بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
اونس طلا هفته گذشته در واکنش به سیگنال بانک مرکزی آمریکا برای افزایش سریع‌تر نرخ‌های بهره، بیش از ۳۵ دلار ریزش کرد، اما تحلیلگران می‌گویند انتظارات برای تحکیم سیاست پولی ممکن است به اوج خود رسیده باشد و فضا را برای این فلز ارزشمند مساعد کند.
کد خبر : ۲۵۲۷۶۰

قیمت طلا+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، در معاملات روز جمعه بازار آمریکا هر اونس طلا با هشت دلار و ۲۰ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، در ۱۷۹۷ دلار و ۴۰ سنت بسته شد، اما برای کل هفته ۱.۷ درصد کاهش داشت.



خبر مهمی که هفته گذشته بازار طلا را شوکه کرد، انتشار جزئیات نشست دسامبر بانک مرکزی آمریکا بود که نشان داد بازار کار بهبود پیدا کرده و تورم مشکل‌زا ممکن است افزایش سریع‌تر نرخ‌های بهره را ایجاب کند. طلا دارایی امن در برابر تورم شناخته می‌شود، اما به افزایش نرخ‌های بهره آمریکا که هزینه نگهداری این فلز ارزشمند را افزایش می‌دهد، به شدت حساس است. جزئیات نشست ماه دسامبر بانک مرکزی آمریکا که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داد مقامات بانک مرکزی درباره کاهش مجموع دارایی‌های در اختیار این بانک و افزایش سریع‌تر از موعد نرخ‌های بهره برای مبارزه با تورم گفتگو کرده‌اند.

تحلیلگران می‌گویند با توجه به افزایش موارد ابتلا به واریانت اُمیکرون در دسامبر و ژانویه، این دیدگاه ممکن است تاریخ گذشته باشد.

بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت "تی دی سیکیوریتیز" به کیتکونیوز گفت: اُمیکرون بدون تاثیر نبوده است و ما شاهد تاثیر آن بر آمار اشتغال بوده‌ایم.

اقتصاد آمریکا در دسامبر ۱۹۹ هزار شغل ایجاد کرد که بسیار پایین‌تر از پیش‌بینی اقتصاددانان برای اضافه شدن ۴۰۰ هزار شغل جدید بود. آمار اشتغال نوامبر هم به رقم ۲۴۹ هزار شغل بازبینی شد. در این بین، نرخ بیکاری آمریکا به ۳.۹ درصد کاهش یافت که بهتر از پیش بینی نرخ ۴.۱ درصد بود.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار شرکت OANDA اظهار کرد: طلا هفته بدی داشت، اما وقتی در نظر بگیرید که بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله از ۱.۵۳ درصد به ۱.۷۵ درصد افزایش پیدا می‌کند، می‌تواند وضعیت بدتری پیدا کند. سطح ۱۷۷۰ دلار می‌تواند سطح حمایتی خوبی برای طلا در معاملات هفته جاری باشد.

اورت میلمان، کارشناس فلزات ارزشمند شرکت "گینزویل کوینز" گفت: عوامل بلندمدت همچنان از قیمت‌های بالاتر طلا پشتیبانی می‌کنند. حتی اگر نرخ‌های بهره افزایش پیدا کند، تورم بالا به معنای آن است که نرخ‌های واقعی منفی است. این امر برای طلا مثبت است. همچنین در دو سیکل قبلی افزایش نرخ‌های بهره، طلا عملکرد بسیار خوبی در ابتدای افزایش نرخ‌ها داشت و می‌توانیم شاهد تکرار این وضعیت در زمان افزایش نرخ‌های بهره در سال میلادی جاری باشیم و اونس طلا ممکن است تا سطح ۱۹۰۰ دلار صعود کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر