بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
قیمت هر بشکه نفت برنت که دیروز به بالاترین رقم پایانی از اوایل ماه نوامبر یعنی ۸۳ دلار و ۷۲ سنت رسیده بود، امروز با ۶ سنت کاهش به ۸۳ دلار و ۶۶ سنت رسید.
کد خبر : ۲۵۲۹۴۸

قیمت نفت+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، قیمت نفت که دیروز و به دلیل محدودیت عرضه و پایین بودن احتمال تاثیرگذاری گسترش سویه اومیکرون بر ترمیم تقاضای جهانی حدود ۴ درصد جهش داشت، امروز شاهد نوسان قیمت محدودی بود.



بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت که دیروز به بالاترین رقم پایانی از اوایل ماه نوامبر یعنی ۸۳ دلار و ۷۲ سنت رسیده بود، امروز با ۶ سنت کاهش به ۸۳ دلار و ۶۶ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم که در جلسه گذشته به بالاترین رقم از اواسط ماه نوامبر یعنی ۸۱ دلار و ۲۲ سنت رسیده بود، امروز با ۶ سنت افزایش دیگر به ۸۱ دلار و ۲۸ سنت رسید.

جرومی پاول رئیس فدرال رزرو دیروز گفت، انتظار دارد تاثیرات اقتصادی سویه اومیکرون کوتاه مدت باشد.

جفری هالی تحلیلگر موسسه اوآندا در این باره گفت: «سویه اومیکرون هنوز تاثیر مخرب سویه دلتا را نشان نداده و بعید است که چنین اثری را در آینده نشان دهد. به همین علت روند ترمیم اقتصاد جهانی همچنان ادامه دارد.»

در حالی که سطح تقاضای جهانی به نزدیکی رقم‌های قبل از بحران کرونا رسیده و سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به گروه اوپک پلاس تولید نفت خود را به آهستگی افزایش می‌دهند، قیمت نفت برنت در سال گذشته میلادی شاهد ۵۰ درصد رشد بود.

عدم وجود ظرفیت کافی در برخی کشور‌های عضو اوپک برای افزایش تولید سبب شده تا میزان افزایش واقعی عرضه کمتر از ۴۰۰ هزار بشکه در روزی باشد که توافق شده بود اوپک پلاس هر ماه به بازار تزریق کند.

افت اخیر تولید در لیبی نیز در رشد قیمت‌ها موثر بوده است. شرکت ملی نفت این کشور گفته صادرات نفت از پایانه اس سایدر را متوقف کرده است.

فیل فلین تحلیلگر موسسه پرایس فیوچرز در این باره گفت: «ترکیبی از عوامل از جمله اینکه تقاضا قوی‌تر از حد انتظار خواهد بود و اینکه عرضه نفت اوپک ممکن است با سرعت مورد نیاز رشد نکند سبب گشته تا قیمت‌ها رو به افزایش بروند.»

در همین حال بر اساس برآورد‌های انستیتوی نفت آمریکا، حجم ذخایر نفت خام این کشور در هفته گذشته حدود ۱.۱ میلیون بشکه کاهش یافته است، در حالی که نظرسنجی قبلی از تحلیلگران پیش بینی کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای را داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر