بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
خوش بینی اوپک به رشد تقاضای جهانی نفت
اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود به رشد قوی تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۲ با وجود شیوع واریانت اُمیکرون و افزایش نرخ‌های بهره همچنان خوشبین ماند.
کد خبر : ۲۵۳۳۳۸

اوپک+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود به رشد قوی تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۲ با وجود شیوع واریانت اُمیکرون و افزایش نرخ‌های بهره همچنان خوشبین ماند و تاکید کرد بازار تا پایان امسال به خوبی حمایت می‌شود.



این دیدگاه خوش بینانه اوپک با صعود قیمت‌های نفت به بالاترین حد از سال ۲۰۱۴ همزمان شده است. عرضه محدود از صعود قیمت‌ها پشتیبانی کرده و گزارش اوپک نشان می‌دهد این گروه در دسامبر تولیدش را کمتر از میزانی که متعهد شده بود، افزایش داد.

اوپک در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴.۱۵ میلیون بشکه در روز رشد می‌کند که برآورد مذکور تغییری نسبت به ماه پیش نداشته است. مصرف نفت در سه ماهه سوم از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه در روز عبور می‌کند.

در گزارش اوپک آمده است اگرچه واریانت جدید اُمیکرون در نیمه اول سال ۲۰۲۲ بر تقاضا تاثیر خواهد داشت که البته به تدابیر قرنطینه بیشتر و افزایش نرخ بستری شدن در بیمارستان و تاثیر آن بر نیروی کار بستگی دارد، اما پیش‌بینی‌ها درباره قوی ماندن نرخ رشد اقتصادی بدون تغییر مانده است.

اوپک اعلام کرد افزایش نرخ‌های بهره که در سال ۲۰۲۲ برای مهار رشد تورم پیش بینی شده و ریسکی برای تقاضا برای نفت دیده می‌شود، بعید است دورنمای تقاضا برای نفت را متاثر کند. افزایش نرخ‌های بهره در سه ماهه دوم امسال با فصل رانندگی تابستانی در نیمکره شمالی مصادف می‌شود که تقاضا برای سوخت را تقویت خواهد کرد.

طبق گزارش اوپک، انتظار نمی‌رود اقدامات پولی بر روند رشد اقتصاد جهانی خللی وارد کند بلکه در واقع به کنترل داغی بیش از حد اقتصاد‌ها کمک می‌کند. انتظار می‌رود بازار نفت تا پایان سال ۲۰۲۲ به خوبی پشتیبانی شود.

تقاضا برای نفت امسال به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا رشد خواهد کرد. بنا بر آمار اوپک، جهان آخرین بار در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد.

قیمت نفت پس از انتشار گزارش اوپک نزدیک به ۸۸ دلار در هر بشکه معامله شد که بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۴ به شمار می‌رود در حالی که پیشتر تا مرز ۸۸ دلار و ۱۳ سنت پیش رفته بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر