بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد:

دولت، "شاخص" را در ۱,۳۰۰میلیون واحدی اسیر کرد

در واقع دولت به نحوی بازار را کنترل می‌کند که شاخص بین دامنه یک میلیون و ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار واحد گیر کرده و همین قضیه باعث شده اکثر حقوقی‌ها از بازار خارج شوند.
کد خبر : ۲۵۲۷۰۹

بازار سرمایه+بورس نیوز

علی محمد خبیری، مدیرعامل سرمایه‌گذاری ایساتیس پویا در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، اظهار کرد: با توجه به شرایط به نظر می‌رسد بازارسرمایه در وضعیت خوبی قرار نگرفته که به دلیل مسائل بودجه‌ای و جو مذاکرات ایجاد شده و هر دو در اقتصاد کشور و بازارسرمایه تأثیرگذار هستند.



وی افزود: در حال حاضر نگرانی بازار تأیید مصوباتی بوده که در مجلس مورد بررسی قرار گرفته، به خصوص مسائل مالیاتی مانند بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که حدود ۶۰ درصد نگرانی و حساسیت‌ها را به خود اختصاص داده است.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: در نتیجه به نظر نمی‌رسد تا پایان سال بازارسرمایه شرایط خوبی را سپری کند؛ در واقع دولت به نحوی بازار را کنترل می‌کند که شاخص بین دامنه یک میلیون و ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار واحد گیر کرده و همین قضیه باعث شده اکثر حقوقی‌ها از بازار خارج شوند.

خبیری اذعان کرد: در این راستا باید منتظر ماند و دید مسائل بودجه‌ای به خصوص در مجلس چه نتایجی خواهد داشت و رویکرد نمایندگان و دولت در برابر مسائل مالیاتی چگونه است. در هر صورت این مسئله برای بازارسرمایه و اقتصاد بسیار نگران‌کننده خواهد بود که هر چه زودتر باید رفع شود.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری ایساتیس پویا درباره تأثیر دلار نیمایی در بازار مطرح کرد: دلار نیمایی و آزاد تقریبا وابسته به یکدیگر بوده و دولت تلاش می‌کند تا هر دو را در یک محدوده قیمتی نگه دارد. پیش‌بینی‌ها بر این اساس است که نرخ دلار نیمایی تا پایان سال به محدوده ۳۵ الی ۳۶ هزار تومان خواهد رسید اما؛ در صورتی که مذاکرات برجام به نتیجه برسد، دلار در همین دامنه ۲۸ الی ۳۰ هزار تومان خواهد ماند.

وی در خصوص صنایع پیشرو توضیح داد: می‌توان گفت تقریبا تمامی گروه‌ها در یک راستا هستند، در واقع اگر در شاخص افزایش صورت گیرد این افزایش تقریبا در یک بستر اتفاق می‌افتد و کاهش نیز همین گونه خواهد بود. کاملا مشخص است که مواد اولیه و فرآیند تولید آن به خصوص در صنایع معدن، فلز و غذایی مجموعه‌هایی کنترل شده هستند.

خبیری در پایان گفت: دلیل کنترل مواد اولیه این است که در ابتدای سال ۱۴۰۱ تورم انتزاعی بوجود خواهد آمد. به همین دلیل در دو ماه آخر سال، در حوزه‌هایی که توانایی مدیریت این تورم را دارند تقاضا ایجاد می‌شود. در واقع این یک روند همیشگی بوده که در ابتدای سال تورم ایجاد شده و در حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت اتفاق می‌افتد که منجر به ایجاد عرضه و تقاضا خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر