بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

نرخ بهره زیر ۱۸درصد، رویایی دست نیافتنی

نرخ بهره زیر ۱۸درصد، رویایی دست نیافتنی
نرخ بهره زیر ۱۸ درصد بهتر خواهد بود؛ اما این عدد در چنین وضعیتی بعید و غیرممکن به نظر می‌رسد.
کد خبر : ۲۵۳۵۱۲

نرخ بهره زیر ۱۸ درصد؛ رویایی دست نیافتنی

علی آیین حسینی مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مدار در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، بیان کرد: در شرایط فعلی نرخ بهره بین‌بانکی در محدوده ۲۰درصدی می‌تواند برای بازار سرمایه موثر واقع شود البته نرخ بهره زیر ۱۸درصد بهتر خواهد بود اما؛ این عدد در چنین وضعیتی بعید و غیرممکن به نظر می‌رسد.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی که کمبود منابع وجود دارد، نرخ بهره بین بانکی بالاتر از نرخ تسهیلات است که در حال حاضر این نرخ بالای ۲۱ درصد بوده و بانک‌ها، آن را ۲۰ درصد اعلام کرده اند.

این فعال بازارسرمایه در اشاره به تأثیر گزارش شرکت‌ها در بورس اظهار کرد: به نظر می‌رسد تا به الان گزارش شرکت‌ها چندان مثبت نبوده چراکه شرکت‌ها امسال قطعی برق، کاهش تولید، افزایش نرخ تمام شده و کاهش نرخ جهانی تجربه کردند.

آیین حسینی در ادامه اضافه کرد: در نهایت می‌توان گفت گزارش‌ها نسبت به تابستان وضعیت خوبی ندارند، پس نمی‌توانند در رشد بازار سرمایه کمکی کنند. اتفاقاتی که در بورس می‌افتد، به جای نوع خبر، بیشتر با روند آن سر و کار دارد به طوری که در روند نزولی، اثر خبر‌های مثبت کمرنگ‌تر هستند.

مدیر سرمایه گذاری "مدار" اذعان کرد: در این راستا نمی‌توان به خبر‌های بودجه‌ای اعتماد کرد و حتی به اجرایی شدن ۱۰ بندی که دولت برای حمایت از بازار به مجلس ارائه داده نیز اطمینانی نیست. در صورتی که اگر این مصوبات تأیید و به اجرا برسند، سطح ریسک در بازار سرمایه خصوص در نرخ خوراک و سوخت کاهش می‌یابد و در غیر اینصورت، کماکان وضعیت ادامه یافته و بازار به طرف خبر‌های منفی می‌رود. البته در چند ماه اخیر خبر خوبی نبوده که بازار سرمایه به آن واکنش نشان دهد.


بیشتر بخوانید: انتظار بعید از بانک مرکزی؛ نرخ بهره‌ بین بانکی ۱۵ تا ۱۸درصد


وی در خصوص حذف ارز تصریح کرد: حذف ارز دولتی برای برخی شرکت‌ها نظیر صنایع غذایی، لبنی، دارویی و روغن خوراکی در کوتاه مدت در روند سوددهی تأثیر مثبت می‌گذارد؛ اما در کوتاه مدت، ولی به احتمال زیاد در بلند مدت به دلیل افزایش قیمت محصولات، کاهش حجم خرید را به دنبال خواهد داشت.

آیین حسینی در پایان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ابهامی که باید از بازار سرمایه جدای از مسائل برجام برطرف شود، وضعیت بودجه پیشنهادی بوده که باید دید چه سرنوشتی برای بازار رقم می‌زند. در واقع می‌توان گفت ریسک این لایحه بیشتر از مذاکرات است و با توجه به شرایط فعلی، بورس همچنان تا سال بعد پر ریسک خواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نبود
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

نبود "نقدینگی" همانند صفر در فرمول بورس

دستاورد  ۴ ماهه دولت جدید در بورس؛
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

دستاورد ۴ ماهه دولت جدید در بورس؛ "هیچ"

ارسال نظر