بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

گپی که سهم‌های کوچک را به اغما برد

گپی که سهم‌های کوچک را به اغما برد
نایب رییس هیات مدیره شرکت سبدگردان فراز گفت: رفتارهای بازیگرانه دولت‌ها و بازارسازها بیش از قبل روی کلیت بازار سرمایه اثر گذار بوده و به این بازار جهت داده است.
کد خبر : ۲۵۲۵۴۲

گپی که سهم های کوچک را به اغما برد

به گزارش بورس نیوز، اگرچه بازار سرمایه هفته گذشته سبز بود و امیدواری هایی نسبت به رشد دوباره بازار در دل سرمایه گذاران جوانه زده بود؛ ولی با منفی های این هفته، نه فقط شاخص کل بورس مجددا افت کرد و اینک به محدوده ۱ میلیون و ۳۶۲ هزار واحدی رسیده، که قیمت سهم ها هم کاهش یافته است.

حمیدرضا جیهانی، نایب‌رئیس هیات مدیره و مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان فراز در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد: بازار سرمایه روان ترین و شفاف ترین حوزه برای سرمایه گذاری در کشور است. قاعدتاً چنین فضای روان و شفافی، اقتضاهای خاص خود را هم خواهد داشت تا سایر بخش های اقتصادی هم بتواند به همین شفافی پاسخگوی نیازهای فعالان اقتصادی کشور باشد

وی ادامه داد: مشکل این جاست که بازارسرمایه همواره با ابهاماتی دست و پنجه نرم می‌کرده و در ۲ سال گذشته ابهامات این بازار به مراتب بیش از قبل شده چراکه رفتارهای بازیگرانه دولت‌ها و بازارسازها بیش از قبل روی کلیت بازار سرمایه اثر گذار بوده و به این بازار جهت داده است.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: بازار سرمایه را می توان هم از منظر منطقی و ریاضی تحلیل کرد (تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال) و هم می‌توان از نگاه روانشناسی و اجتماعی به تحلیل رفتارهای این بازار پرداخت. در حال حاضر از منظر تکنیکال و بنیادی بازار سرمایه ما با هیچ مشکلی مواجه نیست و بسیاری از سهم ها به قیمت های کمتر از ارزش ذاتی خود رسیده و شرکتهایی که بازار فروش خوبی دارند (چه بازار داخلی و چه بازارهای صادراتی)، به لحاظ تحلیلی برای سرمایه گذاری ارزنده هستند.

جیهانی تاکید کرد: ولی از منظر اقتصاد رفتاری و روانشناسی بازار، بازار سرمایه ما با مشکلات و موانعی روبروست که مجال رشد به این بازار نمی دهند. نتیجه همین مشکلات روانی در بازار سرمایه است که شاهد افت چشمگیر حجم معاملات و نیز خروج نقدینگی از این بازار هستیم.

وی اضافه کرد: با توجه به ارزش بازار سرمایه ما، حجم روزانه معاملات عددی بسیار ناچیز و اندک است و به نوعی می‌توان گفت بازار سرمایه در حال حاضر بازاری نیمه تعطیل است. بازار سرمایه غرق در ابهام است و ابهامات موجود در این بازار انگیزه سرمایه‌گذاری و ورود نقدینگی را از سرمایه‌گذاران گرفته است.

مدیر سرمایه گذاری سبدگردان فراز تصریح کرد: به همین دلیل بازار سرمایه در محدوده کانال ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی درجا زده و وارد فاز اصلاحی(اصلاح زمانی) شده و با وجود مثبت های هفته گذشته، این هفته دوباره بازار سرمایه وارد فاز منفی شد و قیمت سهم ها افت کرد.

وی خاطرنشان کرد: از نگاه تکنیکالی، احتمالاً دوره اصلاح بازار سرمایه تا اواسط زمستان زمان خواهد برد. بعد از آن هم احتمالاً بازار سرمایه رشد قابل توجهی نخواهد داشت؛ اما حجم معاملات رونق خواهد گرفت. البته باید دید رویکرد دولت و بازارگردان ها در قبال بازار سرمایه چه خواهد بود. در روزهای گذشته، خبر افزایش دامنه نوسان معاملات که خبری خوشایند برای بازار سرمایه ما خواهد بود، مطرح شد؛ اما با توجه به اظهارات مسئولان سازمان بورس به نظر می رسد افزایش دامنه نوسان شامل سهم ها و نمادهای بزرگی بازار خواهد شد.

جیهانی گفت: در این صورت، نقدینگی جذب سهم هایی که پتانسیل برگزاری مجامع خوب و سود تقسیمی بالاتری را خواهند داشت، شده و شاخص هم رشد خوبی نشان خواهد داد؛ ولی سهامداران سهم های کوچک بهره چندانی از رشد بازار سرمایه نخواهند برد و دوباره گپ واگرایی بین شاخص کل هم وزن و شاخص کل بورس ایجاد خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص راهکارهای کمک به بهبود وضعیت بازار سرمایه اظهار کرد: نکته مثبت رکود این روزهای بازار سرمایه این است که بازار این روزها بازاری تحلیلی تر و منطقی تر از گذشته بوده و فعالان واقعی بازار سرمایه، نگاه جدی تری به تحلیل سهم ها دارند. به همین خاطر است که منفی ها و صف های فروش سهم های بزرگ و بنیادی بازار با سرعت بیشتری جمع شده و احتمالاً در ماه‌های آینده، سهامداران حقیقی باید سهم های بنیادی خود را که این روزها در صف‌های فروش عرضه کرده‌اند، ۱۵ تا ۲۰ درصد بالاتر از قیمت های فعلی از فعالان واقعی بازار سرمایه خریداری کنند.

جیهانی در خاتمه تصریح کرد: یکی از ابهامات بزرگ بازار سرمایه ما بحث بودجه است. نگاه مثبت وزارت اقتصاد و جناب آقای خاندوزی نسبت به بازار سرمایه و نگاه مثبت وزارت صمت نسبت به حذف قیمت گذاری های دستوری، سیگنال مثبتی برای شکل‌گیری یک بازار کارا در یک سال آینده خواهد بود. علاوه بر این بلاتکلیفی در نتیجه مذاکرات که ابهام بزرگی هم برای بازار سرمایه ما ایجاد کرده، احتمالاً در آینده ای نزدیک با حصول یک توافق برد_برد و تعاملی کاهش خواهد یافت. در این صورت با توجه به کاهش احتمالی نرخ ارز، نقدینگی جذب سهم شرکت هایی با بهره وری بالاتر که فروش ریالی و بازار داخلی خوبی دارند، خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کانونی برای پیگیری مطالبات سهامداران عدالت
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

کانونی برای پیگیری مطالبات سهامداران عدالت

باگ بزرگ پیش‌نویس طرح اصلاح قانون بازارسرمایه
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

باگ بزرگ پیش‌نویس طرح اصلاح قانون بازارسرمایه

نبود نظارت را با سخت‌گیری و برخورد شلاقی پر نکنیم!
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نبود نظارت را با سخت‌گیری و برخورد شلاقی پر نکنیم!

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

سرمایه‌گذاران در تردید تصویب بودجه ۱۴۰۱

ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
الان بحث نرخ خوراک و نرخ سوخت در بودجه و تاثیر اون روی سود شرکتها خودش ماجرای پیچیده ای شده.هر کارشناسی یه تحلیل برای خودش داره.بنظرم تا گزارش ۳ و ۶ ماهه سال بعد ارائه نشه نمیشه قضاوت کرد.در مورد برجام هم بنظر اینجانب ریسک به نتیجه نرسیدن اون برای بازار به مراتب بیشتر هست.
امیرحسین
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
مردم هستشون نیست شده در بورس.واقعا چه کسی باید جوابگو باشه؟!
سارا
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
تا سهم های کوچک بازار که اغلب سهم های کوچک بازار در بازارپایه فرابورس هستند و تابلوی زرد هستند رشد بالای 100 درصد را نداشته باشندسهم های بزرگ در تابلوی اول و دوم بورس رشد قیمتی نخواهند داشت...دلیل اش هم این است که ابتدا باید سهم های کوچک و متوسط رشد داشته باشند که اعتماد از دست رفته برگردد و مردم به بازار اعتماد پیدا کنند و بیایند ببیند سهم های کوچک و متوسط رشد داشته است و سهم های بزرگ رشد نکرده است اقدام به خرید نمایند و سهم های بزرگ هم رشد پیدا نمایند....
در ضمن سهم های بزرگ هر چقدر هم سود تقسیم کنند همان مقدار و یا بیشتر از قیمت سهم در موقع بازگشایی کم خواهد شد...پس تقسیم سود معنی ندارد که از قیمت سهم کم بشود....