بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس تشریح کرد:

«عزت و اقتدار ملی» حلقه گمشده خودروسازان

«عزت و اقتدار ملی» حلقه گمشده خودروسازان
نکته تلخ ماجرا اینجاست که صنعت خودرو سازی ما در سال‌های گذشته علاوه بر مشکلاتی که به سبب تحریم‌ها متحمل شده، به منظور تولید خودروی ارزان قیمت‌تر و عرضه آن در بازار داخل از کیفیت محصولات تولیدی کاسته و امیدواریم با رفع تحریم‌ها و نیز آزادسازی قیمت خودرو فرصت بهانه‌تراشی از خودروسازان گرفته شود تا این دو شرکت در شرایط بهتری اقدام به ارتقای کیفی محصولات خود کنند.
کد خبر : ۲۵۳۴۵۸

آیا چینی ها منجی صنعت خودرو ما خواهند شد

به گزارش بورس نیوز، بعد از آنکه مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل دلیل سودآور شدن این شرکت را افزایش تیراژ تولید اعلام کرد، این سوال مطرح می شود که چرا سایر خودروسازان با افزایش تیتراژ تولید، از فشار زیان نمی کاهند؟

سپهر زنگنه کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: افزایش تیراژ تولید در افزایش حاشیه سود شرکت‌های خودروساز موثر خواهد بود، اما نکته اینجاست که به نظر می رسد خودروسازان اصولاً تمایلی به کاهش هزینه‌های سربار خود ندارند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل افزایش هزینه‌های سربار در شرکت‌های خودروساز، تعداد بالای پرسنل فعال در این صنعت است. بخشی از این پرسنل، با سفارش برخی از مقامات و مسئولین به این شرکت‌ها تحمیل شده‌اند و قطعا کاهش تعداد پرسنل مازاد در شرکت‌های خودرو سازی یکی از اقداماتی است که در کاهش زیان خودرو‌ها موثر خواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: مشکل دیگر، وجود برخی سایت‌ها در مناطق مختلف کشور است که عملاً نه تنها سودی برای خودروسازان ندارد که حفظ و نگهداری آن‌ها هزینه قابل توجهی هم به این شرکت‌ها تحمیل می‌کند. با این شرایط توقف فعالیت این سایت‌ها به منفعت شرکت‌های خودروساز خواهد بود و امیدواریم صنعت خودروسازی ما به این سمت حرکت کند.

وی اضافه کرد: البته با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی فولاد و آلومینیوم و...، حتی خودروسازان بزرگ دنیا هم با افزایش هزینه‌های تولید مواجه هستند؛ بنابراین این نکته را هم نباید فراموش کرد که افزایش تیراژ تولید فقط در کاهش هزینه‌های سربار موثر خواهد بود و بهای تمام شده مواد اولیه تغییری نخواهد کرد. مشکل خودروسازان ما در حال حاضر این است که با توجه به بهای تمام شده مواد اولیه هم این شرکت‌ها زیان‌ده هستند.

زنگنه تصریح کرد: به عبارت دیگر نرخ فروش محصول در دو شرکت بزرگ خودروساز از بهای تمام شده مواد اولیه این شرکت‌ها کمتر است. با این تفاسیر شاید افزایش تیراژ تولید در شرکت‌هایی که خودرو سنگین تولید می‌کند اثر با اهمیتی بر سودآوری شرکت‌ها داشته باشد؛ اما در دو شرکت ایران خودرو و سایپا که خودروی سواری تولید می‌کنند، افزایش تیراژ تولید راه حل خروج این شرکت‌ها از زیان نخواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو تمرکز دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران خودرو و سایپا بر تولید محصولات متنوع را یکی از نقاط ضعف این دو شرکت معرفی کرد و گفت: در شرایط تحریمی بهتر بود شرکت‌های خودروساز به جای تولید چندین خودروی مشابه که قطعات متفاوتی نیاز دارند، خودروسازان روی تولید دو یا سه محصول با ویژگی‌ها و قیمت متفاوت تمرکز می‌کردند که هم داخلی‌سازی در این خودرو‌ها راحت‌تر انجام شود و هم نیاز بازار داخل پاسخ داده شود.

وی افزود: تنوع تولید در شرایط بحرانی اقدام مناسبی نیست و تمام خودروسازان بزرگ دنیا هم در مقاطع بحرانی روی تولید چند محصول محدود متمرکز شده‌اند؛ در چنین شرایطی تلاش خودروسازان ما برای تنوع بخشی به سبد تولیدات و پیش فروش انواع مختلفی از محصول توجیه ندارد.

زنگنه خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی خاص کشورمان بهترین اتفاق در شرکت‌های خودرو سازی این است که در صورت رفع تحریم‌ها و احیای برجام، دو شرکت بزرگ خودروساز به سرعت با خودروسازان چینی جوینت ونچر شده و با انتقال دانش و تکنولوژی به داخل کشور تولید خودرو رونق بگیرد. در نظر داشته باشید که در حال حاضر کشور چین بزرگترین تولید کننده خودرو دنیاست و با واردات دانش و تکنولوژی از این کشور شاید بتوان بخش قابل توجهی از مشکلات صنعت خودروسازی و نیز بازار خودرو را در میان مدت مرتفع کرد.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: واقعیت این است که دو شرکت بزرگ خودروسازی ما در سال‌های گذشته با توجه به سوء مدیریت و نیز فشار تحریم‌ها و عدم امکان‌انتقال دانش و تکنولوژی روز دنیا به داخل کشور از خودروسازان جهانی عقب افتاده اند و از نگاه اقتصادی و سهامداری بهترین اتفاق این است که با ورود دانش و تکنولوژی چینی و جوینت ونچر با خودروسازان بزرگ چینی، خودروسازان بزرگ ما فرصتی برای تولید محصولات اقتصادی داشته باشند. در چنین شرایطی امکان تولید محصول با قیمت مناسب‌تر وجود خواهد داشت. مشروط بر آنکه لابی گران پشت پرده، دوباره کنترل بازار خودرو را در دست نگیرند. دومین اتفاقی که به بهبود وضعیت خودروسازان کمک خواهد کرد، آزادسازی قیمت هاست.

وی افزود: علاوه بر این معتقدم در صورت لغو تحریم‌ها احیای برجام و برطرف شدن مشکلات ارزی کشور، باید امکان واردات خودرو هم فراهم شود تا با ورود خودرو‌های خارجی به بازار، صنعت خودروی ما در شرایط رقابتی تری به تولید بپردازد. نکته تلخ ماجرا اینجاست که صنعت خودرو سازی ما در سال‌های گذشته علاوه بر مشکلاتی که به سبب تحریم‌ها متحمل شده، به منظور تولید خودروی ارزان قیمت‌تر و عرضه آن در بازار داخل از کیفیت محصولات تولیدی کاسته و امیدواریم با رفع تحریم‌ها و نیز آزادسازی قیمت خودرو فرصت بهانه‌تراشی از خودروسازان گرفته شود تا این دو شرکت در شرایط بهتری اقدام به ارتقای کیفی محصولات خود کنند.

زنگنه در پایان گفت: صنعت خودروسازی ما بعد از تحریم‌ها ادعا کرده که توان تولید حتی در شرایط تحریم و تامین نیاز بازار خودرو را دارد، حال آنکه عملاً تحریم مشکلاتی برای این صنعت ایجاد کرده و نمی‌توان منکر تاثیر تحریم بر افت کیفی محصولات شرکت‌ها شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
احیای برجام، معجزه بزرگ خودرویی‌ها نیست
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

احیای برجام، معجزه بزرگ خودرویی‌ها نیست

با قیمت‌گذاری دستوری، نمی‌توان به بهبود
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

با قیمت‌گذاری دستوری، نمی‌توان به بهبود "بورس" دل خوش کرد

خفگی خودرویی‌ها در عمق ۱۰۰۰ متری
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

خفگی خودرویی‌ها در عمق ۱۰۰۰ متری

پاسخی به رگبار انتقادات در جاده مخصوص
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

پاسخی به رگبار انتقادات در جاده مخصوص

ارسال نظر