بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد؛

"هوش سرمایه" در فضای ابهامی اجازه خرید نمی‌دهد

برای فعالان بازار سرمایه ابهام ایجاد شده و زمانی که فضای مبهم در بازار وجود داشته باشد، سرمایه گذاران خرید نکرده و تا روشن شدن تکلیف، دست نگه می‌دارند. در این صورت فعالان بازار با خرید نکردن باعث افزایش عرضه و در نهایت افت بازار می‌شوند.
کد خبر : ۲۵۲۲۷۱

بازار سرمایه+بورس نیوز

حافظ عزیزی نقش، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز، اظهار کرد: متأسفانه وضعیت فعلی بازار خوب به نظر نمی‌رسد و نگاه‌های منفی زیادی در این حوزه وجود دارد که به مذاکرات وین و بعد از آن به قیمت ارز و دلار مربوط است.

وی افزود: البته نمی‌توان گفت با نتیجه گرفتن مذاکرات، دلار ریزش شدیدی خواهد داشت؛ اما اکثر فعالان بازار معتقدند رابطه محکمی بین دلار و توافقات وجود دارد که در نتیجه به عنوان عامل اصلی و کلیدی بازار سرمایه شناخته شده هستند.

وی در خصوص تأثیرات بودجه بپیشنهادی بر بازارسرمایه ادامه داد: بودجه‌ای که به مجلس ارائه شده به نفع بورس و بازار سرمایه نیست؛ زیرا دولت قصد دارد کسری بودجه در سال آینده را به صفر برساند و برای این کار باید درآمد‌ها یا هزینه‌ها را افزایش دهد که در این راستا بر افزایش هزینه‌های انرژی، حق مالکانه و حق بهره برداری تمرکز بیشتری کرده است.

مذاکرات، دلار و بودجه؛ ۳ عامل موثر در روند بورس//قربانی//

عزیزی نقش اذعان کرد: چهار صنعت بزرگ سودآور بازار یعنی پتروشیمی، معدنی، فولادی و پالایشی حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ درصد هزینه انرژی پرداخت می‌کنند چراکه قیمت گاز خوراک ۵هزارتومان و گاز سوخت ۲هزارتومان است. در واقع این افزایش هزینه‌ها تأثیرات نامناسبی داشته و بازار به آن‌ها واکنش منفی نشان خواهد داد.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به فضای مبهم بورس خاطرنشان کرد: در راستای بهبود بازار، ستاد اقتصادی دولت ۱۰ بند حمایتی را تنظیم کرد که البته این لایحه هنوز به تصویب مجلس نرسیده و همچنین تکلیف نرخ حامل‌های انرژی در مصارف نیرویی مشخص نشده است. به همین دلیل برای فعالان بازار سرمایه ابهام ایجاد شده و زمانی که فضای مبهم در بازار وجود داشته باشد، سرمایه گذاران خرید نکرده و تا روشن شدن تکلیف، دست نگه می‌دارند. در این صورت فعالان بازار با خرید نکردن باعث افزایش عرضه و در نهایت افت بازار می‌شوند.

وی بیان کرد: وضعیت بازار سرمایه در آینده به چند مورد بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها نتیجه مذاکرات وین بوده و مورد دیگر، سطوح قیمتی دلار پس از نتایج مذاکرات است.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: عده‌ای از فعالان معتقدند اگر مذاکرات نتیجه‌بخش باشد، قیمت دلار نیمایی افت شدیدی پیدا کرده و در این صورت بازار هر چند کوتاه مدت و موقت واکنش منفی خواهد داشت. عده‌ای دیگر نیز می‌گویند، چون دولت وضع مالی خوبی ندارد، حتی در صورتی که مذاکرات به نتیجه برسد بهبود وضعیت اقتصادی در کشور زمان خواهد برد. در این راستا قیمت ارز به صورت موقت کاهش می‌یابد؛ اما می‌توان گفت دوباره افزایش خواهد یافت.

عزیزی نقش در پایان گفت: آینده بازار بستگی به این دارد که روند صعودی یا نزولی باشد که همین روند نیز به نتایج مذاکرات، سطوح قیمتی دلار و بودجه وابسته است. این سه عامل به قدری تأثیرگذارند که می‌توانند معاملات را در جهت روند مثبت یا منفی بازار تغییر دهند؛ بنابراین نمی‌توان آینده بازار را به طور قطع پیش بینی کرد چرا که منوط بر مسائلی بوده که هنوز تکلیف مشخص و روشنی ندارند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در معاملات روز گذشته رقم خورد؛

کاهش اندک قیمت سهام عدالت

همه زیرساخت پرداخت سود ازطریق سجام آماده است
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:

همه زیرساخت پرداخت سود ازطریق سجام آماده است

نسخه اولیه بودجه، گل به خودی بود
محمد بنیادی، کارشناس بازار سرمایه؛

نسخه اولیه بودجه، گل به خودی بود

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

سرمایه‌گذاران در تردید تصویب بودجه ۱۴۰۱

ارسال نظر