ای در همین راستا به «نمایش صف خرید و فروش در بورس»، «دخالت‌های ناظرین بورس در فرایند خرید و فروش سهامداران» و «خرید سهام با کد بورسی افراد حقیقی از سوی صندوق‌های حقوقی» اشاره کرد و افزود: این موارد ابهاماتی است که اعضای هیئت مدیره سازمان بورس باید در رابطه با آن شفاف‌سازی و رفع ابهام کنند.

رئیس قوه قضاییه همچنین در خصوص نمایش صف خرید و فروش در بورس اظهار کرد: با وصف اینکه در بورس‌های متعارف دنیا صف خرید و فروش به نمایش گذاشته نمی‌شود چرا در بورس ایران صف خرید و فروش نمایش گذاشته می‌شود؟

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: از طرف ناظرین بورس دخالت‌های غیرمتعارف در امر خرید و فروش سهام صورت می‌گیرد و اموری بر سهامداران حقیقی و حقوقی تحمیل می‌شود و فرضاً نمادی بدون ضابطه بسته می‌شود بدون اینکه توضیحی داده شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به دسترسی کارگزاری‌ها و سازمان بورس به کلیه ردیف‌ها و سفارشات عرضه و تقاضا گفت: این در حالی است که سهامداران عادی به صورت آنلاین حداکثر ۵ ردیف از سفارشات را می‌توانند مشاهده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: همچنین دیده شده که صندوق‌ها به جای کد بورسی خود صندوق، با کد‌های حقیقی که در صندوق سرمایه‌گذاری کرده‌اند در بورس شرکت می‌کنند و یا کد‌های حقیقی صندوق را در اختیار دیگران قرار می‌دهند و آن‌ها در بورس شرکت می‌کنند.

رئیس عدلیه با بیان اینکه همه این موارد می‌تواند ایجاد رانت و فساد کند، گفت: باید در خصوص همه این موارد شفاف‌سازی شود.

در پایان این نشست رئیس قوه قضاییه از سازمان بازرسی خواست مسائل را به صورت جدی دنبال کند و به هیأت مدیره سازمان بورس نیز گفت: شما موظف هستید آسیب‌ها و کمبود‌ها را شناسایی، جمع‌بندی و رفع کنید و اگر نیاز به کمک قوه قضاییه است حتما کمک می‌کنیم و اگر معتقد هستید مجازات‌ها در این زمینه ناکافی است به صورت موردی اعلام کنید که اقدام لازم به عمل آید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
تنبیهی برای صادرکنندگان
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

تنبیهی برای صادرکنندگان

دهقان دهنوی از زیر پوست «بورس» گفت
تامین مالی ۶۸۱ همتی از بازار سرمایه در سال ۹۹؛

دهقان دهنوی از زیر پوست «بورس» گفت

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
تمام فساد زیر سر دامنه نوسان است که قانونی خود نمایی می کند هیچ کس نمی تواند مدرکی علیه این فساد بیاورد چون خود قانونش فساد زا است هر چه بگندد نمکش میزنن وای بحال که بگندد نمک . لازم نکرده موردی دنبال فساد بگردیم شاهد هرج و مرج های فصلی و شکایت شاکیان باشیم کافیست قوه قضاییه فساد زیر سایه قانون من دراوردی دامنه نوسان را متوجه بشود تا دستور حذف ان را صادر کند تا فساد یکجا ریشه کن شود نه موردی قانون باید درست شود قوه قضاییه باید متوجه بشود چرا عد هایی با چنگ دندان از این قانون من دراوردی 23 ساله چنان دفاع می کنن و تحلیل الکی بدونه کارشناسی به ببورس می دهند و هر بار تفره می رونداز بحث حذف دامنه همه متوجه شدن بورس ما نه تحلیل دارد نه از دلار نه مذاکرات و تورم نه سود شرکتها حساب نمی برد و فقط از 5درصد منفی و مثبت های اکلی ان هم زیر سر دامنه نوسان دستوری حساب می برد این یعنی اگر تمام مشکلات بیرونی از دلار و برجامو تورم و دخالت دولت و غیره حل شود باز با وجود دامنه نوسان هیچ ارتباطی به بورس و شاخص ندارد و دستوری عمل میکند دستوری هم که در بورس ما یعنی منبع فساد و دزدی و غیره که همه می دانیم مفهوم قیمت دستوری مساوی است با کثافتهای دزدان و توجیه و بهانه های متقابل دزدان برای اقدام به دزدی و توجیه . نتیجه از قوقضاییه با هزار و یک مدرک قانوی می توان گفت منبع فساد در بورس کشور قانون دامنه نوسان است که باید حذف شود تا شفافیت در بورس و جلوی گیری 80درصدی از فساد شود و هیچ راه حل و مدرکی برای گرفتن مفسادان و بهبود بورس با وجود این قانون من دراوری دامنه نوسان وجود ندارد با تشکر اهالیه بازار سرمایه و بورس کشور
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
اقای رییس محترم قوه قضاییه که میخواهید رفع کنید مشکل بورس و فساد را فقط یک کار کنید تا هزار کار بی ارزد شما دامنه نوسان را حذف کنید هم بورس کشور از قیمتها دستوری فشلی ره میشود هم دست دزدان و رانت خوان قطع میشود که تمام اهالیه بازار سرمایه از وضع شاکی هستن و شاکیتها دارن همش هم زیر سر همین دامنه نوسان فساد خیر و قائم به فساد ذاتی ایست که قانونی دزدان را ازاد میکند و هیچ مدرکی بجا نمی گذارن چون قانون دامنه نوسان محل فساد است و چهار چنگولی مانع حذف میشوند و بهانه تراشی ها غیر علمی و کارشناسی های بی منطق ارائه می دهند نه مورد تایید حل فن و سواداست نه به شفافیت بازار کمک میخواند و خواهان حذف زود هنگام و تدریجی دامنه نوسان از مقام قضایی هستیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
خدمت محترم رییس قو ه قضایی سلام کرده و بعنوان یک سهام دار قدیمی 30ساله در بورس مشکلات اصلی بورس را مختصر و مفید می گوییم مهترین مشکل بورس که مادر مشکلات بورس است که همان دامنه نوسان و دوم معاملات الگوریتمی در دست عده ایی خاص است را اشاره می کنم که 90درصد مشکلات و شاکیان بورس را تشکیل می دهد می دانیم دامنه نوسان یعنی قیمت گذاری دستوری و اجبار ی سهام داران برای خرید و فروش در فردا با تعیین 5 مثبت 5 منفی حداکثری تعریف میشود یعنی سلب اختیار سهام داران در قیمت گذاری که مال خودشان را حق ندارن قیمت گذاری کنن چیزی که هیچ کجای بورس های جهان وجود ندارد در مقابل طرفداران دامنه که از انها به حقوقی ها و صندوق ها و کارگزاران و نوچه های نوسانگیران و تبلیغ کننده ها در رسانه ها و غیره می توان اشاره کرد این گروهها با دست گرفتن قدرت و ثروت و نفوذ در بازار یک تازی کرده و دیگران و بورس و اینده ان برایشان مهم نیست فکر 5درصد مثبت و منفی و نقشه کشی برای نواسان و کارمزدهای بیشتر شخصی و شخصی هستن و در رییسان بئرس و سازمان هم نفوذ وافری دارن و سیستماتیک شدن و این چرخه فقط با حذف دامنه نوسان متلاشی میشود و بس . همه شاهد بودن و هستن و تجربه کردن که توجیه های این گروه تحلیل ندارد و بورس نه به دلار نه تورم و امریکا و برجام و نه سواد و تازه واردی و سودشرکتها و غیره بستگی ندارد و دستوری بپیش میرود و شاخص تعیین میکند این گروها برای فسادخودشان زیر سر دامنه نوسان مقصران را عوامل مصنوعی خارج از بورس در حوزه خودشان معرفی کرده و میگویند کسی حق ندارد دکان ما را برهم بزند دولت دخالت نکند قوه قضاییه دخالت و رسیدگی نکند چون بازار برهم میخورد این تهدید است یعنی ما می توانیم بورس را برهم بزنیم و کاری بما نداشته باشد هر کاری دلم خواست انجام دهیم ازجایکه حتی حرف اهل فن و سواد ومنطق خود اهالیه بازار را هم قبول ندارن و به هیچ منطق و سوادی هم پایبند نیستن و در کمال بیسوادی از بورس خودشان را سواد بازار میدانن و از تازه واردان و نفهمان بورس سو استفاده کرده و انها را مقصر زیانهای خودشان معرفی می کنن در حالی که هیچ با سواد و حرفه ایی و کهنکاری در بورس سر از این بی برنامه گی ها و تحلیل ناپذیری ها سر در نمی اورد جز خودشان که به بازار دستوری شاخص میدهن و اطلاعاتی وراری تحلیل و سوادو تخصص دارد در کل سخن بسیار که جا نشدنی نیست فقط این چرخه سیتماتیک با حذف دامنه نوسان و قیمت گذاری دستوری و بر داشته شدن صف های فیک قابل حل است دوم حق استفاده از معا ملات الگوریتمی است که یا باید برداشته شود یا عموم سهام داران از استفاده کنن تا کسانی ادعای سواد میکنن و از بازارسود می کنن و دیگران را به بیسوادی و بی تجربه گی متهم و تحلیل میکنن ببینم بدونه استفاده از اطلاعات از معاملات الگوریتمی با دست خالی و سوادشخصی چند چند در سود هستن و نتیجه حذف تدریجی و کامل دامنه نوسان و معا ملات الگوریتمی را جهت بهبود بورس کشور و جلو گیری از فساد وحشتناک در بورس را خواهانیم
سید اصغر حسینی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۶
ابهامات چیه زنگان 19000 تومانی خرید الان یکساله با رفع گره اقایان مدیر 6500 تومانه و بالا نیومده همه نمادها همینطوریه لا اقل یکسال و خرده ای پول ما را نگهداشتند پولهای ما را پس دهند ملت را با اندیکورهایشان و ابرکومو و... بازی دادند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹
حذف دامنه نوسان را خواهانیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۸
حذف دامنه نوسان این قانون فساد خیز را خواهانیم
خمک
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲
احسنت شیرت حلال مواظب خودت باش داری با گردن کلفت های بورس در میفتی همه اطرافتم شاید باشند. اینا همه جا دست دارن . خدا حفظت کنه آقای اژه ای شاخ فساد مملکت تو بورسه جناب التماسا درستش کن
پیشنهاد سهامدار معترض بورس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸
بعنوان یک باتجربه و آشنا به مسائل بورس و مشکلات جامعه سهامداران لطفا این موارد را پیگیری کنید خواسته میلیونها سهامدار بورس موارد زیر است شک نکنید باعث خیر برای مردم میشوید.مسائلی را پیگیری کنید که باعث کمک مالی به جمعیت زیادی میشود.
1- بورس 3 ماه است بعد از شروع دولت و شروع وزارت آقای خاندوزی و مدیریت جدید عشقی همش منفی بوده و قیمتها به قیمتهای اردیبهشت برگشته اند و ضررهای سهامداران بیشتر شد.اگر اینها نمیتوانند بازار بورس را درست کنند باید عوض شوند.
2-عرضه اولیه ها در بورس با شروع دولت از نیمه شهریور متوقف شد.اگر دولت کسری بودجه دارد چرا عرضه اولیه ها را قطع کرده؟
3-پرداخت سود سهام سهامداران قرار بود از سجام انجام شود نه تنها این کار در بیشتر شرکتها انجام نشد بلکه بیشتر شرکتها در بورس طبق ماده 240 قانون تجارت که 8 ماه فرصت به شرکتها برای واریز سود می دهد دقیقا ماه هشتم را انتخاب میکنند تا سهامدار اگر دیر متوجه شد سود سهامدار در حساب شرکت بماند.خیانتی که 30 سال است در شرکتهای بورسی انجام میشود و سود سهامداران بسیاری همینطوری در بانکها و شرکتها مانده و کسی پاسخگو نیست و پیگیری هم نمیکنند که همه را از سجام واریز کنند.حتی سود سهام عدالت هم بر اساس این قانون اشتباه با تاخیر 8 تا 12 ماهه واریز میشود.حتما این مورد را پیگیری کنید.
4- لازم است ماده 240 قانون تجارت فوری اصلاح شود و پرداخت سود سهامداران در بورس از یکهفته بعد از مجمع سالیانه صورت گیرد.این قانون متعلق به 50 سال پیش است و باید اصلاح شود. الان با وجود اینترنت و آنی شدن پرداخت ها باید سود شرکتها آنی یکهفته بعد از مجمع بحساب سهامدار واریز شود.اما بانکها بخاطر منافع خودشان پول مردم را در حساب خود نگه می دارند.
5-لازم است قانونی که به کارگزاری ها اجازه می دهد 2 روز بعد از فروش سهام پول سهامدار را بحسابش واریز کنند را ملغی کنند و قانون جدیدی ارایه شود که پول سهامداران بعد از فروش آنی همان روز بحسابشون واریز شود.دوره اینترنت و تجارت الکترونیک است 2 روز تاخیر مال دوره 20 سال پیش بود که همه چیز کاغذی و دفتری بود.
6-لازم است ضرر تمام سهامدارانی که صندوق پالایش و دارایکم خریدن و ضرر کردن پرداخت شود و ضرر سهامدارانی که عرضه اولیه ها را خریدن و آنها به زیر قیمت عرضه اولیه آمدن هم پرداخت شود تا سهامداران متضرر ضررشان کمی جبران شود.
7-لازم است طرح ادغام کارگزاری ها هم مثل ادغام بانکها استارت بخورد تا جلوی فساد و رانت در کارگزاری ها و کاهش خدمات در کارگزاری گرفته شود.چون تعداد کارگزاری ها در کشور ما نسبت به کشور ترکیه 5 برابر بیشتر است درحالیکه حجم و ارزش معاملات بورس ایران یک چهارم بورس ترکیه است.
8-جلوی قیمت گذاری دستوری در شرکتهای فولادی خودرویی پتروشیمی پالایشی گرفته شود و از تعیین دستوری نرخ ارز در بازار و 5 نرخی بودن ارز جلوگیری شود.
9-فروش سهام عدالت برای مستقیم و غیرمستقیم آزاد شود تا هر کی به نقدینگی نیاز دارد بفروشد.بسیاری مشکل مالی دارند.بیشتر سهام عدالت استانی ها متوقف است.
باتشکر
دنیز
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳
از این حرف های قشنگ زیاد شنیدیم
کو عمل?