بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
ساز «سازمان غذا و دارو» با دارویی‌ها کوک نیست/ محرومیت ۲ساله دارویی‌ها از ارز دولتی
ارز دولتی در صنعت دارو تقریبا از ۲ سال گذشته حذف شده، به طوری که هیچ شرکت دارویی در این دو سال مشمول دریافت ارز دولتی نشده است.
کد خبر : ۲۵۳۳۳۳

دجابر+بورس نیوز

شیرین میرزایی، رئیس حسابداری داروسازی جابر بن حیان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، بیان کرد: ارز دولتی در صنعت دارو تقریبا از ۲ سال گذشته حذف شده، به طوری که هیچ شرکت دارویی در این دو سال مشمول دریافت ارز دولتی نشده و این در حالی است که صنایع دارویی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین صنایع اقتصاد کشور بوده و باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار بگیرد.



میرزایی با اشاره به مشکلات صنعت دارو تصریح کرد: نرخ بهای تمام شده و سودآوری شرکت‌های دارویی با چالش‌ها و مشکلات فراوانی رو به رو هستند چرا که باید برای سازمان غذا و دارو برگه‌های هزینه را با مستندات لازم ارائه داده تا افزایش نرخ داروی مورد نظر ثابت شود. سپس سازمان یک افزایش قیمت کلی برای آن محصول در نظر می‌گیرد.

وی ادامه داد: به طور مثال برای داروی پنی سیلین درخواست افزایش قیمت همراه با مستنداتی به سازمان غذا و دارو ارائه می‌شود؛ البته سازمان فقط به یک خواسته اکتفا نکرده و باید چند شرکت دارویی که پنی سیلین تولید می‌کنند، مستنداتی در این خصوص ارائه دهند. پس از اثبات مستندات به دست سازمان غذا و دارو، نرخ میانگین محصول به صورت درصدی به قیمت اضافه می‌شود.

رئیس حسابداری "دجابر" اظهار کرد: در واقع قیمت گذاری در این صنعت در اختیار شرکت‌ها نیست که با توجه به بهای تمام شده، قیمت را افزایش دهند؛ بلکه باید مجوز و تأییدیه قیمت‌های سه گانه را از سازمان غذا و دارو بگیرند. همچنین کمبود نقدینگی، نبود مواداولیه و مشکل ثبت سفارش از مهم‌ترین عوامل رشد نکردن این صنعت است.

میرزایی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکل و چالش اصلی صنعت دارو کمبود نقدینگی بسیار شدید بوده، به گونه‌ای که حقوق پرسنل برخی شرکت‌ها با تسهیلات پرداخت می‌شود. برای بهبود وضعیت کنونی، دولت باید از شرکت‌های تولیدکننده دارویی در بحث واردات، تحریم و تخصیص ارز دولتی حمایت کند. وضعیت به گونه‌ای شده که سبد دارویی در حال کوچک شدن است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر