بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
در گفتگو با بورس نیوز مطرح شد:

فراری بزرگ «بورس»؛ "نقدینگی"

فراری بزرگ «بورس»؛
چون بازار روند نزولی را طی می‌کند، طبیعی بوده که فقط به خبر‌های منفی واکنش دهد؛ اما به نظر می‌رسد حداکثر تا دو هفته آینده بورس روند مثبتی را در پیش بگیرد.
کد خبر : ۲۵۳۴۰۱

نقدینگی از بازار سرمایه، فراری است / نقدینگی، در حال فرار از بازار سرمایه//قربانی//

محمد حسین کیانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز، در خصوص نرخ بهره اظهار کرد: کاهش نرخ بهره بین‌بانکی به نفع بورس بوده که البته مقدار آن را بانک مرکزی مشخص می‌کند اما؛ از دلایل مهمی که نقدینگی از بورس فرار می‌کند نرخ بهره نیست، بلکه اعتماد مردم بوده که در حال بین رفتن است.

وی با اشاره به بودجه تصریح کرد: در این راستا ۱۰ مصوبه در بودجه پیشنهادی برای اصلاح بازار سرمایه نوشته شده ولی وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه آن را تأیید و پیگیری نکردند، در واقع واکنشی به این مصوبات نشان ندادند.



کیانی تصریح کرد: به همین دلیل ریسک پذیری و اعتماد در بازار سرمایه به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. البته می‌توان گفت وضعیت فعلی بورس وابستگی زیادی به نرخ بهره بین بانکی ندارد، اما در صورت کاهش یافتن، می‌تواند بر روند رشد آن تأثیر بگذارد.

وی ادامه داد: همچنین هزینه اداری عمومی فروش و انرژی افزایش یافته و می‌توان گفت دولت برای منفعت خود دست در جیب صنایع می‌کند. در واقع نرخ انرژی صنایعی که کمتر بوده را افزایش داده و یا به‌گونه‌ای دیگر این کار را انجام می‌دهد. به طور مثال برخی از شرکت‌های پتروشیمی در کنار نرخ خوراک، عوارض آلایندگی پرداخت می‌کنند.

کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: در حال حاضر وضعیت بازارسرمایه منفی بوده و به همین دلیل اهمیتی به وضعیت گزارش شرکت‌ها نمی‌دهد؛ بنابراین حتی اگر گزارش شرکت‌ها مثبت هم باشد، تأثیری بر روند بازار سرمایه نمی‌گذارد؛ البته، چون بازار روند نزولی را طی می‌کند، طبیعی بوده که فقط به خبر‌های منفی واکنش دهد اما؛ به نظر می‌رسد حداکثر تا دو هفته آینده بورس روند مثبتی را در پیش بگیرد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نرخ بهره بین بانکی و احتیاط سرمایه‌گذاران بورس
سید سلمان نصیرزاده، کارشناس ارشد شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران؛

نرخ بهره بین بانکی و احتیاط سرمایه‌گذاران بورس

در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

مجوز صعود شاخص در جیب "بورسی‌ها" نیست

محمد باقر خادمی، کارشناس بازار سرمایه ؛

"نرخ بهره بین بانکی" ریسک بدون نسخه "بورس"

ارسال نظر