بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
با حلوا حلوا کردن، دهان بورسی‌ها شیرین نمی‌شود!
زمانی که ذهنیت سهامدار نسبت به کلیت بازار و وعده‌های داده شده منفی باشد، هر قدر که خبر خوب به بازار سرمایه تزریق شود، هیچ تأثیری نخواهد داشت.
کد خبر : ۲۵۲۸۲۶

با حلوا حلوا کردن، دهن شیرین نمیشه//قربانی//

حمزه کریمی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز، با تأکید بر مهم بودن نگرش سرمایه‌گذاران به بورس اظهار کرد: یکی از پارامتر‌های تأثیرگذار در بازار، نرخ بهره بین بانکی بوده اما؛ در حال حاضر ذهنیت سهامدار نسبت به بازار سرمایه مهم‌ترین نکته است.



وی افزود: در واقع اگر نرخ بهره بین بانکی به زیر ۲۰ درصد برسد به بازار کمک خوبی خواهد کرد؛ اما این عامل حتما منجر به بهبود وضعیت بورس نمی‌شود و به همین دلیل باید اعتماد مردم به بورس برگردد.

کریمی درخصوص بی‌تأثیر بودن گزارش شرکت‌ها در رشد بازار ادامه داد: با توجه به شرایط می‌توان گفت دولت برای رشد بازارسرمایه هیچ اراده‌ای ندارد؛ یعنی در واقع شرکت‌های حقوقی ملزم می‌شوند اوراق منتشر شده دولتی را بخرند در صورتی که اکثرا اوضاع مالی خوبی ندارند و برای اینکه نقدینگی مورد نیاز را تأمین کنند، دست به فروش سهام خود می‌زنند.

این کارشناس بازارسرمایه خاطرنشان کرد: زمانی که شرکت‌ها سهام را می‌فروشند، به بازارسرمایه فشار وارد می‌شود به طوری که کاملا مشخص است بسیاری از سهام حقوقی‌ها به خصوص حقوقی‌های دولتی، در وضعیت منفی قرار می‌گیرند؛ بنابراین زمانی که ذهنیت سهامدار نسبت به کلیت بازار و وعده‌های داده شده منفی باشد، هر قدر که خبر خوب به بازارسرمایه تزریق شود، هیچ تأثیری نخواهد داشت. با گذشت حدود ۲ سال از وضعیت بد بازار سرمایه همچنان هیچ اعتمادی در این حوزه وجود ندارد و مردم هر روز شاهد آب شدن سرمایه خود هستند.

کریمی با اشاره به گزارش شرکت‌ها بیان کرد: اکثر سهامداران هنگام ورود به بازار به گزارش شرکت‌ها توجهی نکردند. در حال حاضر نیز این گزارش‌ها توجه سرمایه گذاران را جلب نکرده است. در واقع اکثر سهامداران از طرف دولت به بورس دعوت و تشویق شده و با اعتماد به دولت برای سودآوری وارد بازار سرمایه شدند که به همین دلیل جو بازار منفی شده است.

با حلوا حلوا کردن، دهن شیرین نمیشه//قربانی//

وی توضیح داد: هر چند ماه یکبار، مصوباتی برای بورس منتشر می‌شود که می‌توان گفت تغییرات بازار و انجام طرح‌ها در این حوزه نیازی به اطلاع قبلی ندارد و در واقع نتیجه این طرح‌ها باید در تابلوی معاملات بورس دیده شود چرا که با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی‌شود؛ بنابراین زمانی که دولت ۱۰ مصوبه برای ارتقا بازار را تصویب می‌کند، سهامدار با خواندن این مصوبات فکر می‌کند که شاید انجام این امور در بازار سرمایه غیر ممکن باشد.

کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: با توجه به وضعیت بورس در آمریکا، اکثر سهم‌ها در طولانی مدت افزایش دارند چرا که دولت توسعه و افزایش سرمایه سهام را در اولویت قرار داده؛ در صورتی که در ایران نقدینگی از بازار مولد کشور به سمت بازار‌های دیگر می‌رود؛ به طوری که در صنعت خودرو، سهم‌ها ۲ برابر بیشتر معامله می‌شوند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
پایان تاریکی بورس در گرو یک خبر
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

پایان تاریکی بورس در گرو یک خبر

در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

"اعتماد" سخت به بورس وقتی همه به فکر خروج‌اند

در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد؛

۱۲۹همت اوراق، خبر خوشی برای "بورس" نیست

ارسال نظر