بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد؛

تاثیر منفی نرخ گاز در بودجه ۱۴۰۱ بر EPS بورسی‌ها

تاثیر منفی نرخ گاز در بودجه ۱۴۰۱ بر EPS بورسی‌ها
با توجه به نرخ گازی که در بودجه پیشنهادی دولت به مجلس ارائه شده، می‌توان گفت در صورت اجرایی شدن تأثیر این نرخ بر EPS شرکت‌های فولادی بسیار منفی خواهد بود.
کد خبر : ۲۵۱۸۳۰

بازار سرمایه+بورس نیوز

وحید یعقوبی، معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با بورس نیوز، در خصوص تأثیر بودجه پیشنهادی بر EPS شرکت‌های فولادی اظهار کرد: نرخ گاز قیمت عمده‌ای در محاسبات EPS برای شرکت‌های مختلف به حساب می‌آید و مسلما رابطه مستقیمی با بودجه دارد و در این راستا نرخ خوراک نیز بر نرخ فولادی، EPS شرکت‌ها و منافع سهامداران تأثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت.



وی در ادامه با اشاره به اهمیت گاز در صنعت پتروشیمی افزود: در پتروشیمی، گاز به‌عنوان مواداولیه محسوب می‌شود در حالی که برای شرکت‌های فولادی اینطور نیست؛ در واقع در کارخانه‌هایی که آهن‌سازی صورت می‌گیرد گاز به عنوان خوراک مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه سنگ‌آهن به عنوان مواداولیه این حوزه به حساب می‌آید و در آهن‌سازی، گاز یک کاتالیزگر به شمار می‌آید؛ یعنی نقشی بین مواداولیه و سوخت را ایجاد می‌کند.

یعقوبی در پایان گفت: به همین دلیل مبنای بودجه پیشنهادی این شده که در صورت برابر کردن نرخ سوخت با خوراک، نرخ گاز فولاد را ۳۰ درصد از پتروشیمی حساب کنند که این عملکرد به لحاظ فنی اثبات شده است. در نهایت با توجه به نرخ گازی که در بودجه پیشنهادی دولت به مجلس ارائه شده، می‌توان گفت در صورت اجرایی شدن، تأثیر این نرخ بر EPS شرکت‌های فولادی بسیار منفی خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر