بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
نگاهی به آنچه امروز در بازار سرمایه گذشت
قطعی سرور نتوانست آگاه را از معاملات باز دارد و کارگزاری آگاه و سیستم معاملاتی آساتریدر آگاه، با استفاده از سرور جایگزین آن، شامل قطعی نشده و به راحتی تا پایان ساعت بورس معاملات مشتریان خود را انجام داد.
کد خبر : ۲۵۱۳۵۸

نگاهی به آنچه امروز در بازار سرمایه گذشت

به گزارش بورس نیوز، مهم‌ترین اتفاق امروز، لایحه بودجه‌ای بود که فعالان بازار سرمایه از مدت‌ها قبل چشم انتظار آن بودند. لایحه بودجه ۱۴۰۱ با سقف کل بودجه‌ای ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومانی امروز تقدیم مجلس شد. طبق این لایحه، دولت سال آینده ۸۸ هزار میلیارد تومان اوراق می‌فروشد. نکته قابل توجه، کسری تقریبا ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۱ است.



امروز رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم در نشستی، پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه بودند. مجید عشقی در این نشست گفت: "واریز منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار نشان میدهد دولت عزم جدی برای توسعه این صندوق دارد و تصمیم دارد بصورت مستمر مبلغی را به صندوق واریز نماید. در لایحه بودجه هم یک عدد خوبی برای واریز به صندوق تثبیت آمده است که از بازار حمایت خوبی انجام شود. در بحث فروش ارز توسط شرکت‌های بورسی، بانک مرکزی اخیراً اجازه داده که شرکت‌ها بصورت آزاد و براساس عرضه و تقاضا، ارز خود را عرضه کنند. این نرخ دستوری نیست و برخی از نرخ‌ها بالاتر و برخی پایین‌تر است. این کار به تعیین نرخ ارز براساس عرضه و تقاضا کمک می‌کند. سوداوری شرکت‌ها بسیار خوب است. قطعا بازار همیشه در این شرایط نمی‌ماند. دولت هم در بازاری که تقاضا وجود دارد سهام عرضه خواهد کرد. باتوجه به شرایط کنونی امسال عرضه اولیه خرد نخواهیم داشت، برای سال آینده هم عدد‌های تامین بودجه دولت از طریق فروش اموال و سهام در بورس کمتر دیده شده است. دولت به کشش بازار برای عرضه سهام خود توجه دارد. در ماه‌های آینده شرایط بازار بهتر خواهد شد. "

امروز، اما فعالان بازار سرمایه، با یک چالش دیگر هم مواجه شدند. چالشی که به سرعت در فضای مجازی موجی از انتقادات را به دنبال داشت. دیتاسنتر تبیان به دلیل قطعی برق، زمینگیر شد و اکثر سرور‌های کارگزاری‌ها قطع شدند! با قطعی سرور کارگزاری ها، خیلی از سهامداران و فعالان بازار سرمایه در ساعات پایانی معاملات امروز، امکان معامله نداشتند. البته قطعی سرور نتوانست آگاه را از معاملات باز دارد و کارگزاری آگاه و سیستم معاملاتی آساتریدر آگاه، با استفاده از سرور جایگزین آن، شامل قطعی نشده و به راحتی تا پایان ساعت بورس معاملات مشتریان خود را انجام داد. اما انتظار می‌رود سایر کارگزاری‌ها هم برای اتفاقات ساده‌ای همچون قطعی برق آمادگی داشته باشند و صرفا روی یک دیتاسنتر حساب نکنند تا کوچکترین اختلالی، سرور کارگزاری‌ها را به کُما نبرد!

در نهایت، بازار امروز با اخم فعالان بازار به رویداد‌های امروز و افت ۲۳ هزار و ۶۷۹ هزار پله‌ای شاخص کل به معاملات خود پایان داد. امروز در مقابل ۸۷ نماد سبزپوش بازار، ۵۳۲ نماد هم چهره‌ای گلگون داشتند. این وضعیت نشان داد نه اظهارات دیروز قاضی القضات در مورد این بازار، از بی اعتمادی فعالان این بازار کاسته و نه لایحه بودجه تقدیمی به مجلس، در مرمت دیوار شکسته اعتماد سرمایه گذاران موثر بوده! کوتاهی و اهمال و بی توجهی بعضی کارگزاری‌ها در ارایه خدمات و اصلاح زیرساخت‌ها نیز، نمکی بر زخم فعالان بازار سرمایه بوده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر