بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

رالی نزولی جدید، عارضه بی‌اعتمادی‌ها

رالی نزولی جدید، عارضه بی‌اعتمادی‌ها
بازار سرمایه ارزنده است و صف‌های فروش این روزها از نگاه تحلیلی به شدت غیرمنطقی است. اما با توجه به جو روانی فعلی بازار سرمایه، نمی توان نقطه تعادلی برای این بازار مشخص کرد و بعید نیست که بازار افت بیشتری هم داشته باشد.
کد خبر : ۲۵۱۴۲۷

رالی نزولی جدید، عارضه بی اعتمادی ها

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه روز گذشته به شدت منفی بود و شاخص کل بورس کانال ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی را از دست داد. این در حالی است که انتظار می رفت با تقدیم لایحه بودجه سال آینده از ابهامات این بازار کاسته شده و بازار سرمایه کمی رنگ آرامش به خود بگیرد.

ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت لایحه بودجه و تاثیر آن بر بازار سرمایه بیان کرد: انتظار نمی رفت و واکنش فعالان بازار سرمایه به لایه‌های بودجه تا این حد منفی باشد.

وی اضافه کرد: اعداد و ارقام درج شده در لایحه بودجه ای که تقدیم مجلس شده، تقریباً همان اعدادی است که در پیش نویس هم آمده و از قبل، انتظار آن را داشتیم اما؛ این که با انتشار لایحه تقدیمی به مجلس، بازارسرمایه این چنین رنگ‌سرخ به خود بگیرد منطقی نیست ضمن این که در لایحه بودجه تقدیم شده به مجلس اخبار خوشایندی هم وجود دارد.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: از جمله حذف ترجیحی ارز برخی از صنایعی که تا قبل از این که دلار ۴۲۰۰ تومانی دریافت می کردند. به نظر می رسد بازار سرمایه وارد یک رالی شدیدا نزولی جدید شده که هیچکس انتظار آن را نداشت. حال آنکه منطقی‌تر آن بود که برخی صنایع که از لایحه بودجه تاثیر مثبت می پذیرند، معاملات مثبتی هم داشته باشند. این موج نزولی جدید و خروج نقدینگی از بازار، بیش از آنکه ناشی از آیتم های درج شده در بودجه ۱۴۰۱ باشد ناشی از جو روانی منفی بازار سرمایه است.

وی افزود: این فضای روانی ایجاد شده فقط باید توسط قانونگذار اصلاح گردد. در حال حاضر یک ذهنیت منفی بین سرمایه‌گذاران شکل گرفته که دولت با کسری بودجه و کمبود نقدینگی مواجه است و به همین سبب هم دست در جیب شرکت‌ها کرده تا تامین مالی کند. فراموش نکنید که قبل از ارائه لایحه بودجه به مجلس ، بازار پیش‌بینی افزایش نرخ گاز و... را می‌کرد و ضمناً تاثیر افزایش نرخ گاز برای کل بازار، اثر با اهمیتی ندارد. اما شاهد آن هستیم که تمامی نمادها رنگ‌سرخ به خود گرفته اند و با فشار فروش مواجه هستند. از این رو باید قبل از آنکه به تحلیل اثر واقعی اتفاقات توجه کرد، به تحلیل آثار روانی هر اتفاق بپردازیم.

رالی نزولی جدید، عارضه بی اعتمادی ها

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه کسری بودجه دولت می تواند سال آینده تورم به دنبال داشته باشد اظهار کرد: اگرچه بازار سرمایه تحت تاثیر تورم، پتانسیل رشد خواهد داشت، اما نکته اینجاست که بازار سرمایه ما در حال حاضر و با همین شرایط فعلی کاملاً ارزنده است. به عبارتی حتی اگر سال آینده تورم عادی و متوسط داشته باشیم باز هم نسبت P/E در اکثر صنایع از میانگین همبشگی بازار کمتر است. تعداد سهم هایی که نسبت های P/E پایین دارند (حتی در نمادهای کوچک بازار) بسیار زیاد است. علت آنکه در گذشته سهم‌هایی همچون فولاد مبارکه اصفهان را سهمی بنیادی می نامیدند، نسبت P بر E پایین این سهم بود. حال آنکه به شرایطی رسیده‌ایم که بسیاری از سهم های ما از این ویژگی برخوردارند و نسبت های P بر E پایینی دارند.

هلالات گفت: بازار سرمایه قطعا بازار ارزنده‌ای است و پتانسیل رشد دارد. اما این رشد در گرو دو اتفاق است‌. نخست آنکه سیاست‌گذاران و دولتمردان تا رسیدن این بازار به تعادل و برطرف شدن جو روانی منفی این بازار به حمایت از بازار سرمایه و تزریق نقدینگی به این بازار بپردازند.

وی افزود: دوم آنکه با توجه به رالی منفی شکل گرفته در این بازار، بازگشت بازار به مدار صعود نیازمند زمان خواهد بود. با فرض اینکه روند فرسایشی مذاکرات ادامه داشته باشد و نرخ ارز هم تغییری نکند و نرخ دلار در سامانه نیما در همین حوالی باشد و تورم سنگینی هم نداشته باشیم، باز هم بازار سرمایه ارزنده است و صف‌های فروش این روزها از نگاه تحلیلی به شدت غیرمنطقی است اما؛ با توجه به جو روانی فعلی بازار سرمایه، نمی توان نقطه تعادلی برای این بازار مشخص کرد و بعید نیست که بازار افت بیشتری هم داشته باشد.

هلالات در خاتمه تصریح کرد: همانطور که در روزهای صعود بازار، سرمایه‌گذاران توجهی به تحلیل نداشتند و فقط چشم بسته اقدام به خرید می کردند، این روزها هم خیلی از سهامداران بدون توجه به تحلیل و بنیاد سهم ها فقط فروشنده هستند. مادامی که چنین فضایی بر بازار سرمایه حاکم باشد، نمی‌توان گفت بازار تا کجا منفی خواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کاهش فاصله ارز نیما و بازار آزاد؛  فرصتی برای رشد بازار سرمایه
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری پارند در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

کاهش فاصله ارز نیما و بازار آزاد؛ فرصتی برای رشد بازار سرمایه

در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد؛

آیا "تورم"، نقدینگی بورس را جارو کرد

ارسال نظر